Senaste nytt

Kryssning i First/businessstil reserapport

ski

Medlem
Jag har tidigare skrivit om resan till Miami med Austrian i business. Lite kul att på hemvägen få åka två Boingtrotjänare, först B767-300 (strax under 20 år gammal) och sedan B737-600 (drygt 20 år), men detta ska handla om själva kryssningen med Celebrity Equinox. Det var tredje gången vi åkte med detta fartyg (första då det var helt nytt). Tidigare har vi åkt i Aquaclass vilket kan lite jämföras som premium/plus men denna gången lyxade vi till det med svitklass. Jämförelsen mellan Aquaclass och svit kan väl beskrivas som att den senare är mittemellan first och business. Hade vi tagit en större svit hade det definivt varit first. I och med att vi i bokningen fick förbetald drick, premium dryckespaket och 300 sk OBC (on board credit) så blev priset samma som aqua (totalt 60 000 sek för två för 10 dagars kryssning, dyrare än tidigare kryssningar men svenska kronon är ju låg f.n). Vi firade dessutom att i varit gifta 40 år så det var ju en anledning att lyxa till det.
Själva kryssningen utgick från Fort Lauderdale och södra karibien (Grand Cayman, som vi missade pga höga vågor, ABC-öarna och till sist Key West) och tillbaka. Mycket trevlig rutt.
Nu mer till själva svitfördelarna:
Eftersom vi var tidiga till terminalen fick vi vänta utanför innan de öppnade boarding. Celebrity har numera en app där du gör all incheckning, inklusive lägga in foto. När de öppnade var svitgäster de första som släpptes in och då till en lounge i terminalen, med förfriskningar. När själva ombordstigningen öppnade ca 11.00 blev vi eskorterade till Retreat lounge ombord (enbart för sviter) av Alexandra som var sk Retreat lounge concierge. I denna erbjöds mer snacks och riktigt fika från baren. En kall öl i solen hägrade dock mer så vi gick förbi hytten och lämnade handbagaget fvb tlll baren på soldäck. Hytten var inte helt klar förrän kl 13, men det gick bra att lämna ifrån sig. Dessutom fanns de sk seapass (kortet du nyttjar för alla saker ombord inklusive för att komma in i hytten) i ett kuvert utanför.
Senare på eftermiddagen tog vi hytten i besittning, en sk skysuite vilket är den minsta i kategorin. Hytten var trevlig och något större än aquaclass.
DSC_2579.JPG


Sedan kom vår butler förbi och presenterade sig och förklarade var han kunde erbjuda, vilket i princip var allt vi kunde önska "just give me a call" Dessutom stod en flaska bubbel på kylning
Efter lite sailaway på översta däck så packade vi upp väskorna som levererats och sedan avnjöt vi bubblet på balkongen
DSC_2567.JPG


Såsmåningom gick vi till middagen efter att ha passerat Retreat lounge för lite förfriskningar
DSC_2635.JPG

Det finns en särskilt restaurang för enbart svitgäster med totalt 88 platser (134 svitplatser totalt) och den var suverän. Underbart service.Luminae heter den.
DSC_2634.JPG

Ytterligar område för svitgäster är Retreat sundeck. Sköna solsängar och fåtöljer samt givetvis ypperlig service. De hämtade lunch från Luminae om man ville.
DSC_2622.JPG
DSC_2623.JPG

När vi lämnade Bonaire blev vi inviterade på sailaway på helikopterplattformen längst fram i fören.
Vid andra tillfällen än detta var även andra gäster inviterade. Det är lite slumpmässigt vem som får detta.
Förutom det jag nämnt så blev även avstigningen väldigt bra för svitgäster. När vi kom till Key West så fick alla passagerare genomgå immigration ombord. Denna gick väldigt smidigt och innebar att det inte var några köer i Fort Lauderdale (förra gången stod vi 1 1/2 timme i immigrationkö där).
När vi ville gå av sista dagen gick vi till retreat lounge och väntade där med full service tills vi tyckte det var dags. Då eskorterade de oss ut bakvägen och direkt till landgången förbi kön. Väskorna stod och väntade i en fålla märkt premium. Efter tullfiltret var vi igenom. Hela avstigningen tog 5 minuter.
Sviterfarenheten gav verkligen mersmak, med allt som erbjöds. Allt är givetvis fråga om pris och om man tycker det är värt det. Men denna gång var det definitivt det.
DSC_2617.JPG

I hamnen i Bonaire
 

ski

Medlem
Får man fråga hur du bokade? Direkt med rederiet eller via resebyrå? Själv har jag bara kört via Globetrotter.
Jag har alltid bokat via celebritycruises.com och sedan varit noga med att stanna på amerikanska sidan. De vill gärna styra över till svenska sidan. Erfarenheten är att priserna alltid är dyrare på svenska sidan. Det konstiga är att man på .com bokar i SEK. Det var riktigt bra denna gång, bokade i augusti-september 2018 och svenska kronan blev ju bara sämre under tiden, men priset blev det samma. Just kryssningar verkar vara ett område där många fortfarande nyttjar resebyråer eller travelagents TA som de säger i USA. Celebrity hade en drive när vi bokade där man fick 4 extratjänster när man bokade svit. ( premium dryckespaket, dricksen betald, 300 in board credits och internet)
 
Tänkte att det var något "lurt" när du fick OBC. Känns som om det inte existerar i Sverige. Ska prova nästa gång att stanna på den amerikanska sidan.
 
