Senaste nytt

Barcelona med Swiss i business class

fred80

Medlem
Efter har läst så mycket positiva kommentarer här i forumet om att flyga business class med Swiss så kände jag att det blev tvungen att testa. Så direkt efter sommaren bokade jag en kortresa till Barcelona fredag-söndag. Det här rapporten blev mer än vad jag hade tänkt när det gäller text och bild och storlek.

Stockholm-Zurich LX1251

Avgångstiden ifrån Arlanda var kl 15.15 så vid lunch tog jag en Uber ut till Arlanda och satte mig att arbeta i SAS guld lounge. När det var en halvtimme kvar till avgång började jag röra mig bort till gaten. Ombordstigningen gick smidigt och var en av dom första att komma ombord på planet.
Pushback enligt tidtabell. Vi började taxa ut mot start bannan, men blev stående och efter en stund så meddelade kaptenen att väderradarn inte ville fungera som den skulle och att det var lite oroligt väder så de ville inte flyga utan det skulle testa att starta om den. Efter en ha stått ytligare en kvart så meddelade kapten att vi skulle återvända till gaten. Nu blev det inte gaten utan vi taxade till SAS teknikhangar. Mitt flyg ifrån Zurich till Barcelona skulle inte gå fören kl 21.00 så jag hade bra med marginal även om vi blev försenande, men fredagskvällen i en trevlig lounge som jag hade tänkt blev det inte. Efter vi har stått en timme och fått påfyllning av både vatten och grissini så tyckte
Maître de Cabine att det var dags att öppna Champagnen.
2.png


Mycket trevligare att vänta på marken med något gott fika i glaset. Efter ytligare en timme så hade dom lyckas byta ut väderradarn i nosen och vi kunde lyfta och sätta kurs mot Zurich.

3.png

Den kalla måltiden på denna flygning bestod av någon tondisk på något bröd.
Resten av flygningen bara nöjt av servicen och hade aldrig ett tomt glas. Blev såld direkt både av det personliga bemötande och servicenivån. Ingen fick missan använda toaletten längst fram osv. Små saker som gör resan så mycket trevligare.

När jag vill kom fram till Zurich besökte jag snabb Senator loungen i A piren. Då mina timmar hade försvunnit tack vare förseningen ifrån Arlanda blev det bara att ta första bästa och känna att man hade närheten till nästa flyg.

Zurich-Barcelona LX1950

Avgångstiden var kl 21 ifrån Zurich och 20.45 bestämde jag mig för att lämna loungen och be ge mig mot gaten. När jag kom fram så hade bordningen startat så det var bara för mig att kliva ombord till min plats där jag hade valt 2D men fick ett ny plats på 1D när jag klev ombord.

5.png

Maten på denna flygning bestod av någon kallskuret.

6.png
7.png

God dryck gör resan trevligare.

Vi ankom tio minuter sen till Barcelona. Var lika nöjd med den här flygningen som jag var med den första och även samma personliga service igen.


Barcelona flygplats-Hotellet.

Några dagar innan min avresa så fick jag ett meddelade och blev uppringd ifrån företaget som jag hade bokat transport med att min resa mellan flygplatsen och hotellet har avbokats på grund av generalstrejken och de olika demonstrationerna som var i staden. Eftersom det hade pågått oroligheter under hela veckan så hade jag följt händelseutvecklingen noga vad som skedde i Barcelona. Hade en plan B om jag inte skulle lyckas att ta mig ifrån flygplatsen att ev soffa hos en vän som var nere i Barcelona men bodde på ett hotel utanför stadskärnan. Men jag frågade en polis i ankomsthallen om det gick att ta sig till stan och han svarade att det gick. Så jag gick ner till taxi billarna och berättade vad jag skulle. Taxichauffören lovade att han skulle göra ett försök och ta mig så nära som möjligt till hotellet. Värt ett försök i alla fall. Var inte så direkt att vara ute på stan då klockan började närma sig midnatt och jag viste att det pågick stora demonstrationer och sammandrabbningar i staden. Var så glad att jag hade bokat ett hotel i hamnen och inte mitt inne i stadskärnan, detta gjorde att det gick att ta sig till hotell med taxi visade sig. När vi närmade oss så var gatorna avspärrande och det åkte poliser och ambulanser i skytteltrafik.

8.png

Den vanligaste synen man såg ifrån taxi fönstret.

Hotel Duquesa de Cardona Barcelona
Var som sagt väldigt nöjd att att välja detta hotel och det verkade som de fått många avbokningar då jag själv blev uppgraderad till ett bättre rum än vad jag hade bokat och trevlig välkomst Cava på rummet.

