Senaste nytt

New York i januari eller februari - vad är bäst?

Appfly

Medlem
Planerar en långhelg i NY i antingen januari eller februari tillsammans med min bror. Killar i sina bästa år som vill shoppa, äta gott, besöka lite trevliga barer.

Vilken månad är att föredra av de två?
 
Planerar en långhelg i NY i antingen januari eller februari tillsammans med min bror. Killar i sina bästa år som vill shoppa, äta gott, besöka lite trevliga barer.

Vilken månad är att föredra av de två?

Ingen höjdarperiod för NY direkt.. Februari är väl lite förhoppningsvis kanske någon grad mildare så om jag fick välja hade jag tagit en resa så sent som möjligt i Februari..

Ett tips kan ju vara att googla lite på "events" och kanske ni hittar något framträdande eller annat som passar.

(Såvida inte över nyår står med som alternativ, då vinner de datumen klart)...
 
Last edited:

Alx

Medlem
Precis som Andreas Eriksson säger är ingen av månaderna särskilt roliga rent vädermässigt. Men bortsett från vädret så är NYC alltid rätt! Alla årstider har sina för- & nackdelar i NYC.

Personligen tycker jag att januari är att föredra framför februari, särskilt om ni är ute efter shopping. Då har slutrean dragit igång på allvar samtidigt som allt nytt har hunnit komma in. Det bästa av två världar! :) Dessutom är hotellen oftast lite billigare i januari pga att så få turister har råd att resa sådär direkt efter jul. I februari kommer sportlov och liknande igång...
 

Senator

Moderator
Som föregående talare som nog känner NYC bättre än mig kan man ALLTID åka till New York. "Det finns inte dåligt väder, bara dåliga kläder" sägs det väl.

Jag har tillbragt en första, andra eller tredje helgen i januari runt fem gånger senaste åtta åren i NYC. Hotellpriser är bottennivåer; t.ex. betalade jag måttliga $129 per natt för Hilton Garden Inn nu i 2012, och $149 för Hilton 42nd Street i 2011.

Jag har gått på smällar med två snöstormar i december, men aldrig i januari. Senast var juldagskaoset i 2010, men när jag kom tillbaka 10 dagar senare var den 1 meter som kom borta.. Så om billigt är grejen: åka nyårsdagen :p
 

JacobGBG

Medlem
Hotell i NYC i Jan-Feb är otroligt mycket billigare än vad de brukar vara. T.ex. ser jag att man kan bo på Ritz-Carlton Battery Park för $295/natten vissa helger. Jämför det med de $650/natt som det ligger på vid högsäsong så är det en fantastisk möjlighet att bo på ett av NYCs förnämsta hotell.
 

agehall

Medlem
Var i NYC över jul och nyår både 2009-10 och 2011-12. Första gången fick vi allt från +15C till -4C. Nu senast var det lite mer normalt, så det var nog aldrig över +10C.

Men precis som Senator säger, så finns det nog inga dåliga (eller jättebra) väder i NYC. Är det inte kallt så är det väl stekhett. Planera istället utifrån vad ni vill göra och se till att ni har med er rätt kläder för väderleken som ser ut att råda.
 

Appfly

Medlem
Tack för svaren! Är på det klara med att jan-feb kanske inte är optimalt vädermässigt, men å andra sådan så är man inte där för vädret och det är ju inte solsemester :) Snöstorm är ju klart lite jobbigt och med de potentiella problem den kan medföra.

Lutar åt januari då slutrea samtidigt som det nya har kommit in lockar. Bra hotellpriser är ju ett annat starkt argument.
Någon som har tips på bra och trevliga restauranger, söker främst ställen dit de som bor i NY går och som har bra mat, trevlig stämning. Behöver inte vara lyxklass utan medelklass. Tips på trevliga barer/områden mottages också tacksamt.
 
NY är en av mina favoritstäder. Är ni där första gången måste ni göra lite sightseeing och mitt bästa tips då är att vara på plats när ställen öppnar. Generellt brukar staden vakna runt 10 men exempelvis Empire state öppnar 8. Vilket innebär att ni slipper 45-60 min köande.
 

Appfly

Medlem
Har varit NYC tidigare och tänkte inte satsa så mycket tid på sightseeing utan mer "insupa atmosfären" som min far alltid sa under ungdomens familjesemestrar då man tvingades traska omkring i timmar på kvällen i jakt på någon restaurang som låg på andra sidan staden. Sådant man inte uppskattar som 14-åring men som man idag kanske mer inser värdet av :D

Iaf så tänkte vi äta gott på trevliga restauranger gärna på ställen dit New York-bor går och med hyfsade priser. Gärna steakhouse, italienskt, sushi, grymma burgare, etc. Shoppa står också på programmet samt att besöka några trevliga barer eller lounger där man kan titta på och prata med folk. Helt enkelt en skön och kul helg...
 

JacobGBG

Medlem
Iaf så tänkte vi äta gott på trevliga restauranger gärna på ställen dit New York-bor går och med hyfsade priser. Gärna steakhouse, italienskt, sushi, grymma burgare, etc. Shoppa står också på programmet samt att besöka några trevliga barer eller lounger där man kan titta på och prata med folk. Helt enkelt en skön och kul helg...

Riktig NYC Sushi och Steakhouse är ofta inte förenat med "hyfsade priser". Om du vill komma undan på billigaste vis så kolla savored.com som är en utomordentlig tjänst för att äta bra men snålt i NYC.
 
Toppen