Senaste nytt

ANA öppnar Tokyo Haneda-Stockholm under 2024 (tidigare planerat 2020)

Kommer ANA flyga med Boeing 787-8 eller 787-9 till Arlanda?
Efter en snabb koll på Seatguru gissar jag på att ANA kommer använda 787-8 som de har i flera olika seatkonfigs.
787-8 med 42 Business och 198 Economy eller den version med 32 Business, 138 Economy och 14 Premium Economy kanske är lämplig till Arlanda?
 
Läste precis Japan Airlines announced the expansion of its global network between Japan and the US., Finland, Russia, Australia, India, and China. As a result, the carrier will feature 34 international routes at Tokyo-Haneda airport, starting 29 March 2020
 

Smuffe

Medlem
En fantastisk nyhet som jag snappade upp via Simple Flying för någon timme sedan.
Enligt de så startar de första avgång från Henada den 29 mars och plaerar sista avgång den 24 oktober (om inte ett visst klientel får upp demand vill säga).

"The flights to Istanbul, Shenzhen, and Stockholm will be the first-ever direct operations from a Japanese airline. Previously, in regards to the Milan and Moscow flights, ANA used to transit in these cities. However, now they will be the final destination. The new schedule for these routes is planned to run from March 29, 2020, till Oct. 24, 2020."

Japan's ANA Announces Huge Global Expansion With 12 New Routes - Simple Flying

Även Swedavia lade upp nyheten på deras news feed tidigare idag:

Nyheter och pressmeddelanden | Om Swedavia

Nu inväntar jag biljettsläpp för att boka inaugural-flighten.
 

molntankar

Medlem
Mitt nästa "award mål" är faktiskt just Japan (Tokyo). Jag älskar Japan, fanns det tid och resurser skulle jag åka dit minst en gång per år.

Jag har ju tänkt att resan blir med SAS. 100K i business. Men jag har samtidigt upptäckt att det verkar vara extremt svårt att få tag i business award SAS till Tokyo. Är det en verlighetsnära uppfattning?

Om vi bortser från tillgänglighet, att bedöma från den här tråden, så verkar det dock inte vara värt att lägga 65K extra på "samma resa" med ANA, eller vad tycker ni som är mer erfarna?
 
Mitt nästa "award mål" är faktiskt just Japan (Tokyo). Jag älskar Japan, fanns det tid och resurser skulle jag åka dit minst en gång per år.

Jag har ju tänkt att resan blir med SAS. 100K i business. Men jag har samtidigt upptäckt att det verkar vara extremt svårt att få tag i business award SAS till Tokyo. Är det en verlighetsnära uppfattning?

Om vi bortser från tillgänglighet, att bedöma från den här tråden, så verkar det dock inte vara värt att lägga 65K extra på "samma resa" med ANA, eller vad tycker ni som är mer erfarna?

Helt klart 65.000 poäng mer för att flyga deras nya kabin.
Finns idag från LHR

 

palmen

Moderator
En fantastisk nyhet som jag snappade upp via Simple Flying för någon timme sedan.
Enligt de så startar de första avgång från Henada den 29 mars och plaerar sista avgång den 24 oktober (om inte ett visst klientel får upp demand vill säga).

"The flights to Istanbul, Shenzhen, and Stockholm will be the first-ever direct operations from a Japanese airline. Previously, in regards to the Milan and Moscow flights, ANA used to transit in these cities. However, now they will be the final destination. The new schedule for these routes is planned to run from March 29, 2020, till Oct. 24, 2020."

Japan's ANA Announces Huge Global Expansion With 12 New Routes - Simple Flying

Även Swedavia lade upp nyheten på deras news feed tidigare idag:

Nyheter och pressmeddelanden | Om Swedavia

Nu inväntar jag biljettsläpp för att boka inaugural-flighten.
Man kan ju undra var de fått dessa datum ifrån att det gäller från 29 mars?
Första inlägget i denna tråd (som innehåller ANAs pressrelease) säger absolut inget om att de kommer starta den 29e mars, däremot står det specifikt att andra rutter kommer börja det datumet.
Det som står utskrivet är följande "Will start service as soon as preparation is completed during summer schedule 2020. Reservations and ticket sales are scheduled to being in mid-December. Flight schedule and the start of service will be announced at a later date"

Låter lite konstigt att ANA skulle gå ut med vilket datum det är bara några timmar efter pressreleasen när de inte går ut med det i samband med pressreleasen. Jag tolkar detta som att Simple-flying har dragit en egen slutsats som det inte finns några belägg för att de stämmer.
Om jag ska gissa så är 29 mars till 24 oktober tidpunkten för ANAs "summer schedule" men finns absolut inget som säger att flighten kommer gå under hela den perioden. Det är lite som SAS som lägger till massa flighter under sitt sommarschema under samma period men att flighterna bara går under juni-augusti.
 

palmen

Moderator
Mitt nästa "award mål" är faktiskt just Japan (Tokyo). Jag älskar Japan, fanns det tid och resurser skulle jag åka dit minst en gång per år.

Jag har ju tänkt att resan blir med SAS. 100K i business. Men jag har samtidigt upptäckt att det verkar vara extremt svårt att få tag i business award SAS till Tokyo. Är det en verlighetsnära uppfattning?

Om vi bortser från tillgänglighet, att bedöma från den här tråden, så verkar det dock inte vara värt att lägga 65K extra på "samma resa" med ANA, eller vad tycker ni som är mer erfarna?
Jag tycker personligen inte att det är värt 65k poäng extra för att flyga till Tokyo med deras nya stol (om det nu är den som kommer finnas på Stockholms-rutten). Lägger man även till att det går att boka obegränsat med SAS-flighter med Flypremium för 60k poäng i business jämfört med 165k poäng för ANA så blir det än mindre värt det.
Möjligt att man kan motivera att business med ANA är mer värt än att flyga med SAS, men det är mycket poäng extra och då ska mat/dryck, stol och allt annat verkligen leva upp till det högre priset.
Personligen hade jag inte betalat 65k extra även om jag fick den nya First-stolen (fast med business servering). Stolen är för mig inte värd så mycket mer poäng.

Och det stämmer att det är väldigt svårt att hitta biljetter till Tokyo med SAS i dagsläget, det är den destination tillsammans med Los Angeles som fylls upp snabbast verkar det som. Går att komam runt med att flyga till Peking eller Shanghai och sedan köpa en biljett den sista biten. Du skulle dessutom kunna boka det separat från Peking/Shanghai-Tokyo för 50k poäng i business (25k i ekonomi) och då få totala summan 150k poäng istället för 165k poäng och då även kunna stanna i dessa städer om så önskas.
 
Toppen