9.png
11.png

45.png

Trevligt rum och visade sig vara en trevlig utsikt direkt mot gatan med en liten balkong. Incheckningen gick snabbt och jag gick in och bara la av mig sakerna för att snabbt ta mig upp till takterassen.

12.png
13.png

Avslutade kvällen med en GT i 20 graders värme kl 24 en lördagsnatt i Oktober. Kanske inte det vanliga lugnet då en polis helikopter hovrade runt och polis och ambulanser åkte som jag skrev tidigare skytteltrafik och det skulle visa sig vara det värsta av kvällarna dom hade haft på hela veckan gällande sammandrabbningar mellan demonstranter och polisen.

Barcelona

21.png
22.png
24.png
25.png


Vaknade tidigt på lördagen och gav mig ut på stan. Vardagslivet och turistlivet flöt på som vanligt under dagen och inte en orolighet så jag under den tiden det var ljust ute.

16.png
17.png
18.png
26.png
27.png
28.png
29.png


Hamnande av en slump när jag gick i staden på platsen där den hårdaste sammandrabbningarna hade skett rum på natten och platsen luktade rök efter nattens bränder i området. Området låg ca 18 minuters gångväg ifrån mitt hotell.

30.png

Träffade en tidigare kollega som bor i staden och vi hamnade på det trevliga vin och tappas baren
La Xampanyeria. Vi hade turen som fick plats och vi hade turen att komma ditt i innan dom stängde för dagen. I vanliga fall brukar de ha öppet till 22.30 men nu stängde de redan kl 18.00 på grund av händelserna i staden och vid 18 började polisen sätta upp vägspärrar igen till dom stora gatorna. När de stängde så bestämde jag och min fd kollega att det var dags att bryta upp så han begav sig hemåt och jag gick till mitt hotell.

Lördag kväll och middag på hotellet.

Eftersom jag hade följt händelseutvecklingen noga under veckan och jag skulle flyga till Zurich redan 9.40 på söndagen så hade jag redan bestämt mig för att stanna på hotellet när det började skymma. Frågade i receptionen om läget och det rådde mig att stanna på hotellet om jag absolut inte behövde gå ut. Ett par som skulle till hotell W och frågade om taxi i receptionen fick rådet att gå då det väntandes demonstrationer även denna kväll natt och polisen stängt av gatorna.

Jag bokade bord på för att äta senare under kvällen och åkte upp till takbaren för att njuta av lite dryck innan middagen senare på kvällen.

31.png
46.png

Nöjt av solnedgången men hade polisen helikopter hela tiden ovanför körande fram tillbaka, efter ett tag vänjer man sig vid det ljudet.

47.png
49.png
50.png

Trevlig utsikt ifrån terassen.

51.png
52.png
53.png

Middagen på hotellet var helt ok, hade inte behövt boka bord, då det det inte alls var mycket folk ut denna lördagkväll.

Hotellet-Flygplatsen och Flygplats loungen.

Hade beställt bil till 7.30 då jag ville vara ute i tid beroende på man inte viste hur trafiken skulle vara och hur lång resan till flygplatsen skulle ta. Kl 7 får jag sms om att min chaufför är på plats. Då jag var klar så packade jag hopp mina saker och gick ner och checkade ut och åkte till flygplatsen. Resan tog mindre än 20 minuter. När jag väll kom fram så checkade jag smidigt in och gick och använde fast track som fanns där det inte var någon kö jämfört med den vanliga och tog sen raska kliv upp till loungen, som jag nu inte mins vad den heter där jag intog frukosten.

55.png
56.png

57.png
58.png

Även om fikat var framdukat kändes det lite väll tidigt denna söndagsmorgon och jag hade ju hela fem timmar i Zurich för kunna njuta av dryck.

Barcelona-Zurich LX1953

När klockan var 9.15 begav jag mig till gaten och när jag kom startade ombordstigningen. Ännu en trevlig flygresa med en god frukost och champagne vet ni som gillar det går ju alltid att dricka vilken tid det även det är på dygnet, så det blev en champagne frukost för min del och eftersom ingen annan ville ha så tror jag nog att jag fick i mig hela halvflaskan :)

60.png
36.png

Servicen var fläckfri som dom andra delarna av flygningen.

Zurich Airport

Hade fyra och en halvtimme tills mitt nästa flyg skulle ta mig hem till Stockholm. Hade självmant valt en sån lång tid på flygplatsen för att kunna upptäcka den trevliga loungen i terminal E. Sagt och gjort efter jag landande så tog jag mitt pass och gick ner till passkontrollen. Smidigt att använda dom automatiska grindarna och på några minuter var jag på väg till tåget som skulle ta mig till terminal E.

