Senaste nytt

DrKlas

Medlem
Du har nog helt rätt i att du bör skaffa kreditkort, men jag tror inte korten du väljer mellan är rätt för dig. Istället för att jaga bonus tror jag du ska skaffa ett kreditkort utan valutapåslag. Det finns flera att välja på, exempelvis från Santander, Collector och Forex, samtliga med en årsavgift på ca 200 kr.

Om vi räknar på att du under ett år handlar för 500 000 kr i utländsk valuta med olika kort får du följande:

1. Du använder ditt bankkort som du redan har så ingen extra årsavgift men däremot typiskt 1,75% valutapåslag. Kostnad per år 8750 kr. Ingen bonus.
2. Du använder Santander Mitt kort+ för 195 kr/år men 0% valutapåslag. Kostnad per år 195 kr. Ingen bonus.
3. Du använder Sas Mastercard Premium för 1495 kr/år och 2% valutapåslag. Kostnad per år 11495 kr. 100 000 Eurobonuspoäng i bonus plus Fly Premium.
4. Du använder Sas Amex Elite för 4000 kr/år och 2% valutapåslag. Kostnad per år 14000 kr. 100 000 Eurobonuspoäng i bonus plus två stycken vouchers.

Som du ser köper du i princip Eurobonuspoäng för mer än 10 000 kr/år genom att använda något av Sas-korten. Vill du inte hellre investera de pengarna i din ISK?

För köp i Sverige blir det lite annorlunda eftersom det inte blir något valutapåslag. Här finns det andra kort, till exempel Komplett, Preem och Shell som ger cashback som du kan jämföra med. Generellt finns det inte ett kort som är bäst på allt.
 
Som sagt - håller på att kolla över ifall mina facebook-ads kommer ske i SEK eller USD. När jag loggar in nu står det SEK men kan vara då jag är inloggad på facebook som är svenskt. Om själva valutan och köpen stämmer till 100% vore det alltså grymt att köra med ett sådant kort om FB Adsen kommer vara mer än de köpen jag gör i USD. 50% kommer fortfarande vara USD, kan nämna att jag tänkte börja med Amazon FBA och Shopify. Varorna kommer köpas i USA där distributörerna befinner sig för båda plattformarna. Adsen kommer om det nu stämmer vara det enda jag kommer göra i SEK. Då lär jag kanske överväga 2 kort, antingen MC EuroPlatinum eller SAS Amex Platinum (alternativt Elite om jag kommer upp i x summa så att det lönar sig) samt Santander eller Collector som hade utan valutapåslag.

Alltså bör jag kolla upp detta och återkomma!

Flypremium får du från SAS Mastercard Premium, med andra ord ingen koppling till Amex. Du kan med andra ord köra enbart på amex och få vouchers och nyttja dina poäng där.
Vill du använda flypremium från mastercard kortet så behöver du få in 200k poäng under 12 månader. Om du bara får poängen på det kortet behöver du spendera över 1 miljon.
Ok tusen tack palmen! Jag måste bli ännu bättre på att förstå skillnaden mellan dessa kort. Oavsett valet, vilket "borde" vara det mer rekommenderade kortet utav MC premium och Amex premium eller alltså, vem väljer det ena och det andra om det går att göra en sådan gräns?

Korten som genererar Eurobonuspoäng hjälper dig inte med punkt 1. Möjligtvis indirekt eftersom du kan spendera lite mindre pengar på flygresor. Men jag får intrycket att du flyger väldigt lite, och kanske inte ens tar semester, så det blir ju rätt begränsat värde. Traditionella Amex kort med membership rewards ger något bättre flexibilitet, men det är fortfarande så att du behöver köpa saker för att nyttja poängen. Iofs kan du ju köpa grejer för poängen och blocka dem som en bisyssla.
Punkt 2. Om du handlar mycket utomlands är nog Revolut/Curve eller liknande kort där du helt slipper valutapåslaget (upp till en viss gräns) bättre.
3. Bestäm dig för om du vill ha Eurobonus poäng för att resa bättre och/eller billigare, eller andra poäng som du kan använda lite mer flexibelt, men till lite sämre kurs om du vill resa.

