Från att vilja kräkas till fixat. Bra där SAS!
Den 20:e december skulle vi flyga SK899 ARN-BGO i SAS Plus. Vi tajmade flighten med sovtider och eftersom vi skulle vara borta bara i två dygn reste vi utan barnvagn och incheckat bagage. Allt såg bra ut, och vi gick till gate. För dagen var det en B737-700.
15 min innan avgång ser jag att hela crew kliver av, medan det fortfarande står "Go to gate". Cockpit är helt mörk. Jag frågar kvinnan vad som händer, hon säger "vi skall snart boarda. Väntar bara på ok från crew". 15 min senare samma sak. 5 min efter utsatt avgångstid så kommer utropet "Jag måste tyvärr meddela att SK899 har blivit inställt pga tekniska problem, ni kommer bli ombokat. Kolla er telefoner och mail för uppdateringar".
1. Varför väntar SAS med att informera gaten, först 20 min efter crew redan har gått?
2. Varför splittrar sen SAS vår PNR i två: sambo på en och jag och Mini på en annan så det är omöjligt för SAS ens själva hålla reda på oss med säten och dyl?
Den gode nyheten är att vi kommer med första och bästa ARN-OSL-BGO connection. Den dåliga nyheten var att vår härliga seat block var borta, mittsätteryttare och olika rader. Det gick att lösa ombord och Mini fick sin tuppis till slut ombord resan till OSL.
Så jag lämnade in begäran om EU261/2004 i tisdags, och bad om SAS vouchers denna gången. Förra gången fick jag ingenting för INF men till min stora överraskning fick jag €1.500 i vouchers. Jag köpte SAS Plus på F&F kampanjen så bra avkastning
SAS fortsätter vara det bolag som i mitt tycke hanterar denna typ av situationer bäst,
efter situationen uppstår. Sen har jag en del att önska om hur man hanterar det
när det uppstår. Men jag väljer den positiva linjen här.