Väll framme vid terminalen var det bara att gå till Senator loungen, visade mitt guldkort (eftersom jag bara hade SK*P på mitt bordningpass ). Inga problem att komma in med en biljett ifrån en annan terminal, hon hälsade mig varmt välkommen. Till en början var det mycket folk i loungen men ju mer avgångarna gick så blev jag tillslut som det kändes ensam kvar i hela loungen, vi kan inte ha varit med fem personer på hela ytan.

62.png
61.png
71.png
73.png
75.png
74.png


Tror det här är en av dom bästa loungerna jag har varit på (Har ännu inte testat någon F class lounge). Men gillar terassen framför allt och ett besök en sommardag här är ju ett måste.

76.png
77.png

Fick hela Whiskeybaren för mig själv. Nu är jag ju en riktig nybörjare och la inte på minnet dom sorter jag fick smaka. Men trevligt var det att ha en egen bartender som stod till ens förfogande och körde en provning med en.

38.png
Avslutade besöket med ett gals mouserande ute på altanen och spanade lite flygplan.

När det var lite över en timme tills mitt plan skulle gå, så drog jag mig åter till terminal A och senator loungen där innan det var dags att borda sista flighten hem.

Zurich-Stockholm LX1254
Dags för sista flyget hem till Sverige och Stockholm, efter trevliga timmar i loungen så var det dag för ännu en perfekt flygning hem.

81.png
82.png

På vägen till Stockholm bjöds det på en kall måltid och som vanligt han mitt glas inte vara tomt i många sekunder.

Sammanfattning

Ja vad ska jag börja. Att flyga med Swiss i business class är verkligen en trevlig upplevelse ifrån början till slut. Bemötande och servicen ombord är i mitt tycke i en helt annan klass än dom andra bolagen. Att måna om sina passagerare som reser hos dem, det känns äkta trevligt och inte bara ett påklistrad service leende. Det är dom här små sakerna som gör det en sån enkel sak som bara den främre delen är avsedd för business class och att man stenhårt håller på det. Att man går runt och frågar hur man har det och om det är något mer dom kan göra för en än. Ja allt är väll sagt redan på det här forumet om Swiss. Jag kommer helt klart välja Swiss inom europa om det är någorlunda vettiga priser mot tex SAS Plus. En produkt som gav mig mersmak och dom har fått ytligare en kund till sig. Ska bli spännande att få testa deras business class produkt på en long haul flight i april i nästa år till Tokyo. Sen måste även Barcelona som stad besökas igen och då hoppas jag att staden är lugnare än vad den var nu.
 

Attachments

  • 6.png
    6.png
    79,5 KB · Visningar: 253
  • 10.png
    10.png
    89,5 KB · Visningar: 257
  • 20.png
    20.png
    124,6 KB · Visningar: 245
  • 34.png
    34.png
    109,9 KB · Visningar: 254
  • 35.png
    35.png
    87,9 KB · Visningar: 248
  • 70.png
    70.png
    93 KB · Visningar: 241
  • 72.png
    72.png
    116,8 KB · Visningar: 246
  • 78.png
    78.png
    113,4 KB · Visningar: 255
  • 81.png
    81.png
    91,1 KB · Visningar: 250
  • 83.png
    83.png
    80,9 KB · Visningar: 251

Tonton

Medlem
Trevlig rapport. Är varma måltider borta helt på SWISS till Arlanda?

Nej, det ska det inte vara....



Såhär ska det vara:

Från Arlanda
LX1249 förmiddag - varm mat
LX1251 eftermiddag - kall mat
LX1255 kväll - varm mat

Till Arlanda
LX1248 fakir - varm mat
LX1250 lunchtid - varm mat
LX1254 sen eftermiddag - ska vara varm mat

Onekligen verkar det ju inte vara någon varm mat på LX1254 under denna resan. Så de kanske har justerat detta igen.
 

Nilann

Medlem
Lite OT Vi har åkt LX 1226 ZRH-GOT runt kl 17 i Business många gånger och tidigare har det alltid varit kall mat. De två senaste flighterna, senast i september, har vi bjudits på varm mat och dessutom väldigt god mat, helt klart en förbättring så länge det varar.
 

Gus

Medlem
Mycket trevlig rapport! :)

Några tankar och reflektioner.

-Trevligt med skumpa på marken vid förseningen. Det känns inte som att många bolag erbjuder det?

-Loungen i Zurich ser väldigt fin ut, whiskybaren ser nästan ut som den i FCT i Frankfurt. Men serveras Coca-Cola ur 1.5 liter plastförpackningar? :D Det känns inte särskilt premium.

-Det verkar som att Swiss business inom Europa är bland det bästa som levereras, men long haul tycker jag mig inte se att Swiss business får lika högt betyg. Jag själv har endast provat Swiss business på sträckan Dubai-Muscat. Då imponerade de inte, med en torr macka vid serveringen.
 
Toppen