Senaste nytt

Förändring i hur man uppnår Elit-status på Lufthansa 2024

marbe166

Medlem
För att uppnå FTL skulle man kunna göra det på 32 shorthaulsegment i Economy, mot dagens 30. Eller 16 shourthaulsegment i Business. Det är ju bara fyra Barcelonaresor...

Disclaimer: Om detta stämmer med verkligheten.
 

Vixit

Medlem
Enligt live-rapporteringen på VFT och FT:

Fare category är utan betydelse, likaså distans. Ingen ”executive bonus multiplier” när man har status för QP, däremot för Award miles.

Statusperioder och intjäning till status fram till 31/12/2020 är ”skyddade”, nya regler gäller för flygningar från 1/1/2021 oavsett bokningsdatum.

Lifetime: webbsite lanseras nästa år, konceptet går live 1/1/2021. De säger att 3 Status Stars idag ger LT FTL 2021, medan 4-5 Status Stars idag ger LT SEN 1/1/2021 om man dessutom varit SEN åtminstone 10 av de 25 åren som M&M existerar. Efter den initiala övergångsräkningen börjar man addera poäng enligt nya programmet.

Soft Landing ges enbart för ett år, inte två som idag. För HON med intjäningsperiod 2020/2021 kommer konvertering att ske efter 31/12/2020 där 200 HON miles = 1QP.

eVouchers fortsätter, men SEN Premium Awards försvinner (tydligen nästan aldrig efterfrågat). Andra förmåner finns kvar. Vid kval till SEN fås 2 eVouchers, till HON 4.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Verkar faktiskt inte så illa. När det är Lufthansa anar man alltid ugglor i mossen men det här ser faktiskt bättre ut. Åtminstone med min reseprofil som är så billigt som möjligt. 96 enkelresor ger SEN...

Bättre är iofs inte bra men det är möjligt jag kan se en logik i att gå över till M&M.
 

Senator

Moderator
Verkar faktiskt inte så illa. När det är Lufthansa anar man alltid ugglor i mossen men det här ser faktiskt bättre ut. Åtminstone med min reseprofil som är så billigt som möjligt. 96 enkelresor ger SEN...

Bättre är iofs inte bra men det är möjligt jag kan se en logik i att gå över till M&M.

Jag skimmade snabbt genom FT tråden. Kan liksom inte släppa känslan av "If it sounds too good to be true, it probably is too good to be true". Men, allt verkar byggd för att få medlemmar att resa med Lufthansagruppen. Det jag ser dock är att ligger jag kvar på en long-haul i månaden med en mix av Business och First är HON inom räckvidd. Känns lite väl enkelt.
 

Vixit

Medlem
Eurowings räknas som QP, men bara till 50% av värdet från de andra LH-bolagen. LOT är 100%. Brussels Airlines är oklart. Edelweiss kommer att halka ur poängtabellen helt, även för de berömda LX-numren - nada points. Metall gäller, så UA ticket med UA flight number men Operated by LH räknas som QP.

Vid omräkning från Status Stars till Lifetime verkar det tydligen bara vara stjärnorna som används som poängschabloner, så om man ex vis i flera år tjänat in mer än miniminivån (ex vis SEN-kval var 100k men du kammade hem 250k det året), är de extra poängen ”värdelösa”. Poäng som tjänats in under de ”döda” åren verkar också bortkastade, om jag förstår det hela rätt, eftersom stjärnorna bara räknades enligt hur många dagar man hade status, inte med hur mycket marginal man hade det.
 

Vixit

Medlem
Förtydligande från M&M via VFT angående Lifetime status:

Lifetime-FTL: 7.500 qualifying points
Lifetime-SEN: 10.000 qualifying points + 10 år som Senator, behöver ej vara sammanhängande år

Historik fram till 31/12/2020 räknas om från dagens Status Stars-poäng till nya Qualifying Points i utbyte 2:1 (2 status stars-poäng blir till 1 QP).

Har du 3 stjärnor på kortet idag får du automatiskt Lifetime FTL, har du 4 stjärnor eller fler får du automatiskt Lifetime SEN.
 

ELOS

Medlem
Jag förstår nog ändå inte riktigt. Är det kombination av omräknade status stars + historiska QP som avgör LT FTL eller Sen?
Ex. jag har varit SEN sedan 2005. 3 status stars = 7500 QP. Läggs dessutom historiska QP genom flygningar till är det ju möjligt att komma upp i 10 000 QP + minst 10 år SEN för LT Sen??
 

Vixit

Medlem
Jag förstår nog ändå inte riktigt. Är det kombination av omräknade status stars + historiska QP som avgör LT FTL eller Sen?
Ex. jag har varit SEN sedan 2005. 3 status stars = 7500 QP. Läggs dessutom historiska QP genom flygningar till är det ju möjligt att komma upp i 10 000 QP + minst 10 år SEN för LT Sen??

Har du 3 stjärnor idag kvalar du direkt till Life-FTL. Historiska QP räknas inte ut, enbart antal dagar i din Status Stars-räknare delat med två. QP läggs till från 1/1/2021.

Recognition of Status Stars points to obtain Frequent Traveller Lifetime and Senator Lifetime:
Of course, we are aware that you have already been flying with us for some time. We will therefore convert the Status Stars points that you have accrued up until 31 December 2020 into qualifying points so you can obtain Frequent Traveller Lifetime or Senator Lifetime.

Conversion factor: two Status Stars points will be equivalent to one qualifying point. All frequent flyers with four or five Status Stars will thus be awarded Senator Lifetime at the beginning of 2021. You will receive Frequent Traveller Lifetime if you have already achieved three Status Stars by the end of 2020.
 

ELOS

Medlem
Det innebär att per 1/1 2021 har jag 7500 QP och 16 år Sen status. Då jag rjänat in ytterligare 2500 QP även som FTL konverteras det tilö Srn LT?
 
Toppen