  • Gilla
Reactions: ski

micke

Medlem
De har precis bytt den svenska hemsidan så den i princip är likadan som den amerikanska.
Innan så fick du både dricks och skatter inkluderat på den svenska sidan+oftast dryckespaket (iallafall från balkong och uppåt).
OBC får du nästan alltid när du bokar suite även direkt genom Celebrity men det har blivit svårt att hitta bra pris på Suiterna.
Tycker annars att det är den bästa servicen jag nånsin fått. Speciellt i matsalen Luminae.
 

lilly k

Medlem
Jag har alltid bokat via celebritycruises.com och sedan varit noga med att stanna på amerikanska sidan. De vill gärna styra över till svenska sidan. Erfarenheten är att priserna alltid är dyrare på svenska sidan. Det konstiga är att man på .com bokar i SEK. Det var riktigt bra denna gång, bokade i augusti-september 2018 och svenska kronan blev ju bara sämre under tiden, men priset blev det samma. Just kryssningar verkar vara ett område där många fortfarande nyttjar resebyråer eller travelagents TA som de säger i USA. Celebrity hade en drive när vi bokade där man fick 4 extratjänster när man bokade svit. ( premium dryckespaket, dricksen betald, 300 in board credits och internet)
Tack för bra info. Har undrat om det gick att boka som svensk med adress i Sverige på den amerikanska hemsidan men det verkar ju fungera bra. Fördelarna att boka på den amerikanske sidan verkar uppenbara.
Tog ni frukost till balkongen någon morgon?
 

ski

Medlem
Tack för bra info. Har undrat om det gick att boka som svensk med adress i Sverige på den amerikanska hemsidan men det verkar ju fungera bra. Fördelarna att boka på den amerikanske sidan verkar uppenbara.
Tog ni frukost till balkongen någon morgon?
Jodå. Flera gånger hela frukosten och vissa dagar ringde vi butlern och beställde kaffe som vi drack där. Sedan frukost i Luminae, ibland med mimosa. Enda nackdelen med att beställa frukost är att du måste sätta en tid för denna. Det roliga är att man har så många alternativ, men frukost och sitta och titta på havet är oslagbart
 

HenrikAI

Medlem
Tack för inspiration och tips.

Nu när jag går in på celebritycruises.com (och får priserna i svenska) och provbokar Sky Suite för 3 personer (2 vuxna, ett barn) på olika rutter, avgångar och årstider så får jag dessa rabatter:

Savings -4000 kr
KIDFREE ADLT50 -helaprisetförbarnet (dvs jag betalar 0 kr för barnet)

samt..

4-Perks Package
* $150 per Person to Spend Onboard
* Unlimited High-Speed Internet for 2
* Prepaid Tips for 2
* Premium Beverage Package for 2

Känns genast väldigt prisvärt. Brukar det se ut så här eller har jag lyckats pricka in någon kampanj? (Känns lite otydligt på deras sajt, eller så ser jag väldigt dåligt).
 

ski

Medlem
Tack för inspiration och tips.

Nu när jag går in på celebritycruises.com (och får priserna i svenska) och provbokar Sky Suite för 3 personer (2 vuxna, ett barn) på olika rutter, avgångar och årstider så får jag dessa rabatter:

Savings -4000 kr
KIDFREE ADLT50 -helaprisetförbarnet (dvs jag betalar 0 kr för barnet)

samt..

4-Perks Package
* $150 per Person to Spend Onboard
* Unlimited High-Speed Internet for 2
* Prepaid Tips for 2
* Premium Beverage Package for 2

Känns genast väldigt prisvärt. Brukar det se ut så här eller har jag lyckats pricka in någon kampanj? (Känns lite otydligt på deras sajt, eller så ser jag väldigt dåligt).
Det var precis samma 4 sk perks som vi fick. De har nog haft den kampanjen av och till för jag har fått mail då och då. Premium package är ju väldigt trevligt för då ingår vin, drinkar och öl upp till 15 USD. Skulle du någon gång vilja ha ett dyrare vin så betalar du mellanskillnaden+18% påslaget för dricks. Notera att de har ändrat på klasser som ej är svit så gratis paket är inte gratis. Får du ett paket, så lägger de på 14 USD/dag. Men som sagt gäller inte sviter.
Vill man äta i specialrestaurangerna så kan man prata med kyparen så fixar de. Vid ett tillfälle så erbjöd de 30% rabatt så det gäller att hålla koll. Vi åt inte i någon specialrestaurang eftersom Luminae var så bra. Det gick även bra att få menyn från Silhoutte ( huvudmatsalen) om man inte var nöjd med Luminaes meny.
 
Toppen