Senaste nytt

ANA öppnar Tokyo Haneda-Stockholm under 2024 (tidigare planerat 2020)

molntankar

Medlem
Jag tycker personligen inte att det är värt 65k poäng extra för att flyga till Tokyo med deras nya stol (om det nu är den som kommer finnas på Stockholms-rutten). Lägger man även till att det går att boka obegränsat med SAS-flighter med Flypremium för 60k poäng i business jämfört med 165k poäng för ANA så blir det än mindre värt det.
Möjligt att man kan motivera att business med ANA är mer värt än att flyga med SAS, men det är mycket poäng extra och då ska mat/dryck, stol och allt annat verkligen leva upp till det högre priset.
Personligen hade jag inte betalat 65k extra även om jag fick den nya First-stolen (fast med business servering). Stolen är för mig inte värd så mycket mer poäng.

Och det stämmer att det är väldigt svårt att hitta biljetter till Tokyo med SAS i dagsläget, det är den destination tillsammans med Los Angeles som fylls upp snabbast verkar det som. Går att komam runt med att flyga till Peking eller Shanghai och sedan köpa en biljett den sista biten. Du skulle dessutom kunna boka det separat från Peking/Shanghai-Tokyo för 50k poäng i business (25k i ekonomi) och då få totala summan 150k poäng istället för 165k poäng och då även kunna stanna i dessa städer om så önskas.

Mycket bra input, tack!

Dock ser mitt "EB mönster" så ut att jag ligger på fel sida om 200k FlyPremium.
Jag har hittills bokat mina awards för 2 personer med 241. Både med Star Alliance och SAS.

Bra tips med en sväng förbi Kina! Dock gissar jag att eftersom att jag vill blanda in 241 så blir uträkningen en annan? Och det skulle dessutom förhindra möjligheten att stanna i Kina, inte sant?

--

Nu känner jag att jag drog det här lite för mycket off-topic, så för att återvända till topic så flikar jag gärna in med att ANA-biljetter ju också är rätt förmånliga för EB. Nästan alla ekonomi har 100% intjäning. Det kan ju till och med stå sig bättre än SAS på samma sträcka. Alltså ytterligare en anledning att välja ANA > SAS om man ska resa till Tokyo (för pengar).

EuroBonus partner – All Nippon Airways | SAS
 

palmen

Moderator
29 mars är datumet som Japan Airlines flyttar sin HEL-NRT till Haneda och som är startdatum för deras satsning på INT-DOM via HND, så kanske någon blandat ihop press-releaserna...

JAL Group - PRESS RELEASES - Japan Airlines Announces Major International Network Expansion Plan at Tokyo`s Metropolitan Airports in 2020
Ja infon från simple flying om starten för Stockholmslinjen är felaktig eller åtminstone inte bekräftad. Självklart kan de börja flyga det datumet men inget tyder på det just nu.
 

mha321

Medlem
Jo men då ska det ju finnas platser också. Reser hellre Star Alliance business för 105k mer än att inte resa alls.
Man kan ju också hoppas att ett antal av de resenärer som tidigare bokat sas med partner poäng (tex från ana) flyttar och börjar boka ana istället och att det på det sättet kan bli aningen lättare att hitta platser på sas.

Ja, det är faktisk tillåtet att hoppas :)
 

Erth

Medlem
Jag tycker personligen inte att det är värt 65k poäng extra för att flyga till Tokyo med deras nya stol (om det nu är den som kommer finnas på Stockholms-rutten). Lägger man även till att det går att boka obegränsat med SAS-flighter med Flypremium för 60k poäng i business jämfört med 165k poäng för ANA så blir det än mindre värt det.
Möjligt att man kan motivera att business med ANA är mer värt än att flyga med SAS, men det är mycket poäng extra och då ska mat/dryck, stol och allt annat verkligen leva upp till det högre priset.
Personligen hade jag inte betalat 65k extra även om jag fick den nya First-stolen (fast med business servering). Stolen är för mig inte värd så mycket mer poäng.

Och det stämmer att det är väldigt svårt att hitta biljetter till Tokyo med SAS i dagsläget, det är den destination tillsammans med Los Angeles som fylls upp snabbast verkar det som. Går att komam runt med att flyga till Peking eller Shanghai och sedan köpa en biljett den sista biten. Du skulle dessutom kunna boka det separat från Peking/Shanghai-Tokyo för 50k poäng i business (25k i ekonomi) och då få totala summan 150k poäng istället för 165k poäng och då även kunna stanna i dessa städer om så önskas.

65K är många extrapoäng, en 787 ANA är inte värd dessa poäng.

Att testa ANA 777 nya stolen kanske kan vara värt en gång , bara för att testa. (kanske man ändrar sig efter)

Största fördelen med *A och de 65K extra tycker jag inte är stol eller mat utan att tillgängligheten ökar monumentalt. Kan vara bättre att åka på datum man vill åka eller åka överhuvudtaget än att inte åka alls så att säga.

Jättebra ide med shanghai stop!
 

MBA

Medlem
"Direct" är inte samma sak som "Non-stop".
Direct betyder oftast samma flight No. men med en mellanlandning, som SQ Stockholm-Singapore vilken är Direct men med mellanlandning i Moskva.
 
Otroligt spännande nyhet minst sagt.

Fast jag blir lite konfunderad när de menar "sommarsäsongen"... Vad jag fått för mig så räcker nuvarande tidtabeller fram till slutet på Mars 2020. Sen räknas väl sommar i Japan mellan Juni och Augusti, varav högsäsongen är väl kring slutet på Juni till mitten på Augusti nånting (värst mitten på Juli till Augusti).

Försökt bli klok på när de menar, så man kan planera ev semester :D
 
Toppen