Just some 2cents.
Supersjyssta 0.02's C! Ja i nuläget flyger jag väldigt lite, men hoppas verkligen kunna flyga mer låt oss säga 4-6 resor per år iaf.
Resmålen lär i nuläget bestå mestadels utav New York, Los Angeles, eventuellt Colorado och Miami beroende på distributör.
Europa: Polen, Tyskland, Danmark, Grekland. Lite så. Just nu reser jag mellan 1-4 ggr per år. En längre resa och 2-3 weekends.
Kikat som sagt på om Elite kortet skulle ge mer. Känner att MR behövs oerhört mycket mer köp för att kunna nyttja rewardsen, varför MC Euro eller Amex ger mer. Har fortfarande inte hajjat 100% skillnaden mellan SAS Amex och SAS Eurobonus, fick dock bra kött på benen här också:
Amex platinum eller eurobonus Elite? | Side 3 | BusinessClass.no forum | 500 000 innlegg om reise och framåt.

Ska kolla Revolut/Curve, såg nåt om detta på nån blogg, får läsa lite mer :) Om du inte har superkoll där också?
[
QUOTE="Budgetresenär, post: 834158, member: 4694"]Detta forumet handlar om medvetet resande, inte hur man tjänar pengar per se. Jag tror du hittar mer matnyttig information t ex här:
Bästa kreditkortet 2019
di.se Börssnack[/QUOTE]
Tack! Kikat mkt där innan!

Du har nog helt rätt i att du bör skaffa kreditkort, men jag tror inte korten du väljer mellan är rätt för dig. Istället för att jaga bonus tror jag du ska skaffa ett kreditkort utan valutapåslag. Det finns flera att välja på, exempelvis från Santander, Collector och Forex, samtliga med en årsavgift på ca 200 kr.

Om vi räknar på att du under ett år handlar för 500 000 kr i utländsk valuta med olika kort får du följande:

1. Du använder ditt bankkort som du redan har så ingen extra årsavgift men däremot typiskt 1,75% valutapåslag. Kostnad per år 8750 kr. Ingen bonus.
2. Du använder Santander Mitt kort+ för 195 kr/år men 0% valutapåslag. Kostnad per år 195 kr. Ingen bonus.
3. Du använder Sas Mastercard Premium för 1495 kr/år och 2% valutapåslag. Kostnad per år 11495 kr. 100 000 Eurobonuspoäng i bonus plus Fly Premium.
4. Du använder Sas Amex Elite för 4000 kr/år och 2% valutapåslag. Kostnad per år 14000 kr. 100 000 Eurobonuspoäng i bonus plus två stycken vouchers.

Som du ser köper du i princip Eurobonuspoäng för mer än 10 000 kr/år genom att använda något av Sas-korten. Vill du inte hellre investera de pengarna i din ISK?

För köp i Sverige blir det lite annorlunda eftersom det inte blir något valutapåslag. Här finns det andra kort, till exempel Komplett, Preem och Shell som ger cashback som du kan jämföra med. Generellt finns det inte ett kort som är bäst på allt.
Väldigt väldigt fin information, tusen tack DrKlas!! Precis, extremt bra exempel på 2% valutapåslaget och kostnader, det är väldigt väldigt mycket mer bara i kostnad. Jag sålde t.ex. av 80% av mina tidigare fonder trots att de hade ca 0,4 i avgift, sträcker mig längst till Spiltan investmentbolag men kör hellre separata ISK's med investmentbolag själv. Så yes! Brukar vara mycket noggrann med avgifter.

Kikat på Santander Mittkort+ samt Collectorkortet. Men låt oss säga att fb-ads nu har tur att köpas för SEK och inte USD, då lär jag ändå kanske sikta på något utav SAS Amex och MC Eurobonus för att fixa lite bonuscash att resa för, och isåfall något utav deras Platinumkort kanske?

Alltså på riktigt, är extremt tacksam för dessa svar och att ni delar med er utav era erfarenheter!
 

palmen

Moderator
Sas amex/mastercard är bara något att satsa på om du vill ge dig in i eurobonus världen med allt vad det innebär med hur du kan boka resor för poäng, vilket är något man måste lära sig och lägga tid på. Du kommer inte kunna åka till USA på poängen hur du vill, mest troligt måste du boka närmare ett år i förväg eller få ta det som blivit över.

Det låter inte som att dessa kort är de bästa för dig, men amex vanliga kan vara det, finns gratiskort. Sen har du även Curve och Revolut och liknande fintech kort som kan vara aktuella och troligtvis bättre.

