Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Thornado

Medlem
Detta är dock en juridisk diskussion som jag tror får avslutas för min del här, och som vi inte får klarhet i utan rättslig prövning. Hur som helst håller jag med andra om att det bästa vore att söka nytt ESTA (och få avslag), särskilt om man har tid med att gå igenom visumprocessen.

Nja, det bästa är väl att inte söka nytt ESTA om man redan vet att man inte uppfyller kraven och kommer få det nekat, utan bara köra på visumprocessen på en gång.
 

mika

Medlem
LAX har automater i alla köer, jag TROR att BOS har det också. Det är inte samma automater dock, utan de med visum har sitt eget område.

De flygplatserna har också bortrationaliserat tullblanketten eftersom du fyller i den i automaten. Kryssas du får du sekundär screening.

Länge sedan jag har flugit till USA utan att använda automaten. Men något nytt jag upplev denna vecka på LAX är att om passen är tillgänglig för mindre än 6 månader, går det inte att använda automaten. Automaten sade faktiskt "REJECTED"! När jag sökte hjälp bad personalen att använda tullbanketten och allt blev bra. Det enda problemet var att hitta en penna.

När jag flög till SFO för ett par veckor sedan (och med samma pass som är tillgånglig <6 månader) gick det bra med automaten.
 

Hubert

Medlem
Länge sedan jag har flugit till USA utan att använda automaten. Men något nytt jag upplev denna vecka på LAX är att om passen är tillgänglig för mindre än 6 månader, går det inte att använda automaten. Automaten sade faktiskt "REJECTED"! När jag sökte hjälp bad personalen att använda tullbanketten och allt blev bra. Det enda problemet var att hitta en penna.

När jag flög till SFO för ett par veckor sedan (och med samma pass som är tillgånglig <6 månader) gick det bra med automaten.

Hände mig i Chicago. Computer says no (får se hur många som är gamla nog att le igenkännande) och sedan fick jag ställa mig i kö i en och en halv timme bakom hundra asiater med en mängd papper i pärmar :)
 

011430121

Medlem
Vid ankomsten till EWR igår så godkände inte maskinen mina fingrar, det kom fram en tjänstekvinna och skulle hjälpa mig, hon trycke på mina fingrar men maskinen godkände inte dem, hon bytte maskin men det hjälpte inte, hon ledde mig före kön till en passkontrollant, fungerade inte heller hos han, jag fick torka mina fingrar på en savett som han hade, fick dra fingrarna genom skäggstubben fungerade inte, han sa att mina fingrar är för torra! Jag tänkte hela jag är ju en torr person, sedan stämplade han passet, vet inte om finger avtrycket fungerade eller inte.
 

Sukhoi

Medlem
Vid ankomsten till EWR igår så godkände inte maskinen mina fingrar, det kom fram en tjänstekvinna och skulle hjälpa mig, hon trycke på mina fingrar men maskinen godkände inte dem, hon bytte maskin men det hjälpte inte, hon ledde mig före kön till en passkontrollant, fungerade inte heller hos han, jag fick torka mina fingrar på en savett som han hade, fick dra fingrarna genom skäggstubben fungerade inte, han sa att mina fingrar är för torra! Jag tänkte hela jag är ju en torr person, sedan stämplade han passet, vet inte om finger avtrycket fungerade eller inte.
Hej! Vilken terminal var du på i Newark? Ej sett några automater på terminal B än. Flög senast i maj. SAS till EWR. Mvh Sukhoi
 

011430121

Medlem
Hej! Vilken terminal var du på i Newark? Ej sett några automater på terminal B än. Flög senast i maj. SAS till EWR. Mvh Sukhoi
Ankom med SAS Terminal B, jag har inte sett den tidigare, väldigt smidigt, man får gå förbi alla manuella kontroll bås så ligger de ”lägst” bort från det kommer in i hallen.
Var mycket personal som hjälpte till.
Trots mitt strul så var jag klar med passkontrollen på 10 minuter.
 

Canadien

Medlem
Ankom med SAS Terminal B, jag har inte sett den tidigare, väldigt smidigt, man får gå förbi alla manuella kontroll bås så ligger de ”lägst” bort från det kommer in i hallen.
Var mycket personal som hjälpte till.
Trots mitt strul så var jag klar med passkontrollen på 10 minuter.

Ibland är det dock 60-120 minuter kö till dessa automater... hände mig i September. 73 minuter från att jag kom till hallen tills jag var ute vid bagagebandet.
 

MrDollar

Medlem
Detta kanske inte är en esta/visum fråga men frågar här.
Vill minnas att på dom lappar man får på planet innan man landar i USA där man ska fylla i hur mycket pengar man har med etc, finns det ju en fråga som är typ Vilka länder har du besökt innan på denna resa?
Om man flyger typ arn-muc-lax ska man då fylla i Tyskland som besökt land?
 

Canadien

Medlem
Detta kanske inte är en esta/visum fråga men frågar här.
Vill minnas att på dom lappar man får på planet innan man landar i USA där man ska fylla i hur mycket pengar man har med etc, finns det ju en fråga som är typ Vilka länder har du besökt innan på denna resa?
Om man flyger typ arn-muc-lax ska man då fylla i Tyskland som besökt land?

Om jag bara varit i transit på flygplatsen hoppar jag över det landet. Har gått bra på mina många resor till US via andra länder.
 
Toppen