Senaste nytt

Hur kan "Priority Pass lounger" löna sig?

Delayed

Medlem
Reste hem från en europasväng häromdagen och besökte tre olika tredjepartslounger på tre olika flygplatser under resan. Bilen stod och väntade så fikakostnaderna var obefintliga men lite käk/mackor/juice/läsk/ost/snacks mm slank ned. Började fundera på hur dessa lounger kan löna sig rent ekonomiskt.

Jag har Priority Pass via Eurocard. 1500 SEK per år för mig och min fru. Ett "rent köp" ligger på ca 4000 SEK/år men jag gissar att de flesta har det via någon kreditkortslösning. I mitt fall som sagt för under 1000 kronor per år.

Hur kan detta löna sig? Nu är säkert inte alla innehavare jättefrekventa besökare men bryr man sig om att skaffa kortet lär man väl ha några besök per år i alla fall. Sen finns det garanterat "storkonsumenter" som reser varje vecka och kanske kommer upp i hundratals besök per år.

Jag förväntar mig inget direkt "svar" utan har bara svårt att förstå lönsamheten i konceptet.
 

taxvalp

Medlem
Det korta svaret är att om det inte hade lönat sig hade det inte funnits.

Jag gissar att antalet loungebesök i genomsnitt för varje kortinnehavare är ganska lågt. Reser man mycket har man ju sannolikt status hos flygbolag och deras lounger är ju generellt bättre. Själv har jag ett tiotal PP-besök senaste året på cirka hundra resdagar och de flesta kortinnehavare reser mindre.

För kortutställaren (Eurocard, Amex etc) är PP en extra krydda för att locka kunder men det är ju inte på årsavgiften de drar in pengarna.
 

aldrighemma

Medlem
Hur kan detta löna sig? Nu är säkert inte alla innehavare jättefrekventa besökare men bryr man sig om att skaffa kortet lär man väl ha några besök per år i alla fall. Sen finns det garanterat "storkonsumenter" som reser varje vecka och kanske kommer upp i hundratals besök per år.
Min gissning är att majoriteten av alla Priority Pass inte ens används över huvud taget, eller högst någon enstaka gång per år. Bara en gissning, men jag känner själv flera som har kortet utan att ens ha förstått vad det är bra till... Dom flesta som reser mycket har ju dessutom access till airline lounges som oftast har bättre utbud.
 

Tonton

Medlem
Jag tror det är såhär - med en stor dos killgissning.

Om vi börjar med loungerna - de får betalt per kundbesök av PriorityPass. Låt åt oss säga X SEK per besök. Summa X är egentligen helt orelaterad till vad det kostar för oss konsumentent att införskaffa sig ett PriorityPass.

PriorityPass har har således en utgiftsbas som är baserad på antal besök till olika lounger. För att finansiera detta samt tjäna pengar så tar de en kortavgift/medlemsavgift. Antingen direkt till slutkund via PriorityPass.com (som ofta är väldigt dyrt för slutkunden) alternativ via diverse tredjeparter (oftast banker och kreditkortsförmedlare). De sistnämnda har säkerligen ett gruppavtal med rabatterade priser.

Hur tjänar då PriorityPass pengar? Säkerligen har de räknat ut att gemene slutkund, vare sig det är en som köpt medlemskapet direkt via PriorityPass.com eller via andra tredjepartsprodukter, inte använder PriorityPass tillräckligt mycket för att de ska gå minus.

Säkerligen finns det regioner där PriorityPass går minus och säkerligen finns det specifika slutkunder som PriorityPass går minus på (läs: typ alla härifrån på BC som nyttjar PriorityPass ofta).

Jag har vänner med olika typer av PriorityPass, men som använder det max en gång per år. Dessa kunder utgör gissningsvis en majoritet av alla kunder. Dessa är också de mest lönsamma utifrån PriorityPass perspektiv. Samtidigt tillhör väl jag en av de minst lönsamma. Ser til att checka in på alla lounger på Changi exempelvis - det blir en dyr historia för PriorityPass :)
 
Jag tror många som besöker dessa lounger gör det för att få ett lugn och inte bara äta och dricka gratis.
Har en bekant som alltid köper in sig på lounger när hen reser men bara dricker en kopp kaffe typ.
 