Oavsett tycker jag du ska testa något amex i ca 3 månader då det är kostnadsfritt. Då märker du mer själv också hur det kortet passar dig. Du kan sedan behålla kortet, byta till annat eller sluta med amex. Den kickback du får i amex-poäng går säkert använda till the något.
 
Hallå där!

Tuff vecka, väcker tråden till liv lite.

Alltså såhär är som sagt planen:
Kommer bedriva verksamhet via Amazon.com samt en Shopifybutik, för Shopify görs Google+FB Ads i SEK för ca 20k+ varje månad, kan bli mkt mer.
För Amazon.com kommer jag lägga alltifrån 20k till 250k kr i USD varför Revolut Metal känns aktuellt, inget valutapåslag och 1% cashback på alla köp - vad jag förstått finns det ingen limit här?

Mina vänner i Europa som kör Amazon betalar deras leverantör i USA via TransferWise, något jag säkert lär behöva oavsett då Amazon måste föra över cash för sålda varor till ett konto - de kanske kan överföra till Revolut direkt?
Men vill självfallet få ut något utav mina utländska köp varför Revolut Metal - inget valutapåslag (och ingen limit vad jag förstår det som) ger mig samt 1% cashback oavsett belopp.
Revolut metall känns solklart för att slippa valutapåslaget för utländska köp.

Om vi bortser kostnad för Eurobonuskorten - Vilket kort är mest "valuta för pengarna" vid köp här i Sverige/EU?
MC Premium eller Amex Premium? Förstår fortfarande inte skillnaden mellan vad man kan få med Eurobonuspoängen om det går att bryta ned:

MC Premium: Vad exakt gäller här och vad kan jag få ut för poängen/köp?
Amex Premium: Vad exakt gäller för Amex och vad kan jag få ut för poängen/mina köp?
Elite känns lite för dyrt, eller när ska det vara värt?

Återigen tusen tacksam för svar, har verkligen försökt leta vad skillnaden är mellan MC EB och Amex Premium EB, 2-4-1 och FlyPremium ... vad vill man ha?
För mina resor: kommer säkerligen behöva åka till leverantörerna i USA (Californien, Florida, Colorado, New York) samt vanlig semester här i Europa som alla svenssons och nyttja lite poäng.


Alltså är SAS MC Premium där jag kan boka SAS Plus eller Business men betala för Go bättre eller (ungefär samma kostnad för MC Premium som Amex Premium) eller SAS Amex premium och få en 2-4-1 Voucher?
Samt hur mycket måste man spendera för vardera för att nyttja respektive fördelar?
 

Highbury

Medlem
Fly premium kräver ganska mycket eurobonuspoäng under ett kalenderår för att du ska kunna ta dig ut i Europa och världen. Europa börjar på 50 000 poäng, svårt att nå på en hyfsat ”vanlig” spendering med kortet ala 15 poäng/100 kr utan det kräver nog en hel del flygande för att uppnå.
 

TP12

Medlem
Om vi bortser kostnad för Eurobonuskorten - Vilket kort är mest "valuta för pengarna" vid köp här i Sverige/EU?
MC Premium eller Amex Premium? Förstår fortfarande inte skillnaden mellan vad man kan få med Eurobonuspoängen om det går att bryta ned:

MC Premium: Vad exakt gäller här och vad kan jag få ut för poängen/köp?
Amex Premium: Vad exakt gäller för Amex och vad kan jag få ut för poängen/mina köp?
Elite känns lite för dyrt, eller när ska det vara värt?

Återigen tusen tacksam för svar, har verkligen försökt leta vad skillnaden är mellan MC EB och Amex Premium EB, 2-4-1 och FlyPremium ... vad vill man ha?

Du kan köpa bonusresor för poängen, du kan handla för poängen: SAS EuroBonus Shop du kan växla den till Coop-poäng osv. Använd dina EuroBonus-poäng | SAS

Normalt ser man störst värde i att boka bonusresor. Med Amex kan du då få en eller två vouchers efter att ha spenderat viss summa under ett kalenderår. Vouchern innebär att du kan boka en bonusresa för halva poängpriset.

För mina resor: kommer säkerligen behöva åka till leverantörerna i USA (Californien, Florida, Colorado, New York) samt vanlig semester här i Europa som alla svenssons och nyttja lite poäng.

