Senaste nytt
Hej,

Vi försöker börja om från början, för jag tror att du blandar ihop lite olika saker.

Med SAS Eurobonus kan man köpa bonusresor (kallas även awardresor). "Valutan" som man använder för att köpa resor heter Eurobonuspoäng. Hur mycket olika resor kostar beror på vilken sträcka man flyger, vilket flygbolag och i vilken klass, men för att ta ett exempel så kostar det 100 000 Eurobonuspoäng att flyga en person tur-och-retur till USA med SAS.

Har du tillräckligt många Eurobonuspoäng kan du flyga hur många bonusresor som helst, förutsatt att du hittar lediga bonusbiljetter. SAS, och de andra flygbolagen, "säljer" bara ett begränsat antal, och till attraktiva resmål måste man vara ute i mycket god tid för att få de få biljetter som släpps, eller så måste man vara väldigt flexibel och kunna ta en resa på ett oväntat datum med kort varsel. Mindre attraktiva resmål är mycket lättare att hitta biljetter till.

Det finns väldigt många sätt att tjäna in Eurobonuspoäng. Det mest basala är att man tjänar Eurobonuspoäng när man flyger med en betald biljett (dvs inte en bonusbiljett), och man får olika många Eurobonuspoäng beroende på hur långt man flyger, vilket flygbolag och vilken klass man flyger i. Man kan även tjäna in Eurobonuspoäng genom att hyra bilar hos Avis eller Hertz, köpa mat på Coop, bo på vissa hotell, handla varor i affärer som har samarbete med Eurobonus, ha rätt mobil- eller bredbandsabonnemang eller genom att använda kreditkort som har Eurobonus-koppling.

I det sistnämnda fallet får man ett visst antal poäng baserat på allting man köper med kreditkortet; hur många poäng beror på vilket kort man valt, och vilken valuta köpet är i. Dessa poäng läggs till det saldo man har på sitt Eurobonus-konto, tillsammans med alla andra poäng man tjänar på annat vis.

Generellt sett gäller att desto dyrare kort man har, desto fler poäng får man per spenderad krona. Med andra ord, om man har en hög spendering så kan man "tjäna in" skillnaden i högre månads/årsavgift. De bästa (dyraste) korten har dessutom ytterligare fördelar som gör att man kan få ut ännu mer värde från de Eurobonuspoäng man har (oavsett hur man tjänat in dem).

Specifikt gäller att Amex SAS Premium och Amex SAS Elite kan ge en respektive två 2-4-1 vouchers per år (förutsatt att man använt kortet tillräckligt). När du använder en sådan voucher, så innebär det att du vid ett specifikt tillfälle får köpa en bonusresa till halva det normala Eurobonuspoäng-priset (med vissa begränsningar). Det är med andra ord smartast att använda en sådan voucher på den dyraste möjliga resan, eftersom man då sparar flest poäng, men detta förutsätter att man faktiskt HAR tillräckligt många Eurobonuspoäng för att köpa resan (återigen, oavsett hur man tjänat in poängen). I exemplet ovan, ett SAS-flyg tur och retur till USA i Business som normalt sett skulle kosta 100 000 Eurobonuspoäng, får man alltså köpa för 50 000 poäng istället.

SAS Eurobonus Mastercard Premium har en helt annan typ av förmån, som heter Fly Premium. Den innebär att man (förutsatt att man tjänat in tillräckligt många Eurobonuspoäng det senaste rullande året, oavsett hur man tjänat in dem), om man bokat en Business (eller Plus)-bonusresa på en given sträcka, endast betalar det pris i Eurobonuspoäng som motsvarande resa i Ekonomiklass skulle kosta. Detta skiljer sig från en 2-4-1 i det att det inte är begränsat till ett tillfälle, utan detta är en konstant förmån som gäller så länge man håller sin Fly Premium-nivå uppe, för hur många biljetter som helst. Däremot gäller den endast för SAS-flyg. I exemplet ovan, ett SAS-flyg tur och retur till USA i Business som normalt sett skulle kosta 100 000 Eurobonuspoäng, får man istället köpa det för 60 000 poäng, vilket är vad motsvarande flygning i Ekonomi kostar. Men om du har sparat ihop 600 000 poäng, på valfritt vis, så kan du göra 10 sådana resor.

