Senaste nytt

Tips för att resa runt i Sydamerika.

Mikeswe

Medlem
Sorry @Tonton . . Generella rekommendationer..

- Cartagena. En natt på isla de rosarios? Lite lång resa ut (typ 2h) men mkt karribiska vyer, dyka om man gillar det, klart vatten,äta langosta osv.. cuidad amurallada (gamla staden) i cartagena är ju alltid värt ett besök !.. men som sagt, värt bussresan typ 3h att ta sig till santa marta, köra playa blanca, el rodadero.. om man vill ännu högre upp.. la guajira (typ 7h från cartagena).. mina favvos ligger norröver .. allt vid santa marta och norröver :)..

- Medellin. Parque arvi, piedra peñol.. ta en tur till centrum, njuta av utsikten.. byarna omkring här är dessutom väldigt fina.. Jag hade kört medellin och beroende på tid stuckit med buss till typ armenia 8h.. buss är ju generellt sättet att ta sig omkring, och riktigt bekvämt och alltid mkt att se på om man har tid dvs :).. !.. just det där att det hoppar in folk som säljer arepa con huevo, mackor, chips, öl mm.. bussen stannar på ngn gammal sleten restaurang i en öde stad och alla går in och käkar .. det där är en del av upplevelsen :)..
 

Mikeswe

Medlem
Btw.. får dessutom fresta med utsikten just nu ifrån Medellin.. tyvärr har min vy förfulats lite av bygget av fairmont suites & inn :(..
 

Attachments

  • 5C4866FD-5BD8-407F-AAB9-E9DB86E54151.jpeg
    5C4866FD-5BD8-407F-AAB9-E9DB86E54151.jpeg
    141,2 KB · Visningar: 174
  • A6D6C238-D832-4AAF-BA69-BF00296DCC2A.jpeg
    A6D6C238-D832-4AAF-BA69-BF00296DCC2A.jpeg
    128,9 KB · Visningar: 174

Mikeswe

Medlem
Ja, jag vill ha en partner som kompletterar mig, men den här tjejen hade varken status inom Sky Team eller One World (jag har själv status inom Star Alliance.

hahhahahaah.. grymt att man väljer sina respektive beroende på status inom respektive allians .. fr.om. nu kan det bli så att jag gör samma :D:D .. är det ok att dejta *A silver tror du? Nuvarande innehar bara det, och börjar bli lite osäker ;) ..
 

Tonton

Medlem
sorry .. vaknade precis!.. avianca är ju det enda *A bolaget och enda bolaget för mig.. ger loungeinträde även inrikes.. är ju själv LM diamond, så blir mkt uppgraderingar till business inrikes (en av förmånerna), då blir det ngn whiskey eller sliten rom inrikes vilket ju alltid går hem.. , .. generellt mellan Latam och Avianca, så vinner AV helt klart !.. hade högsta OW status förra året, enda plus var säte längst fram (mkt trängre än AV) och att man blir hälsad med för / efternamn..

Skall du till Medellin??.. ja, då ber jag dig genast kontakta vederbörande för att gå ut och ta en pilsner ..

Bodde i Barranquilla innan (vilket endast är en industri / boendestad.. men oj.. om man är sugen på fest.. då är det b/quilla som gäller .. cartagena visst.. om man vill hänga med svensson, johnson & swanson).. hade alla dagar i veckan kört santa marta istället för cartagena.. grymt häng !.. leticia har jag faktiskt inte varit i, men enormt sugen.. bara varit på brassesidan i amazonas..

hör gärna av dig .. har massor av tips om
Landet!.. tycker du skall lägga till eje cafetero till listan (typ armenia.. sticka till Salento, sen upp till varma källorna i santa rosa de cabal).. bara så mäktigt, med bergen osv..

haha - öl i Medellin låter utmärkt! Vi kan höras närmare om det...


Som det ser ut nu så landar jag i Bogota lunchtid Måndag 9 december och har ett helt fritt schema fram tills 14/15 dec då jag ska möta upp @jerixon för några nätters häng på Conrad Cartagena innan jag vänder hem och landar i Sverige på julafton :)

Således har jag just nu iaf 6 dagar att fylla - så lite begränsad i tid att täcka allting. Det som är absolut spikat är att jag ska till Medellin, då planen är att möta upp en pluggkompis från tiden i London, som är är ifrån Medellin - samt nu såklart möta upp dig! :rolleyes:

Frågan blir då - är det Leticia eller Eje cafetero (med ovan nämnda orter) som man ska prioritera för de 3-4 dagarna jag har utöver Medellin? Du gör det inte lätt för mig :D
 

Mikeswe

Medlem
haha - öl i Medellin låter utmärkt! Vi kan höras närmare om det...


Som det ser ut nu så landar jag i Bogota lunchtid Måndag 9 december och har ett helt fritt schema fram tills 14/15 dec då jag ska möta upp @jerixon för några nätters häng på Conrad Cartagena innan jag vänder hem och landar i Sverige på julafton :)

Således har jag just nu iaf 6 dagar att fylla - så lite begränsad i tid att täcka allting. Det som är absolut spikat är att jag ska till Medellin, då planen är att möta upp en pluggkompis från tiden i London, som är är ifrån Medellin - samt nu såklart möta upp dig! :rolleyes:

Frågan blir då - är det Leticia eller Eje cafetero (med ovan nämnda orter) som man ska prioritera för de 3-4 dagarna jag har utöver Medellin? Du gör det inte lätt för mig :D

grymt!.. december !.. hoppas jag är här då!.. har prel. bokat sverige, men finns stor chans att jag är här!.. vi hörs när det börjar närma sig!

fasen.. leticia eller eje cafetero.. såhär .. vad tycker du om bäst? Har inte varit i leticia, dock rest ifrån manaus upp i djungeln med flodbåt, kackerlackor, tarantellas mm. Visserligen ett äventyr i sig, men eje cafetero e fint ! Åker dit ganska ofta.. bilderna nedan därifrån :

upload_2019-10-13_15-28-2.jpeg

upload_2019-10-13_15-29-30.jpeg

upload_2019-10-13_15-30-31.jpeg

upload_2019-10-13_15-31-11.jpeg

upload_2019-10-13_15-34-18.jpeg

upload_2019-10-13_15-35-13.jpeg

upload_2019-10-13_15-36-33.jpeg

upload_2019-10-13_15-37-19.jpeg

upload_2019-10-13_15-38-11.jpeg
 

Mr Basic

Medlem
@Mikeswe (andra som vet får också svara).
Finns det tillgång till dusch i Aviancas business-lounge på BOG (jag är endast EBS)? :rolleyes:
Tänkte att en dusch kunde sitta fint efter en tidig morgon i Buenos Aires och en dag i Bogota (innan man flyger till Europa).
 

Tonton

Medlem
@Mikeswe (andra som vet får också svara).
Finns det tillgång till dusch i Aviancas business-lounge på BOG (jag är endast EBS)? :rolleyes:
Tänkte att en dusch kunde sitta fint efter en tidig morgon i Buenos Aires och en dag i Bogota (innan man flyger till Europa).

Minns inte om det fanns i Aviancas lounge, men är tämligen säker på att COPA-loungen hade det iaf!
 
Toppen