Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen

Moderator
Hej!
Hur hade ni gjort i följande fall:
Förutsättningar EBG och Fly premium Sas plus världen, ska flyga till LAX tor tors-sön om en månad, vill använda eurobonuspoäng och helst flyga business alt sas plus

Tillgänglighet dit: bonusresor i go, plus och business, enligt seatguru 19 platser lediga i business

Tillgänglighet hem: bonusresor i go och plus, enligt seat guru 9 platser lediga i business

Skulle ni köpa plus tor för 60 000 poäng och chansa på att kunna uppgradera för poäng båda vägarna eller köpa business dit och plus hem för 90 000 poäng och försöka uppgradera hemresan?
Det är egentligen på hemresan jag verkligen skulle vilja ha business men så klart jag helst har det båda vägarna.
Hur många poäng brukar krävas för att få igenom en uppgradering från plus som EBG?

Tacksam för vägledning
Uppgradering hamnar nog omkring 30k så det är same same, så jag hade bokat Business dit och plus hem. Finns ingen garanti att uppgradering går igenom. Det troliga är att flera upgrades går igenom på utresan, men varför chansa för några få poäng, så resonerar jag.
 

mha321

Medlem
Utan tvekan boka business+plus.

Siffrorna du ser från seatguru har inget med det faktiska bokningsläget att göra, och även om det hade haft det hade det inte nödvändigtvis haft någon tydlig koppling till antal uppgraderingar som blir tillgängliga.

Alltid mycket svårare att hitta business och få uppgraderingar hemåt för precis som du så vill de flesta helst ha åt det hållet.

Att överhuvudtaget hitta något på sas i business med så kort förvarning när man måste åka på speciella dagar är redan det betydligt bättre än genomsnittet - hugg platsen innan den försvinner!
 

Buffy

Medlem
Fel av mig, jag såg ARN-DME och DME-SIN, det kunde Tallinn också, men de kunde inte boka dem ben för ben och det gick inte heller att boka den hela vägen.
Får man flyga Arn-Dme ett dygn tidigare eller vad är reglerna för layover/stopover om nu Tallinn kan boka det.
 

Baker421

Medlem
Hej, kan Tallin lägga till ett ben på en ren SAS bonusresa som då ändrar bokningen till en *Alliance bokning? Blir det 150kr pp eller 450kr? (Och mer poäng såklart.)
 

Fredde18

Medlem
Utan att ”avslöja” min egen uträkning på antal poäng som åtgår, vad skulle ni säga är den mest poäng-optimerade bokningen för följande awardrese-case:
- Resan skall ske med SAS på poäng longhaul. (Läs USA )
- 4 pax varav 1 under 12 år. Dvs 50% off med SAS.
- 2 personer ska få njuta av business på ditresan och de andra 2 på hemresan. Jag utgår nämligen från att 4 business award på samma flight är en utopi.
- Alla 4 på samma flight/-er.
- Tillgång till 2 st 2-4-1
- Fly premiumnivå ”+100000”

- Hur många poäng jag har eller faktisk tillgänglighet är egalt i detta skede, vill bara höra/se om jag tänkt som ni kloka erfarna!
 

Gizmo79

Medlem
Vi kikar på att åka till Bangkok i sommar. Vi är 3 st som skall åka och det är business som gäller.
Har 2 st 2-4-1 vouchers som är intjänade i år. Dock saknar vi fortfarande en del poäng för att kunna boka ToR i dagsläget

Väntar på en ganska hyfsad mängd som skall ramla in och räknar med att ha tillräckligt i Januari.

Har hittat en utresa som passar oss riktigt bra så frågan är om vi skall boka den och sen hålla tummarna att vi lyckas få till en hemresa som passar när vi har tillräckligt med poäng?

Då blir det i så fall 3 x 150:- när vi lägger på hemresan?

Om vi inte skulle hitta nått lämplig hemresa så lär vi boka av och då förlorar vi 3 x 450:-?

Är detta bästa lösningen för oss att göra eller hade ni lagt upp det på ett annat sätt?
 

squeezen

Medlem
Vi kikar på att åka till Bangkok i sommar. Vi är 3 st som skall åka och det är business som gäller.
Har 2 st 2-4-1 vouchers som är intjänade i år. Dock saknar vi fortfarande en del poäng för att kunna boka ToR i dagsläget

Väntar på en ganska hyfsad mängd som skall ramla in och räknar med att ha tillräckligt i Januari.

Har hittat en utresa som passar oss riktigt bra så frågan är om vi skall boka den och sen hålla tummarna att vi lyckas få till en hemresa som passar när vi har tillräckligt med poäng?

Då blir det i så fall 3 x 150:- när vi lägger på hemresan?

Om vi inte skulle hitta nått lämplig hemresa så lär vi boka av och då förlorar vi 3 x 450:-?

Är detta bästa lösningen för oss att göra eller hade ni lagt upp det på ett annat sätt?
Bara du kan säga om det är värt en ev ombokn/avbokn avgift. Under sommartid borde det gå att snickra ihop en resa, det är ju rätt långt kvar så nån routing borde kunna lösa sig. Dock kanske kräver lite flexibilitet med Transittider och avresedatum då ni är 3.
 
Toppen