Alltså är SAS MC Premium där jag kan boka SAS Plus eller Business men betala för Go bättre eller (ungefär samma kostnad för MC Premium som Amex Premium) eller SAS Amex premium och få en 2-4-1 Voucher?
Samt hur mycket måste man spendera för vardera för att nyttja respektive fördelar?

Notera att de resor du bokar via Fly Premium är bonusresor som betalas med europonuspoäng. Om din spendering på ditt/dina kort som ger eurobonuspoäng uppgår till 20kSEK/månad så ger det dig på en 12 månadersperiod 36 000 poäng vilket dels innebär att du inte uppnår de Fly Premium-nivåer som krävs för att betala för go och få resan i Plus/Business och dels inte har tillräckligt med bonuspoäng för att boka en resa till tex. USA.

Som tidigare nämnts så bör du också vara medveten om att tillgängligheten på bonusresor är begränsad.
 
Du kan köpa bonusresor för poängen, du kan handla för poängen: SAS EuroBonus Shop du kan växla den till Coop-poäng osv. Använd dina EuroBonus-poäng | SAS

Normalt ser man störst värde i att boka bonusresor. Med Amex kan du då få en eller två vouchers efter att ha spenderat viss summa under ett kalenderår. Vouchern innebär att du kan boka en bonusresa för halva poängpriset.


Notera att de resor du bokar via Fly Premium är bonusresor som betalas med europonuspoäng. Om din spendering på ditt/dina kort som ger eurobonuspoäng uppgår till 20kSEK/månad så ger det dig på en 12 månadersperiod 36 000 poäng vilket dels innebär att du inte uppnår de Fly Premium-nivåer som krävs för att betala för go och få resan i Plus/Business och dels inte har tillräckligt med bonuspoäng för att boka en resa till tex. USA.

Som tidigare nämnts så bör du också vara medveten om att tillgängligheten på bonusresor är begränsad.

Tusen tack mr!

Kikade i Excellen och lade in runda slängor 600 000 SEK, säg 20k privata saker och runt 30 (kan bli betydligt mer) per månad som blir 50k per månad i SEK = 500.000 i spend. Fick ut 120k poäng amex classic, 180k amex premium och 240k amex elite = vad räcker resp poäng till och hur mkt kostar t.ex en businessresa för halva poängpriset, klart detta varierar men har ngn räknat ut det?

120k MC premium poäng.

Måste jag spendera ytterligare för att kunna utnyttja alla dessa poäng man tjänar in eller hur var det?

Tänkte om det finns något sätt att räkna ut vad man kan göra för dessa poäng - konvertera till flygpriser.
Har fortfarande lite svårt att se vilket kort som är bäst utefter mina årliga utgifter och hur det går till när man brukar en 2-4-1 voucher / halva poängpriset. : )

Sorry om jag är lite krånglig, så jäkla meckigt att förstå allt.
 

TP12

Medlem
Tusen tack mr!

Kikade i Excellen och lade in runda slängor 600 000 SEK, säg 20k privata saker och runt 30 (kan bli betydligt mer) per månad som blir 50k per månad i SEK = 500.000 i spend. Fick ut 120k poäng amex classic, 180k amex premium och 240k amex elite = vad räcker resp poäng till och hur mkt kostar t.ex en businessresa för halva poängpriset, klart detta varierar men har ngn räknat ut det?

120k MC premium poäng.

Måste jag spendera ytterligare för att kunna utnyttja alla dessa poäng man tjänar in eller hur var det?

Tänkte om det finns något sätt att räkna ut vad man kan göra för dessa poäng - konvertera till flygpriser.
Har fortfarande lite svårt att se vilket kort som är bäst utefter mina årliga utgifter och hur det går till när man brukar en 2-4-1 voucher / halva poängpriset. : )

Sorry om jag är lite krånglig, så jäkla meckigt att förstå allt.

SAS poängtabell: Poängtabeller | SAS den du behöver utgå från vid Fly Premium och bonusresa med SAS (241-resa innebär då hälften av de poängen). Tryck på "Star Alliance" för att se poängpriser med icke-SAS inom Star Alliance (och där kan du då inte använda Fly Premium).
 
SAS poängtabell: Poängtabeller | SAS den du behöver utgå från vid Fly Premium och bonusresa med SAS (241-resa innebär då hälften av de poängen). Tryck på "Star Alliance" för att se poängpriser med icke-SAS inom Star Alliance (och där kan du då inte använda Fly Premium).
Tjena TP!
Supersjysst för den där, gjorde saker och ting lite klarare!

