Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

crown

Medlem
Jag behöver ca 9000 miles för att komma upp i nästa nivå som är silver, om jag kör en flygning till LA med SAS Plus t.ex så blir det väl runt 20k poäng, kommer dessa spillas över till nästa nivå eller börjar man från "noll" för att nå guld?
Du kan ju välja att regga ena vägen till Aegean och andra till något annat, t.ex. Eurobonus. Har gjort så flera gånger, bara ändra bonusprogram i appen vid incheckning.
 
Du kan ju välja att regga ena vägen till Aegean och andra till något annat, t.ex. Eurobonus. Har gjort så flera gånger, bara ändra bonusprogram i appen vid incheckning.
Jag reggar allt till Aegean alltså. Alla SAS-flygningar. Bara undrar om en flygning ger mig mycket mer poäng än som behövs för nästa Aegean-nivå, kommer den ta mig halvvägs till guld med då eller ej. Annars ser jag det som "onödigt" att betala massa extra för PLUS om det inte hjälper mig vidare så att säga.
 

crown

Medlem
Jag reggar allt till Aegean alltså. Alla SAS-flygningar. Bara undrar om en flygning ger mig mycket mer poäng än som behövs för nästa Aegean-nivå, kommer den ta mig halvvägs till guld med då eller ej. Annars ser jag det som "onödigt" att betala massa extra för PLUS om det inte hjälper mig vidare så att säga.


Edit: Här finns en lite info som kanske kan vara till hjälp, dock från 2016:
FlyerTalk Forums - View Single Post - Blue to Silver to Gold
 
Last edited:

MartinH

Medlem
" No miles can be earned with T and O Go light booking classes". Nu har Aegean strypt dom billigaste bokningsklasserna hos SAS, mycket väntat
Intressant, och rimligt. Hur vet Aegean (eller andra partners) om det är "go light" eller "go smart"? Som konsument ser ju bokstaven "T" (i det här fallet) likadan ut?
screenshot-www.sas.se-2019.09.28-21_49_05.png
 
Dessutom finns det rykten om att Plusgradade biljetter för Eurobonuspoäng inte längre ska ge miles enligt den uppgraderade klassen i framtiden. Det blir onekligen svårare att pussla ihop hur man ska förnya sitt guldkort och samtidigt sätta sprätt på sina Eurobonuspoäng. Börjar man flyga Air Canada har man i alla fall 50% intjäning, men då kommer inte Eurobonuspoängen till nytta och det krävs 2 st longhaul t o r per år med Air Canada och 4 Aegean/Olympic-segment för att förnya guldkortet. Det var kul så längre festen varade.
 
Intressant, och rimligt. Hur vet Aegean (eller andra partners) om det är "go light" eller "go smart"? Som konsument ser ju bokstaven "T" (i det här fallet) likadan ut?
Jag skulle tro att de läser ut hela Fare Basis. Jag kollade upp alla mina SAS-biljetter, som alltså numera är värdelösa ur guldkortsförnyelsesynvinkel, på Saudia's hemsida och de har följande Fare Basis:

ODOLIGHT
OEOLIGHT
TCAMPGHT
OKDOGHT
OKEOGHT

Så det verkar som att Go Light-biljetterna har Fare Basis som slutar med GHT.
 

palmen

Moderator
Dessutom finns det rykten om att Plusgradade biljetter för Eurobonuspoäng inte längre ska ge miles enligt den uppgraderade klassen i framtiden. Det blir onekligen svårare att pussla ihop hur man ska förnya sitt guldkort och samtidigt sätta sprätt på sina Eurobonuspoäng. Börjar man flyga Air Canada har man i alla fall 50% intjäning, men då kommer inte Eurobonuspoängen till nytta och det krävs 2 st longhaul t o r per år med Air Canada och 4 Aegean/Olympic-segment för att förnya guldkortet. Det var kul så längre festen varade.
Blanda inte ihop att plusgrade med poäng till sas eurobonus, med Aegean. Finns ingen koppling där emellan. Bara för att sas tar bort extra poäng så gör inte andra partners detta, om det nu inte blir så att man har kvar tidigare bokningsklass.
Det är dessutom inget rykte utan något som sas planerar att genomföra, informationen kom från högsta instans på sas aw för någon vecka sedan.

Räcker ju fortfarande med en F&F longhaul i plus till LAX/MIA för 6000 och man är nästan hemma utan att behöva 4 Aegean segment.
 
Blanda inte ihop att plusgrade med poäng till sas eurobonus, med Aegean. Finns ingen koppling där emellan. Bara för att sas tar bort extra poäng så gör inte andra partners detta, om det nu inte blir så att man har kvar tidigare bokningsklass.
Jag köpte en billig Go Light longhaul som jag räknade med att tjäna ca 10 000 miles på. Dessutom har jag lagt Plusgrade-bud för att fördubbla intjäningen (och sitta lite bekvämare på flygen). Utan Plusgrade kommer jag inte tjäna en enda mile på den resan nu när Aegean har gjort den här försämringen. Det troliga är väl att intjäningen för min biljett blir som Go Light hos alla frequent flyer program när SAS inför förändringen, det vore väl konstigt om det blir Go Light-intjäning till Eurobonus men 200% (Plus eller Businessclass-intjäning) till Aegean?

Räcker ju fortfarande med en F&F longhaul i plus till LAX/MIA för 6000 och man är nästan hemma utan att behöva 4 Aegean segment.
Sant, men jag har inte access till F&F-kampanjen och även om jag hade det så innebär det att jag hade betalat ca 3000 SEK (mellanskillnaden mot vad jag normalt hade betalat) för mitt guldkort och jag vet inte om det är värt det. Det är mest loungerna jag värderar men mitt Priority Pass går betydligt varmare än mitt guldkort och nu finns det ju några bra Priority Pass lounger på min hemmabas (Eventyr och Atelier loungerna på Kastrup).
 
Last edited:
Toppen