Senaste nytt

American Express Membership Rewards - green, gold, platinum?

hco

Medlem
Har själv ett Green Card (som komplement till SAS branded AMEX) av liknande anledningar som diskuterats i tråden.

Det här med 2x MR på "utvalda försäljningsställen i Sverige". Finns de listade nånstans? Hittar inget hos AMEX. Har inte tagit mig för att ringa och fråga än men nån kanske vet?
 

Aktersnurra

Ny medlem
Hallå allihopa,

Hänger på tråden lite.
Kör SAS AMEX Elite för 2x voucher vilket jag klarar på 6-7 månader ungefär, samt SAS MC Premium för allt annat där Amex inte funkar och för status osv.

95% av min AMEX spend är utomlands (EU) och jag börjar störa mig på avgifterna för dessa utlandsköp. Vouchern är ju värdefull såklart men jag funderar på hur andra som också använder korten mestadels utomlands gör?

Jag kommer aldrig upp i voucher spend i Sverige, så det är antingen bita ihop och köra på - eller ge upp voucher och använda ett annat kort utomlands.

Hur gör ni andra poäng (EB) samlare som är mycket utanför Sverige ?
 

molntankar

Medlem
Hallå allihopa,

Hänger på tråden lite.
Kör SAS AMEX Elite för 2x voucher vilket jag klarar på 6-7 månader ungefär, samt SAS MC Premium för allt annat där Amex inte funkar och för status osv.

95% av min AMEX spend är utomlands (EU) och jag börjar störa mig på avgifterna för dessa utlandsköp. Vouchern är ju värdefull såklart men jag funderar på hur andra som också använder korten mestadels utomlands gör?

Jag kommer aldrig upp i voucher spend i Sverige, så det är antingen bita ihop och köra på - eller ge upp voucher och använda ett annat kort utomlands.

Hur gör ni andra poäng (EB) samlare som är mycket utanför Sverige ?

Det här är en intressant fundering.

Till att börja med vill jag säga att jag tycker det är riktigt dåligt att man betalar ett valutapåslag, speciellt idag när så många kort kommer befriade från detta.

Om företaget (AmEx I detta fall) ändå "måste" påföra ett påslag kan jag tycka att det minsta man kan begära är att kortet genererar fler poäng utomlands (så som SAS MC fungerar).

Nu till saken: är det värt dessa avgifter?
Om vi antar att all spend man gör påför ett påslag om 2,5% så innebär det en kostnad på 3750 SEK för en spend på 150 000 SEK. I det här fallet har man alltså köpt sin voucher for 3750 SEK.

Är den värd det? Har man samlat på sig tillräckligt med EB-poäng för att nyttja den här vouchern och resa två personer i Business long-haul så kan ju kostnaden mer än bära sig. Men om man ändå inte har tillräckligt med poäng för att nyttja vouchern på ett bra vis så har man ju kastat 3750 SEK i sjön.

Du skriver att 95% av din spend sker med den här extra kostnaden, det innebär att för din del hamnar du ganska nära detta exempel, och frågan du måste ta ställning till är om vouchern kan nyttjas på ett bra sätt, och om den därför är värd dessa pengar.

Kanske räcker 1 voucher? Kanske tjänar du inte in tillräckligt med EB-poäng för att effektivt nyttja 2 vouchers? Då skulle du exempelvis kunna nå 1 voucher för den här kostnaden, och sedan lägga om resterande spend genom Curve -> SAS MC, för att på så sätt fortsätta samla poäng till ditt EB-konto utan att för den sakens skull ta någon (större) extra kostnad för det.
 
Till att börja med vill jag säga att jag tycker det är riktigt dåligt att man betalar ett valutapåslag, speciellt idag när så många kort kommer befriade från detta.

Visst kan man tycka det är dåligt, men samtidigt så finns det världsligt få gratis luncher. Att jämföra korten med kort utan påslag så måste man se helheten. Vad ger de korten? I stort sätt inget.
 

Direktorn

Medlem
Jag upptäckte först idag att AmEx har en funktion som heter "Byt kort", där man får välja vilket kort man har idag och sedan välja vilket kort man önskar att byta till. Så får man en ganska bra sammanställning av vad skillnaden mellan dessa kort blir (både vid upp- och nedgradering).

Byt American Express kort

Exempel om man vill byta från ett AmEx Platinum till ett AmEx Green

Tack för tips på bra sida. Ska byta mitt Platinum som jag haft drygt 2 år till Gold eller Green av den enkla anledningen att jag får bättre bonus på mitt resurs Lufthansa kort till vardags samt att jag använder Platinum förmånerna väldigt sparsamt kombinerat med att Amex höjer priset vi årskiftet.
 

molntankar

Medlem
Visst kan man tycka det är dåligt, men samtidigt så finns det världsligt få gratis luncher. Att jämföra korten med kort utan påslag så måste man se helheten. Vad ger de korten? I stort sätt inget.

Det är ju som du säger, givetvis; sällan att man får gratis lunch. Men, om vi tar elite-kortet som exempel så kostar det nära 5000 SEK / år (långt ifrån gratis). Ock jag har tidigare jämfört med exempelvis AmEx Platinum i USA som kommer utan valutapåslag, så det är klart att de kan om de vill utan att för den sakens skull ge bort gratis luncher. AmEx fortsätter förstås att tjäna pengar även på transaktioner gjorda utomlands med eller utan valutapåslag :)
 

Aktersnurra

Ny medlem
Just det. Kostnaden per voucher är relevant.
5000:- i årskostnad plus valutapåslaget för en voucher-spend, givet X% av köpen gjorda utomlands.
Nästan 9000:- för en voucher.

Men för 2 vouchers kanske det blir mer förmånligt egentligen, eftersom årsavgiften ändå måste betalas.

Sedan finns ju övriga förmåner.
 
Toppen