Okej så den här vouchern är som en joker jag kan slänga in - och boka en resa men betala bara med hälften av poängen om jag skulle vilja boka en resa med endast EB-poäng?
Men! Med Elite så får man 2 sådana jokers/vouchers, men jag måste spendera ca 1.5 miljon som Palmen tidigare skrev, något sånt?
Förstod inte det här med att "uppnå" visst belopp för att kunna nyttja vouchersen - även om jag får 2st vouchers med kortet så måste jag spendera viss summa? Eller var det endast beroende på vart jag åker?

Har fortfarande lite svårt att förstå skillnaden mellan SAS MC Premium och Amex Premium - Elite är som premium fast med fler poäng, kostar dock mer om året.

Frågade min mentor som spenderar runt 1,1mkr per år i marknadsföring - detta kommer jag upp i om ca 1 år from idag, så tills nästa höst.
Ska jag kanske testa att köra med gratiskortet Classic och se hur mkt jag kommer spendera på ett ungefär eller är det lika bra att köra
t.ex. Amex Premium istället?

Försöker få fram lite konkreta räkneexempel hehe vad jag kan få ut med respektive kort.
Poängtabellen: denna är densamma för samtliga kort Amex och MC? Alltså behöver jag endast hålla koll på vad min totala årsspendering blir i flygpoäng och vad jag kan göra med dessa poäng ifall jag har Amex premium och MC Premium.
Tycker nyttjandet utav båda korten är lite luriga.

Har jag förstått detta rätt:
Exempel 1: Amex premium: minsta årsspend 500k, högsta 1mkr (lär inte komma över detta) jag får en 2-4-1 voucher/halva priset om jag spenderar X summa och denna resa betalas med EB poäng.
Efter jag nyttjat vouchern har jag X poäng kvar, för dessa kan jag försöka boka en ytterligare resor per år, kan jag även använda dessa för att t.ex. boka en resa med kortet/via SAS t.ex. och spara EB-poängen till att t.ex. uppgradera mig lite eller kan man endast använda dessa poäng för att boka en hel resa?

Exempel 2: Har MC Premium, årsspend är samma, minst 500k och högst 1mkr, För dessa får jag EB poäng som jag kan använda för att (endast?) boka resor med dessa poäng till lite mer förmån, kollar på fliken Poäng+Pengar, förstod inte riktigt att man kan boka upp sig med FlyPremium eller vad det heter som är förmånen på MC till skillnad på vouchern för amex. Poängen är samma för MC och Amex, resorna kostar lika mkt poäng oberoende av kort. Men fördelen med Amex är att jag i Premium får 1 2-4-1 voucher/50% joker och Elite får jag 2st vouchers/50% off men det finns en hake här?

Resor: Jag lär åka ca 4 resor till Mellan Norden+ om året och ca 1-3 USA.
Mellan+ Norden ca 80k poäng för 1 person, 160k poäng för 2 personer = då måste jag spendera vad blir det, 1,1 mkr för Premium men endast 800k SEK för Amex Elite vilket jag säkerligen kommer göra. - Då tjänar jag alltså på att skaffa Amex Elite om jag skulle komma upp i denna höga summa?

Förstår fortfarande inte varför man isåfall skulle välja SAS MC Premium kortet framför Premium eller Elite och betala årskostnad på 1495:- som man säkert kan hitta en liten mini-weekend för till t.ex. Berlin om man flyger med EasyJet.
Enligt Excel'en är årskostnaden fri med Elite?

Sorry för utlägg, vore så jäkla skönt och få bukt med korten.
 

Canadien

Medlem
Förstår fortfarande inte varför man isåfall skulle välja SAS MC Premium kortet framför Premium eller Elite och betala årskostnad på 1495:- s

MC Premium är nästan bara intressant om man drar in poäng på annat sätt än kort, utöver kortintjäningen. Flyger man en del och hyr bilar, e t c så kan det trilla in några hundra tusen poäng per år vilket ger MC FlyPremium-förmånen. Och då kunna boka Business med SAS för priset av ekonomi (60k poäng t o r USA) är väldigt förmånligt och kan göras hur många gånger som helst så länge det finns poäng (och Business Awards förstås). Och att köpa 60k poäng av SAS kostar bara 12k SEK så det är även om man köper poängen en väldigt billig Businessbiljett.
 
Toppen