Väcker liv i den här 4 år gamla tråden.
Trots mycket flygande så upplevde jag min första "Go around" idag. Anlände i morse med SK966 från Hongkong. Vi var väl ungefär 50 minuter sena och när det inte var många meter kvar innan vi skulle ta mark, så gavs full gas och vi lyfte igen.
Enligt uppgift från cockpit så var det "mycket trafik" som orsakade att vi fick genomgå denna manöver. Då blev vi ytterligare 20 minuter sena.
Jag förstår ändå inte hur detta kan hända? Trafikledningen borde ju inte ge landningstillstånd innan det är säkert att landa. Eller ligger planen ändå förhållandevis tätt att om någon tar ett par sekunder längre tid på sig att komma av banan så rubbas rytmen och sådant här kan hända?
Det finns bestämmelser uppsatta för varje flygplats sett till hur många plan en bana kan hantera per timme osv. Det kan ske både på avstånd och tid, lite beroende av väderförhållanden osv. Jag har för mig att det är ungefär 2 minuter separation på Arlanda, vilket är mer än motsvarande flygplatser (ej helt säker på tiden).
Planen ligger oftast tätt och om det tar några sekunder extra för ett plan att ta sig av banan så måste bakomvarande plan göra en go around. Det är en helt normal procedur. När go arounden görs är väldigt olika, beroende på hur tät trafiken är, men även beroende på när det är ett faktum att, exempelvis, planet framför inte hinner av banan.
En go around kan göras även när planet haft hjulen på backen om det behövs.