Jag hoppas det blev lite tydligare nu.
 
Enligt Excel'en är årskostnaden fri med Elite?

Ett förtydligande där: Det är ett missförstånd. Amex Elite kostar 4000 kr/år, alltså en ganska bra bit mer än Amex Premium (1500 kr/år) eller Mastercard Premium (1495 kr/år).

De som går in hårt för poängsamlande har ofta båda korten, eftersom fördelarna i hög grad kompletterar varandra (man kan använda sina obegränsade Fly Premium på "billiga" SAS-resor, och de begränsade 2-4-1-vouchers för dyra interkontinentala förstaklassresor), och eftersom många inköpsställen endast tar ett av korten.

Det finns även andra fördelar med korten som vi inte har pratat om nu, som inte har något med poängintjäning att göra, t.ex. bra reseförsäkringar (framförallt Elite) eller hjälp att uppnå Guld eller Diamant-status hos SAS.
 

Berglund

Medlem
Tjena TP!
Supersjysst för den där, gjorde saker och ting lite klarare!

Okej så den här vouchern är som en joker jag kan slänga in - och boka en resa men betala bara med hälften av poängen om jag skulle vilja boka en resa med endast EB-poäng?
Men! Med Elite så får man 2 sådana jokers/vouchers, men jag måste spendera ca 1.5 miljon som Palmen tidigare skrev, något sånt?
Förstod inte det här med att "uppnå" visst belopp för att kunna nyttja vouchersen - även om jag får 2st vouchers med kortet så måste jag spendera viss summa? Eller var det endast beroende på vart jag åker?

Har fortfarande lite svårt att förstå skillnaden mellan SAS MC Premium och Amex Premium - Elite är som premium fast med fler poäng, kostar dock mer om året.

Frågade min mentor som spenderar runt 1,1mkr per år i marknadsföring - detta kommer jag upp i om ca 1 år from idag, så tills nästa höst.
Ska jag kanske testa att köra med gratiskortet Classic och se hur mkt jag kommer spendera på ett ungefär eller är det lika bra att köra
t.ex. Amex Premium istället?

Försöker få fram lite konkreta räkneexempel hehe vad jag kan få ut med respektive kort.
Poängtabellen: denna är densamma för samtliga kort Amex och MC? Alltså behöver jag endast hålla koll på vad min totala årsspendering blir i flygpoäng och vad jag kan göra med dessa poäng ifall jag har Amex premium och MC Premium.
Tycker nyttjandet utav båda korten är lite luriga.

Har jag förstått detta rätt:
Exempel 1: Amex premium: minsta årsspend 500k, högsta 1mkr (lär inte komma över detta) jag får en 2-4-1 voucher/halva priset om jag spenderar X summa och denna resa betalas med EB poäng.
Efter jag nyttjat vouchern har jag X poäng kvar, för dessa kan jag försöka boka en ytterligare resor per år, kan jag även använda dessa för att t.ex. boka en resa med kortet/via SAS t.ex. och spara EB-poängen till att t.ex. uppgradera mig lite eller kan man endast använda dessa poäng för att boka en hel resa?

Exempel 2: Har MC Premium, årsspend är samma, minst 500k och högst 1mkr, För dessa får jag EB poäng som jag kan använda för att (endast?) boka resor med dessa poäng till lite mer förmån, kollar på fliken Poäng+Pengar, förstod inte riktigt att man kan boka upp sig med FlyPremium eller vad det heter som är förmånen på MC till skillnad på vouchern för amex. Poängen är samma för MC och Amex, resorna kostar lika mkt poäng oberoende av kort. Men fördelen med Amex är att jag i Premium får 1 2-4-1 voucher/50% joker och Elite får jag 2st vouchers/50% off men det finns en hake här?

Resor: Jag lär åka ca 4 resor till Mellan Norden+ om året och ca 1-3 USA.
Mellan+ Norden ca 80k poäng för 1 person, 160k poäng för 2 personer = då måste jag spendera vad blir det, 1,1 mkr för Premium men endast 800k SEK för Amex Elite vilket jag säkerligen kommer göra. - Då tjänar jag alltså på att skaffa Amex Elite om jag skulle komma upp i denna höga summa?

