Senaste nytt

American Express Membership Rewards - green, gold, platinum?

molntankar

Medlem
Jag vänder mig till proffsen på BC.

Jag har idag ett AmEx-kort (SAS Branded). Det är min första och enda relation till AmEx.

Jag funderar nu på att skaffa ett av deras egna kort, som genererar MR.

Min fråga:
Spelar det egentligen någon roll vilket kort jag väljer, Green - Gold - Platinum, om det bara är MR jag är ute efter, samt möjligheten att nyttja dessa för inväxling mot annat?

Exempelvis har jag förstått att utdelning på MR i utländsk valuta ger bättre avkastning hos SAS än vad alla SAS egna kort gör. Och jag gissar att jag skulle kunna köra ett helt gratis "Green" för den sakens skull?

Eftersom att SAS-korten är de enda som jag "haft kontakt med" så är jag tex inte "van vid" tanken att alla kort genererar exakt lika många poäng (och att det är annat än poäng som skiljer korten åt).

Har jag fattat rätt?
 

palmen

Moderator
Ja du förstår det rätt, Green kommer ju inte med så mycket utöver att du får MR-poäng.
Om det bara är MR_poäng du är ute efter kan du absolut välja Green som kort då det inte skiljer i intjäning mot Gold och Platinum.

I utländsk valuta får du 300MR per 100 kronor, om du sedan växlar det till Eurobonus får du kursen 12:1 dvs 25 Euroonus-poäng per 100 kronor i utländsk valuta. Sen tillkommer lite extra avgifter på amex när man handlar utomlands, de ligger på ca 2% har jag för mig.
Det stämmer med andra ord att för köp i utländsk valuta (som inte är köp hos SAS) så är vanliga Amex-korten bäst om man tänker växla till Eurobonus.

Glöm inte att se till att bli värvad till kortet så får du en liten signupbonus (även den som värvar får detta). Finns tråd på forumet för att hitta någon som kan värva.
 

Senator

Moderator
I utländsk valuta får du 300MR per 100 kronor, om du sedan växlar det till Eurobonus får du kursen 12:1 dvs 25 Euroonus-poäng per 100 kronor i utländsk valuta. Sen tillkommer lite extra avgifter på amex när man handlar utomlands, de ligger på ca 2% har jag för mig.
Det stämmer med andra ord att för köp i utländsk valuta (som inte är köp hos SAS) så är vanliga Amex-korten bäst om man tänker växla till Eurobonus..

Jag hade ett längre samtal med AMEX om detta för någon vecka sedan. 300 MR gäller bara för PLAT Kreditkort blev det sagt då om ingen har någon annan källa. Det skulle ha varit en promotion men har legat kvar.

Centurion ger 150 MR per 100kr.
 

molntankar

Medlem
Tack @palmen för ett mycket utförligt svar.

Ja. Min tanke är att komplettera mitt SAS AmEx Elite med ett AmEx som ger MR. Detta främst av 3 anledningar:

1. Jag vill "utforska" MR
2. Jag sitter idag med en uppsjö kreditkort (vilket jag beskyller BC för helt och fullt :D) -- jag har ibland svårt att avgöra vilket kort jag ska handla med, då tror jag att MR kan vara bra för inväxling till både hotell och flyg (så att man väljer i efterhand).
3. Utlandsresor. Jag reser en del utomlands, och har hittills använt mitt AmEx Elite rätt flitigt (2% påslag känns surt men har visat sig ge bättre avkastning i slutändan). Nu tänker jag att ett AmEx med MR alltså kan vara ännu bättre här.

Dock vill jag undvika ytterligare ett "high-end kort".
Med det sagt vill jag fråga:

Säg att jag nu skaffar AmEx Green.
Om ett år känner jag att jag skulle vilja byta ut mitt SAS AmEx Elite mot ett SAS AmEx Premium, och samtidigt också byta ut mitt Green mot ett Platinum.
Skulle detta vara smärtfritt att göra?
Skulle jag vid det tillfället kunna dra nytta av inbjudan till de två "nya korten"?
 

palmen

Moderator
Jag hade ett längre samtal med AMEX om detta för någon vecka sedan. 300 MR gäller bara för PLAT Kreditkort blev det sagt då om ingen har någon annan källa. Det skulle ha varit en promotion men har legat kvar.

Centurion ger 150 MR per 100kr.
I så fall får nog Amex uppdatera sina sidor, det står klart och tydligt att det är 3x MR i utländsk valuta för Green Card
Poäng på allt du handlar | Green Card | Amex Sverige
upload_2019-11-18_13-21-46.png
 

palmen

Moderator
Säg att jag nu skaffar AmEx Green.
Om ett år känner jag att jag skulle vilja byta ut mitt SAS AmEx Elite mot ett SAS AmEx Premium, och samtidigt också byta ut mitt Green mot ett Platinum.
Skulle detta vara smärtfritt att göra?
Skulle jag vid det tillfället kunna dra nytta av inbjudan till de två "nya korten"?
Det är inga problem att byta kort, du lär dock få problem med att de kommer säga att du redan har 2 kreditkort när du gör ansökan även om du fyller i att ett ska sägas upp. Lösningen på det är att först säga upp ett kreditkort och sedan ansöka om ett nytt.
Enligt reglerna ska man väl inte få signup bonus igen, men det är bara att testa, mer än en gång har poäng fallit ut trots att man redan är kund.
 

molntankar

Medlem
Det är inga problem att byta kort, du lär dock få problem med att de kommer säga att du redan har 2 kreditkort när du gör ansökan även om du fyller i att ett ska sägas upp. Lösningen på det är att först säga upp ett kreditkort och sedan ansöka om ett nytt.
Enligt reglerna ska man väl inte få signup bonus igen, men det är bara att testa, mer än en gång har poäng fallit ut trots att man redan är kund.

Mycket bra. Tack. Kan jag med ditt svar anta att AmEx bara tillåter totalt två kort som kund?
Säg att jag fått ihop 200 000 MR (som ett exempel), om jag skulle följa ditt råd att "först säga upp" mitt Green (i det här eventuella framtida scenariot), och därefter skaffa ett Platinum, riskerar jag inte att poängen försvinner (eftersom att jag då inte längre har något "MR-kort")?
 
Toppen