Delayed

Medlem
Jag tror många som besöker dessa lounger gör det för att få ett lugn och inte bara äta och dricka gratis.
Absolut. Lokal och personal måste dock ändå finansieras. Killgissar grovt att den kostnaden är minst lika stor som kostnaden för det som förtärs.

Men naturligtvis är det som någon skrev att vore de inte lönsamma skulle de inte finnas och lönsamhet fås genom intäkter som överstiger kostnader. :) Med andra ord måste det finnas en massa med Priority Pass som knappt nyttjar det, den logiken är svår att säga emot. Jag är bara förvånad att det finns så många som "bryr" sig om att skaffa kortet för att därefter knappt använda det, men så är det nog.
 

Delayed

Medlem
Man får komma ihåg att man automatiskt får ett PP med många kreditkort vare sig man vill eller inte!
Fast är det så många? Amex Platinum och Eurocard Platinum vet jag. "Naturligtvis" "extremkort" typ Centurion och kanske vissa bankers riktiga "premiumkort" men det måste vara en ganska låg procent av alla svenska kreditkort som ger (obegränsad) PP.

Kanske det ser annorlunda ut i andra länder? Jag har ingen aning.

Personligen är enda fördelen jag ser med Eurocard Platinum framför vanliga Eurocard just PP, men det kanske finns folk som värderar det annorlunda och väljer Eurocard Platinum utan att "uppskatta" "bifogat" PP?
 

aldrighemma

Medlem
Fast är det så många? Amex Platinum och Eurocard Platinum vet jag. "Naturligtvis" "extremkort" typ Centurion och kanske vissa bankers riktiga "premiumkort" men det måste vara en ganska låg procent av alla svenska kreditkort som ger (obegränsad) PP.
Jag inbillar mig att just EC Platinum är ganska vanligt som företagskort? Där jag jobbar så är det i alla fall EC Platinum som gäller, bland annat för att minska risken att anställde medvetet reser dyrare eller mer bara för att få loungeaccess via flygbolagets bonus program eftersom man ändå har tillgång till lounge via PP. Men naturligtvis så gissar jag bara som alla andra ;)
 

jerixon

Medlem
Vänta nu... du som hatar killgissningar och konstant nedvärderar dem.....
Men OOOOOOK vi lyssnar på Valpen då.....

Bra surr!
Tror de flesta pengarna kommer via 3e parts avtal....
Där med säger jag mig inte veta, men jag ser ju att SAS är minoritet i valet av ej ha denna typ av lounger...

Jag tror det är såhär - med en stor dos killgissning.

Om vi börjar med loungerna - de får betalt per kundbesök av PriorityPass. Låt åt oss säga X SEK per besök. Summa X är egentligen helt orelaterad till vad det kostar för oss konsumentent att införskaffa sig ett PriorityPass.

PriorityPass har har således en utgiftsbas som är baserad på antal besök till olika lounger. För att finansiera detta samt tjäna pengar så tar de en kortavgift/medlemsavgift. Antingen direkt till slutkund via PriorityPass.com (som ofta är väldigt dyrt för slutkunden) alternativ via diverse tredjeparter (oftast banker och kreditkortsförmedlare). De sistnämnda har säkerligen ett gruppavtal med rabatterade priser.

Hur tjänar då PriorityPass pengar? Säkerligen har de räknat ut att gemene slutkund, vare sig det är en som köpt medlemskapet direkt via PriorityPass.com eller via andra tredjepartsprodukter, inte använder PriorityPass tillräckligt mycket för att de ska gå minus.

Säkerligen finns det regioner där PriorityPass går minus och säkerligen finns det specifika slutkunder som PriorityPass går minus på (läs: typ alla härifrån på BC som nyttjar PriorityPass ofta).

Jag har vänner med olika typer av PriorityPass, men som använder det max en gång per år. Dessa kunder utgör gissningsvis en majoritet av alla kunder. Dessa är också de mest lönsamma utifrån PriorityPass perspektiv. Samtidigt tillhör väl jag en av de minst lönsamma. Ser til att checka in på alla lounger på Changi exempelvis - det blir en dyr historia för PriorityPass :)
 
Toppen