Senaste nytt

Uppgradera med miles, varför så dyrt baspris?

Satt och kollade runt på ITA Matrix och hittade bra priser till New York från Barcelona i Januari. Runt 430 euro t/r i Economy via LHR.

Jag provade att göra en sökning hos British Airways på samma datum och får upp ungefär samma pris. Blev nyfiken vad en avios upgrade från Economy till WTP på ditvägen skulle kosta. Summan blir nu en helt annan. Helt plötsligt måste jag lägga 1368 euro för samma resa, utöver Avios uppgraderingen för WTP one-way på 17 500. Varför sådan skillnad i pris här? Borde inte baspriset ligga på runt 450 euro här också? Varför går priset upp med 900 euro helt plötsligt?

Självklart vore det mer angenämt att boka WTP och sedan uppgradera till C, men det känns inte rimligt med tanke med på mina avios. Hur tänker ni när ni gör avios uppgraderingar och finns det några genvägar till att slippa det höga baspriset, tex. att routa via en annan flygplats i US?
 

Knucket

Medlem
Du kan bara uppgradera dom dyraste eco biljetterna på BA. Därför är det WTP --> CW eller CW --> F som gäller när man uppgradera med Avios.
 
Du kan bara uppgradera dom dyraste eco biljetterna på BA. Därför är det WTP --> CW eller CW --> F som gäller när man uppgradera med Avios.

Det förklarar saken, dock är detta dåligt utskrivet.

Det känns som att man inte får så mycket valuta för pengarna genom att uppgradera från dyr economy till WTP utan man ska nog satsa på WTP till C om man ska få ut mest bang for the buck (F är ju självklart att föredra, men alldeles för långt borta för min del).

Måste man göra bokningen genom deras webbsajt? Går det inte att uppgradera en flight med avios direkt vid check-in också?
 

ucce

Medlem
Kapar tråden lite. Blev lite av ett BA fan efter mig första WTP/CW (en i vardera riktning) till JNB för ett par veckor sedan. Har därför bokat även nästa resa till JNB med BA i CW och kommer uppnå silver efter den. Kommer passa mitt framtida ARN-JNB och JNB-CPT resmönster rätt bra.

Nu till frågan. Hur vanligt är det egentligen att det går att uppgradera med miles genom Manage my booking? Gick inte på den förra resan som var väldigt full, och heller inte på denna som ser väldigt tom ut:

F9 A9 J9 C9 D9 R9 I9 W3 E1 Y9 B9 H9 K9 M9 L9 V6 G0

och hem
F9 A8 J9 C9 D9 R9 I4 W8 E3 T1 Y9 B9 H9 K9 M9 L9 V9 S9 N9 Q9 O8 G9

När brukar uppgraderingsmöjligheterna dyka upp? Skulle vara kul att testa F...
 

Senator

Moderator
Jag börjar besvara simontemplar fråga först så kommer nog Homer eller Concorde med bättre info om jag har fel :cool:

Det jag har uppfattat är att funktionen som heter "Boka med kontanter, uppgradera med Avios" på BA.com letar enbart efter dyra pris kategorier. Mitt tips skulle vara så här:
1. Hitta ditt pris/datum i önskat klass, men måste bokas i J, C, D, R, I, W, E, T, Y, B, H bokningsklasser
2. Innan du bokar, gör ett sök på den klass du vill uppgradera till vid att prova en Avios bokning på samma flyg. Vill du t.ex. uppgradera från WT+ till CW, kollar du om det finns ledig plats med Avios i CW på just det flyg
3. När du sen bokar din biljett, uppgraderar du den direkt online eller via telefonen

Tyvärr är den billigaste pris jag hittar från BCN med BA i H:
HRTES2R BA H Round-Trip 1579.00(EUR)

Concordes tips att köpa WT+ på rea, sedan uppgradera är fortfarande bästa tips.

ucce, ungefär samma är mitt tips till dig. Om det finns att boka som Avios resa kan man uppgradera. Det går att ringa BAEC till och med samma dag har jag uppfattat för att uppgradera. Ofta släpps platser 48-72t innan resan.
 
1. Hitta ditt pris/datum i önskat klass, men måste bokas i J, C, D, R, I, W, E, T, Y, B, H bokningsklasser
2. Innan du bokar, gör ett sök på den klass du vill uppgradera till vid att prova en Avios bokning på samma flyg. Vill du t.ex. uppgradera från WT+ till CW, kollar du om det finns ledig plats med Avios i CW på just det flyg
3. När du sen bokar din biljett, uppgraderar du den direkt online eller via telefonen

Tyvärr är den billigaste pris jag hittar från BCN med BA i H:
HRTES2R BA H Round-Trip 1579.00(EUR)

Tack för svar! Men jag hänger inte riktigt med. Bokningsklass H är "Economy/Coach Discounted", vilket skulle betyda att det inte är en av de dyrare klasserna?

Så priset jag fick 1368 euro + 17500 avios one way i WTP måste väl ändå fortfarande anses vara bättre då? Detta pris hittades i mitten av januari, vet ej om du kollade runt samma datum?

Dock så är tipset att boka en T/R i WTP på rean och sedan uppgradera med avios det bästa fortfarande antar jag.
 

Concorde

Founding Member
Senator har rätt.
Du kan endast uppgradera flexibla economy/Traveller biljetter, dvs bokningsklasser Y B H.
Detta är dock absolut sämst valuta för dina avios och jag rekommenderar dig att inte göra det.
Hur många avios har du idag?
Det lär komma en rea till under hösten där WT+ kan fås för troligen under 9,000SEK T/R på din rutt.

Avvakta ;)
 
Senator har rätt.
Du kan endast uppgradera flexibla economy/Traveller biljetter, dvs bokningsklasser Y B H.
Detta är dock absolut sämst valuta för dina avios och jag rekommenderar dig att inte göra det.
Hur många avios har du idag?
Det lär komma en rea till under hösten där WT+ kan fås för troligen under 9,000SEK T/R på din rutt.

Avvakta ;)

Jag inser att WTP är bättre att uppgradera och så får det bli i fall det blir en sådan resa nästa år. Har ingen imponerande summa avios, knappt 20 000 poäng och 110 TP. Får väl enbart poäng på själva bokningsklassen vid avios upgrades så det blir inget silver, inte ens brons för mig ;)
 

ucce

Medlem
@senator
Tack för svaret - verkar vara svårt med awards till JNB överlag de närmaste månaderna, ännu mindre i F. Antar att man kan försöka vid incheckningen också?
 

Senator

Moderator
@senator
Tack för svaret - verkar vara svårt med awards till JNB överlag de närmaste månaderna, ännu mindre i F. Antar att man kan försöka vid incheckningen också?

Om jag har uppfattat rätt så är svaret NEJ på den frågan. Det är Executive Club som måste fixa detta, och kan inte hanteras av flygplatsen som jag förstår rätt. Ibland kan man få erbjudande om uppgradering för pengar vid incheckning men inte Avios.

Sydafrika är svårt på alla bolag. Vad jag har kämpat med Miles & More också att hitta platser dit :cool:
 
Toppen