Senaste nytt

Förändring i hur man uppnår Elit-status på Lufthansa 2024

ELOS

Medlem
Frågan är som senator status kommer fortsätta innebära en förbättrad Award tillgång framöver t.ex. bokning av first med god framförhållning.
 

Vixit

Medlem
Kanske blir Casablanca en favorit?]

Marrakesh är också billigt, likaså Kairo. Efter ”Arab Spring” kommer Lufthansa med ”spring till araberna!”. Turismen i regionen kommer att blomstra igen - vet inte om dessa länder tillåter att man åker hem med vändande plan...?
 

palmen

Moderator
Handelsblatt säger sig veta ganska mycket idag: poäng per segment och kabin, men inte diffat per fare category. Status kräver minimipoäng på egna core carriers. HON får även tillräkna sig ekonomibiljetter. Status gäller 1 år istället för 2.

Livstid FTL blir 7,500 qualifying points. Livstid SEN blir 10,000 qualifying points samt SEN över minst tio års tid.

Visa bifogad bild 99761 Visa bifogad bild 99762

So krempelt Lufthansa das Meilenprogramm um
Så skillnaden på "punkte" och "Qualifizierende punkte" är att punkte (poäng/points) kan samlas på alla star alliance bolagen och Qualifizierende punkte (kvalificerande poäng/qualifying points) enbart kan intjänas på Lufthansa-gruppen?
Så tolkar jag det med min skoltyska.

Erstere sind Punkte, die man etwa für einen Flug mit den Premium-Gesellschaften von Lufthansa (Lufthansa, Swiss und AUA), einer der Partner-Airlines bei Miles & More oder einem Partner der Star Alliance bekommt. Qualifying Points bekommt dagegen nur, wer eine Premium-Airline der Lufthansa-Gruppe oder eine Miles&More Partner-Airline nutzt. Flüge mit einer Gesellschaft der Star Alliance zählen hier nicht.

Som @ELOS skriver så finns det helt klart sweet spots för interkontinental-resor om norra Afrika räknas in där (vilket det borde).
 

Vixit

Medlem
Får man några extra poäng som FTL eller bättre?

Nix, inga Exec Bonus multipliers längre.

För övrigt är upplägget med Award Miles oförändrat, både earn & burn:

These changes will not affect the Miles & More awards programme. The allocation of award miles will remain unchanged.
 

Vixit

Medlem
Så skillnaden på "punkte" och "Qualifizierende punkte" är att punkte (poäng/points) kan samlas på alla star alliance bolagen och Qualifizierende punkte (kvalificerande poäng/qualifying points) enbart kan intjänas på Lufthansa-gruppen?
Så tolkar jag det med min skoltyska.

Som @ELOS skriver så finns det helt klart sweet spots för interkontinental-resor om norra Afrika räknas in där (vilket det borde).

Skoltyskan stämmer. På deras hemsida har de nu en Points Calculator där du kan skriva in Origin Country samt Destination Country och få svar direkt om M&M räknar det som Konti eller Interkonti.
 

palmen

Moderator
Tunis, Alger, Casablanca, Marrakech, Agadir, Tel Aviv, Tbilisi (om nu Georgien och Israel är interkontinentalt) är alla destinationer som är billiga för en weekend. En snabb koll på google flights visar att priserna ligger på 5-6000 kronor för tur och retur i business i början på nästa år och det bör ge 120 kvalificerande poäng.

4 sådana resor för ca 20.000 SEK så blir man SEN (jag tolkar att man måste nå både kravet på poäng och kvalificerade poäng)
13 sådana resor för ca 65.000 SEK så blir man HON
 

Senator

Moderator
Som jag beskrev tidigare: billiga biljetter ger bra med statuspoäng men lite faktisk användbara poäng för resor. Här måste det i så fall trixas mycket med utfärdande på andra ticket stock om det skall vara intressant. M&M funkar nog bäst om fokus är att resa inom Lufthansagruppen.
 

Senator

Moderator
Tunis, Alger, Casablanca, Marrakech, Agadir, Tel Aviv, Tbilisi (om nu Georgien och Israel är interkontinentalt) är alla destinationer som är billiga för en weekend. En snabb koll på google flights visar att priserna ligger på 5-6000 kronor för tur och retur i business i början på nästa år och det bör ge 120 kvalificerande poäng.

4 sådana resor för ca 20.000 SEK så blir man SEN (jag tolkar att man måste nå både kravet på poäng och kvalificerade poäng)
13 sådana resor för ca 65.000 SEK så blir man HON

"The law of unintended consequences". På tok för billigt.
 
Toppen