Förstår fortfarande inte varför man isåfall skulle välja SAS MC Premium kortet framför Premium eller Elite och betala årskostnad på 1495:- som man säkert kan hitta en liten mini-weekend för till t.ex. Berlin om man flyger med EasyJet.
Enligt Excel'en är årskostnaden fri med Elite?

Sorry för utlägg, vore så jäkla skönt och få bukt med korten.

Du har i stora delar missuppfattat helt. Du borde läsa @Jane Insanes inlägg strax ovanför här, det är väldigt fullödigt. Hänger du inte med i det snacket, då hade jag i ditt läge tagit ett Amex premium och kört ett år med det.
 
Godkväll!!

Alltså Jane, h*lvete vad mycket tydligare detta blev. Haha jag är enormt tacksam, speechless!
Jag tänkte att Amex Premium kanske är ett väldigt bra alternativ, lär inte köra hyrbil eller så just nu eller gjort innan så kan avstå detta.
Handlar dessvärre ej på Coop (kör Hemköp & Willys) så får skippa den med. Kikar de andra abonnemangen och ser vad som kan gå : )

Ska läsa inlägget ett par fler ggr - se över det där med hur man "håller uppe sin FlyPremium-nivå".
Om man hellre vill vara Amex-kund eller MC-kund, vad som är bäst där, fortfarande inte 100 på vad som är mest fördelaktigt, voucher eller den s.k boka premiumflyg till billigare poäng - vad är mest poppis eller vad tycker ni?!

Jag blev så sjukt glad för dessa exempel!

Skicka gärna PM till mig om det är något jag kan bistå med i gengäld, är oerhört insatt i optimering utav personlig ekonomi, aktie/fondsparande, IT, träning+hälsa+detox och att optimera kroppen och immunförsvar hehe sorry för OT, och lite annat hehe. Uppskattar verkligen tid och engagemang från samtliga. Jag vill verkligen ha stenkoll på vad jag ger mig in på och när något är oklart så frågar jag. Blir oerhört tacksam för hjälp, aldrig något jag själv frågar efter utan mer den som alltid hjälper andra...ni hajar.

Oerhört tacksam! Önskar alla en fortsatt trevlig söndag och en grym start på nästa vecka samt ett lycka till med era individuella bonuspoäng hehe : )
CheerS!
 
Jag tänkte att Amex Premium kanske är ett väldigt bra alternativ, lär inte köra hyrbil eller så just nu eller gjort innan så kan avstå detta.

Amex Premium är "sweetspoten" för de flesta som börjar samla poäng, relativt billigt och med mycket fördelar. Titta i tråden Amexvärvning genom Businessclass | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor för att få en "värvning" från en av forumets medlemmar, det tjänar både du och medlemmen som värvar på.

Ska läsa inlägget ett par fler ggr - se över det där med hur man "håller uppe sin FlyPremium-nivå".

Både Amex Premium/Elite och Mastercard Premium kräver, utöver årsavgiften, en viss användning för att komma till sin rätt.

När det gäller Amex är det ganska rättfram; om man spenderar 150 000 kr med kortet under ett kalenderår, får man en 2-4-1-voucher. Om man spenderar 300 000 kr på ett kalenderår, får man en andra voucher (endast Elite).

För Mastercard är det en aning mer komplicerat. Dels måste man använda kortet varje månad (även om det bara är att handla för 1 kr) för att få alla förmånerna. Och Fly Premium finns i olika nivåer, baserat på den totala mängden Eurobonuspoäng man tjänat in (oavsett hur och vilken källa) under de senaste 12 månaderna löpande. Nivåerna är:

50 000 poäng: Res i SAS Plus, betala för SAS Go (Ekonomi), inom Europa
100 000 poäng: Res i SAS Plus, betala för SAS Go, till Nordamerika eller Asien
200 000 poäng: Res i SAS Business, betala för SAS Go, till Nordamerika eller Asien

Om man väl uppnått en nivå, så behåller man den nivån under 12 månader även om man "faller under strecket".

Om man hellre vill vara Amex-kund eller MC-kund, vad som är bäst där, fortfarande inte 100 på vad som är mest fördelaktigt, voucher eller den s.k boka premiumflyg till billigare poäng - vad är mest poppis eller vad tycker ni?!

