Senaste nytt

SAS öppnar Köpenhamn-Haneda, stänger Narita

eliee

Medlem
ang. Shinkansen, visst går det smidigt och snabbt om man tar Keikyu line till Shinagawa
men på den linjen gäller inte Japan Rail pass.
Att i stället åka till Tokyo st. och ta Shinkansen därifrån är krångligare och tar längre tid,
Shinagawa är en liten station där det går snabbt att byta, från Narita tar det lite mer än 1 timme dit med Narita Express,
och JR passet gäller.



access_train_map.gif


Från Haneda kan du i stället åka till Kanda och ta dig till Tokyo via Chuo-sen, därav min poäng om shinkansen. Men visst, Narita Express stannar också i Tokyo och vill man undvika byten - särskilt om man inte är van vid systemet eller inte har Suica eller motsv - är det ju lättare med Narit och NEX.

Japan Rail pass är jag dessvärre inte insatt i hur det faktiskt fungerar så kan inte uttala mig. :)
 

fcx

Medlem
Jag tror att det är så att man idag presenterade den nya A350 maskinen i Köpenhamn och då passar man på att även kungöra denna nya linje till Haneda. Eftersom man var i Köpenhamn så fanns det ju ingen anledning att prata om Arlanda eller Oslo. Det sparar man säkert till morgondagen och i övermorgon. Så hela bilden kring detta har vi nog inte förrän om ett par dagar.
+1 på det. ANA har ju sagt att deras linje är tidsbegränsad, skulle inte förvåna om SAS följer upp med en linje efter att ana stängt sin.
 

eliee

Medlem
Tycker monorailen i alla fall är trevlig i form av utsikt osv, samt sjukt lätt att ta sig till och betala för.
Det är den absolut, förutsatt att det inte är rusningstid och man har två eller fler stora väskor att släpa på!
Håller med om att Narita Express är smidigt om man ska till något av stoppen, speciellt om man åker vid rusningstid. Tunnelbana i Tokyo med resväska i rusning är halvkul... Dock tar Narita Express 1h och 20 min till Shinjuku samt kostar 3000 yen enkel... Då föredrar jag Haneda då det går mycket snabbare och är mycket billigare.
 

fcx

Medlem
Mig veterligen har de inte tidsbegränsat linjen. Har du källa på det?

ANA själva säger bara att linjen kommer att öppnas i sommarschemat 2020 och att tider etc meddelas i mitten av december. (källa: https://www.ana.co.jp/group/pr/201911/20191119.html )
Jag hade fel. I samband med offentliggörandet sa ANA att det var en säsongslinje, men nu har man tydligen kommunicerat att det är året-runt som gäller. Då låter det otroligt att SAS går in på ARN-NRT.
 
Toppen