Senaste nytt

Bagageregler för en positioneringsflyg med Alaska Air?

Tamas

Medlem
Hej!

Jag letade eftee liknande info men hittade tyvärr inte.

Jag kunde boka en bonusresa GOT-CPH-LAX i Plus sen SFO-CPH-GOT i Business. Jag behöver flyga från LAX (eller SNA) till SFO men undrar vilka regler som gäller för bagaget.

Enligt Alaska Airlines internationella segments regler gäller när anslutningen är på annan biljett men sker inom 12 timmar med ett bolag de har bagage och ticketing agreement med. Det betyder att jag skulle kunna köpa billigaste biljett hos dem men ta med 2st bagage ändå.

Nån som har erfarenhet med detta, Alaska revenue flyg med anslutning till SAS Bonus alltså?
 

palmen

Moderator
Hej!

Jag letade eftee liknande info men hittade tyvärr inte.

Jag kunde boka en bonusresa GOT-CPH-LAX i Plus sen SFO-CPH-GOT i Business. Jag behöver flyga från LAX (eller SNA) till SFO men undrar vilka regler som gäller för bagaget.

Enligt Alaska Airlines internationella segments regler gäller när anslutningen är på annan biljett men sker inom 12 timmar med ett bolag de har bagage och ticketing agreement med. Det betyder att jag skulle kunna köpa billigaste biljett hos dem men ta med 2st bagage ändå.

Nån som har erfarenhet med detta, Alaska revenue flyg med anslutning till SAS Bonus alltså?
Någon sådan regel har jag inte noterat förut, men finns den skull ejag se till att ha det utskrivet på papper att det är vad som ska gälla.
Har Alaskan bagage och ticketing agreement med SAS?
 

mha321

Medlem
Hej!

Jag letade eftee liknande info men hittade tyvärr inte.

Jag kunde boka en bonusresa GOT-CPH-LAX i Plus sen SFO-CPH-GOT i Business. Jag behöver flyga från LAX (eller SNA) till SFO men undrar vilka regler som gäller för bagaget.

Enligt Alaska Airlines internationella segments regler gäller när anslutningen är på annan biljett men sker inom 12 timmar med ett bolag de har bagage och ticketing agreement med. Det betyder att jag skulle kunna köpa billigaste biljett hos dem men ta med 2st bagage ändå.

Nån som har erfarenhet med detta, Alaska revenue flyg med anslutning till SAS Bonus alltså?
Det du flyger med dem isåfall är ju inte internationellt...
 

Tamas

Medlem
Någon sådan regel har jag inte noterat förut, men finns den skull ejag se till att ha det utskrivet på papper att det är vad som ska gälla.
Har Alaskan bagage och ticketing agreement med SAS?

Den är precis frågan, har de det? Om jag söker liknande itinerary på Matrix får jag upp precis det där AS segmentet jag vill ha med SAS segmenten efteråt, samma biljett. Så jag misstänker de har agreement.

Deras sida (Checked baggage fees and policies | Alaska Airlines skriver detta:

Travel that includes multiple airlines or tickets
If your travel includes multiple tickets, and/or travel on more than one airline, your baggage fees and rules may be determined by the other airline. Please check your ticket, or call Alaska Airlines Reservations at 1-800-252-7522 to help determine which airline rules and fees apply to your journey.

When making international connections on a separate ticket to other airlines within twelve (12) hours of arriving in the connection city, you may follow the baggage allowance and weight restrictions of the international airline - provided a ticketing and baggage agreement is in place between Alaska Airlines and the other carrier.

Jag ville veta om nån här har erfarenhet med detta. Annars ringer jag Alaska förståss...
 

Senator

Moderator
I min erfarenhet tar Alaska typ $49 mer för First. Då ingår två väskor x 32kg. Känns som ett bra kort.. Villkorliga datum i mars-2020

Alaska 1.JPG



Alaska bags.JPG


SAS har interline med Alaska..
 

Tamas

Medlem
I min erfarenhet tar Alaska typ $49 mer för First. Då ingår två väskor x 32kg. Känns som ett bra kort.. Villkorliga datum i mars-2020

Visa bifogad bild 101045


Visa bifogad bild 101046

SAS har interline med Alaska..

Dem där priserna var tyvärr bara Black Friday eller Black Week priser, gick upp senare på veckan. Men jag ringde Alaska Airlines och de bekräftade att SAS bagageregler gäller om man har en layover mindre än 12 timmar. Räcker att boka billigaste economy! Jag får väl se hur det funkar i verkligheten :)
 

Senator

Moderator
Dem där priserna var tyvärr bara Black Friday eller Black Week priser, gick upp senare på veckan. Men jag ringde Alaska Airlines och de bekräftade att SAS bagageregler gäller om man har en layover mindre än 12 timmar. Räcker att boka billigaste economy! Jag får väl se hur det funkar i verkligheten :)

Fortfarande bara $50 skillnad på samma datum. Jag hade inte tagit den risken. Du står på John Wayne Airport (SNA) med en agent, och det systemet han/hon har säger något annat när du kommer och skall checka in. Det är inte ens säkert Alaska kommer interlina dina väskor, det kommer kanske bero på agentens vilja. Att ringa och få ett svar innebär också att du inte har något bevis att ta med dig till agenten. Se i alla fall till att du har det skriftligt..

Alaska Airlines.JPG


Lycka till, hoppas jag har fel :)
 
Toppen