Amex är generellt sett mest förmånligt, men eftersom Amex inte fungerar överallt, vill de flesta som har ett sådant även ha ett Mastercard som "backup-kort". Antingen väljer man det billigare SAS Mastercard (395 kr/år har jag för mig), som ger poäng på spendering men inte har någon Fly Premium-förmån alls, eller det bättre (men dyrare) SAS Mastercard Premium, som ger fler poäng per spenderad krona, har Fly Premium och dessutom statuspoäng som gör det enklare att uppnå statusnivå hos SAS.

Skicka gärna PM till mig om det är något jag kan bistå med i gengäld,

Jag tackar så mycket för erbjudandet, men det allra bästa du kan göra är att läsa på forumet, lära dig vad som gäller, och sedan "pay it forward" genom att hjälpa nya medlemmar i framtiden. Jag själv hade ingen aning om någonting ett par år sedan, men har tack vare hjälp från många forummedlemmar lyckast samla ihop till fantastiska resor som aldrig hade blivit av annars!
 
Amex Premium är "sweetspoten" för de flesta som börjar samla poäng, relativt billigt och med mycket fördelar. Titta i tråden Amexvärvning genom Businessclass | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor för att få en "värvning" från en av forumets medlemmar, det tjänar både du och medlemmen som värvar på.



Både Amex Premium/Elite och Mastercard Premium kräver, utöver årsavgiften, en viss användning för att komma till sin rätt.

När det gäller Amex är det ganska rättfram; om man spenderar 150 000 kr med kortet under ett kalenderår, får man en 2-4-1-voucher. Om man spenderar 300 000 kr på ett kalenderår, får man en andra voucher (endast Elite).

För Mastercard är det en aning mer komplicerat. Dels måste man använda kortet varje månad (även om det bara är att handla för 1 kr) för att få alla förmånerna. Och Fly Premium finns i olika nivåer, baserat på den totala mängden Eurobonuspoäng man tjänat in (oavsett hur och vilken källa) under de senaste 12 månaderna löpande. Nivåerna är:

50 000 poäng: Res i SAS Plus, betala för SAS Go (Ekonomi), inom Europa
100 000 poäng: Res i SAS Plus, betala för SAS Go, till Nordamerika eller Asien
200 000 poäng: Res i SAS Business, betala för SAS Go, till Nordamerika eller Asien

Om man väl uppnått en nivå, så behåller man den nivån under 12 månader även om man "faller under strecket".



Amex är generellt sett mest förmånligt, men eftersom Amex inte fungerar överallt, vill de flesta som har ett sådant även ha ett Mastercard som "backup-kort". Antingen väljer man det billigare SAS Mastercard (395 kr/år har jag för mig), som ger poäng på spendering men inte har någon Fly Premium-förmån alls, eller det bättre (men dyrare) SAS Mastercard Premium, som ger fler poäng per spenderad krona, har Fly Premium och dessutom statuspoäng som gör det enklare att uppnå statusnivå hos SAS.



Jag tackar så mycket för erbjudandet, men det allra bästa du kan göra är att läsa på forumet, lära dig vad som gäller, och sedan "pay it forward" genom att hjälpa nya medlemmar i framtiden. Jag själv hade ingen aning om någonting ett par år sedan, men har tack vare hjälp från många forummedlemmar lyckast samla ihop till fantastiska resor som aldrig hade blivit av annars!

Hej igen!
Tusen tusen tusen tack! Vilken stjärna du är Jane! Och ni andra med förstås : )

Tänkte bara försöka summera vad som är i mitt huvud atm hehe:

FlyPremium - när jag uppnått denna nivå kan jag betala med kortet/vanliga cash för en business -> betala för go eller kan jag bara boka med EB poäng?
Tänkte om man rest upp alla poängen- eller är detta bara något för amex?

Tänker om Amex: du spenderar och får voucher+poäng. Poängen kan du resa för.

MC: Du spenderar och får poäng samt kommer upp till vissa nivåer. När du nått X nicå får du boka resor till premienivå: dessa kan betalas med poäng Och cash.
Köper du upp poängen du hittills samlat in kan du fortf boka resor o betala med kortet om du vill för samma premiumnivå iom att du inte har EB poäng att resa för men du kan fortf åka på flypremiumnivån och boka med MC kortet o samla nya poäng under året.

Amex: du får endast en voucher för Premium men 2 för Elite om du kommer upp med kortet. Vill du göra de dyrare resorna måste du som sagt ha poäng för detta. Spenderar du mkt ”tjänar du” på Elitekortet.

MC Premium: Du kan om du spenderar tillräckligt mkt istället komma upp i FlyPremiumnivåer och ist för vouchern kan du boka lyxigare resor till priset utav en SasGo. -för mig känns detta lite softare/bättre än Amex eller är jag helt borta?
Samt att jag fortfarande kan resa fler billigare SasGo resor med de poäng man tjänar in.

Fortfarande missförstått?

ps är vi två personer så antingen kan ena personen boka med poängen och person 2 som vanligt så kan man boka med kortet och på så sätt spara poäng samt få nya iom att man bokar en resa, förutsatt att person2 får ett hyfsat sjysst pris! ;-) lite så kanske eller så bokar man bara en resa för 2 med sina bonuspoäng o nyttjar dessa.

Tänkte bara anledningen till att Amexkortet är det majoriteten föredrar: gissar härmed på vouchern. Vilket är nice. Men om man reser mkt och vill resa bekvämare kan man väl göra fler sådana med ett MC Premium?

Ska läsa igenom hela FlyPremium tråden igen så får jag lite bra svar tror jag!
 
När du nått X nicå får du boka resor till premienivå: dessa kan betalas med poäng Och cash.

Bara för att vara tydlig, nej, man kan inte köpa en bonusresa för pengar. Allting vi pratar om här är bara för bonusresor som man köper med Eurobonuspoäng. Har du inte tillräckligt med poäng för att köpa resan, så spelar det ingen som helst roll om du har Fly Premium eller en hel hög med vouchers. Du betalar alltså inte själva bonusresan med kreditkortet (undantaget skatter, som alltid tillkommer, från några hundralappar till någon tusenlapp).

Om du tänker dig att ENDAST tjäna in poäng med hjälp av kreditkorten, så måste du ha en helt enorm spendering. Om du har spenderat 500 000 kr på ett Amex Elite, så får du ändå bara ihop 100 000 Eurobonuspoäng vilket alltså räcker till en tur-och-retur till USA för en person (eller två resor, alternativt en resa för två personer, om du har voucher). Men har du inga andra poäng så är det slut där, då kan du inte boka något mer.

För att få ut det mesta ur Eurobonussamarbetet så handlar det om att tjäna in så många poäng som möjligt, från så många källor som möjligt. Sedan använder man 2-4-1-vouchers och/eller Fly Premium för att få mer ut av de poäng man har.
 
Tack för alla svar hittills igen!

Magkänslan säger Amex Premium iom 2-4-1, då har jag ju sparat en hel resa och har ändå bonuspoängen kvar som detta skulle kostat till en annan resa än att jag kan åka lite mer premium till poängpriset utav en billigare resa (Go).

Känns som folk föredrar 2-4-1 och Amex i majoritet?
Den poängtabell som listades - är dessa samma för samtliga Eurobonus Amex och MC eller kostar det annorlunda för Amexkorten nä?
Tänkte på den här:
Poängtabeller | SAS

Kanske är mer fördelaktigt att köra en gratisresa 2-4-1 trots allt om det är samma priser samt kunna använda den på Businessclass.
Reser i övrigt ofta till resemålen inom Mellan Norden+ så detta är väl prio.
DM'ade en riktigt trevlig kille här på forumet som sade något klokt - varför komplicera, det handlar ju endast om lite bonuspoäng. Dock är jag en prisjägare hehe så klart det blir lite krångligt med hur man kan optimera allt bäst ;)
 

NotRyan

Medlem
Den poängtabell som listades - är dessa samma för samtliga Eurobonus Amex och MC eller kostar det annorlunda för Amexkorten nä?
Tänkte på den här:
Poängtabeller | SAS

Ja, precis det är dom tabellerna. Olika för rena SAS-resor eller där andra Star Alliance-bolag är inblandade (fliken Star Alliance). Det är samma tabeller som gäller oavsett om du använder Mastercard Premium-rabatten/Amex 2-4-1 eller ingen rabatt alls. Sedan appliceras rabatten på dessa poängpriser.
 
Toppen