Senaste nytt

Hur lång tid tar en flygning egentligen?

Har fått för mig att flygbolagen schemalägger allt längre flygningar men att tiden i "luften" (gate till gate) är väsentligt kortare. Detta kan såklart bero på vind och kö vid inflyg o.dyl. men det skulle vara intressant att höra er uppfattning.

T.ex. finns det någon som har klockat ARN-CPH gate till gate eller någon annan sträcka och jämfört med schemalagd flygtid.

Misstänker att längre schemalagd flygtid minskar risken för formella förseningar och därmed böter m.m.
 

palmen

Moderator
Det görs på¨väldigt många linjer, tex London där det inte är helt ovanligt att man får cirkulera i en halvtimme.
Även Oslo från Stockholm har längre tid än vad det tar att flyga, med gynnsamma vindar tar det ca 30-45 minuter att flyga sträckan men den är väl schemalagd till 1h ungefär.
 

AABack2ARN

Medlem
fr24.com visar normalt sett tiden från wheels-up till wheels-down. Exempelvis SK1415 ARN-CPH (SAS flight SK1415 - Flightradar24 där flygtiden i luften varierar från 50 minuter till 62 minuter senaste veckan med planerad tid 70-75 minuter.

För BA771 ARN-LHR (British Airways flight BA771 - Flightradar24 varierar tiden i luften mellan 2h15min till 2h28min när planerad tid är 2h45min. Man kan även notera att BA783 (dagens sista flight mellan Stockholm och London) har en planerad tid på 2h30min och där tiden i luften ibland är under 2h.

För bolagen är det en balansakt att planera flygtiderna där massa faktorer spelar in inklusive tillgängliga slot-tider, normala taxitider, normala vindar, avisning på vintern. Man vill dock inte ha för långa flygtider då man potentiellt missar anslutningsmöjligheter och riskerar hamna längre ner i i listor som bygger på kortast resväg. Men man vill inte ha för korta då det blir dyrt med ersättningar, missade anslutningar osv.

Jag har för mig att IATA (?) har eller hade vissa riktlinjer om hur flygbolagen får schemalägga gate till gate så att de inte blir orealistiskt långa eller korta.

Jag är lite benägen att hålla med om att @Marcus Eriksson att vissa rutter verkar ha fått längre gate-till-gate de senaste åren och det kan nog bero på ökad trängsel i luftrummet (och kanske även mer ersättningskrav?).

För övrigt visar flightstats.com även information om när planet lämnar gate, lyfter, landar och angör gate. Det går säkert att fiska ut med hjälp av något API och skapa lite statistik på det.
 

apknug

Medlem
Jag har en teori att Ryanair var tidiga på det här. De la i jäkligt långa flygtider för att ha en turnoround på 25 minuter, snabbare än nån annan, på så sett blev de Europas "pungktligaste" flygbolag de landade nästan alltid "innan" tidtabell.
 

henke12

Medlem
Jag har en teori att Ryanair var tidiga på det här. De la i jäkligt långa flygtider för att ha en turnoround på 25 minuter, snabbare än nån annan, på så sett blev de Europas "pungktligaste" flygbolag de landade nästan alltid "innan" tidtabell.

Huruvida Ryanair är punktligaste vet jag inte, det låter jag vara osagt.

Däremot vet jag att punktlighet mäts när flygplanet är "offblock" dvs pushback eller när första motorn startas(remoteplats)
"På tid" innebär pushback senast 15 min efter ETD
 

Mediana

Medlem
Apropå detta, vad är grejen med att SAS alltid måste kungöra "Välkommen till XXX, där vi landat 10 minuter före utsatt tid". Som att man ska bli imponerad över detta.
 

AABack2ARN

Medlem
Har inte flugit med SAS på länge. Håller de fortfarande på med dumheterna om att de landat före utsatt tid?

Fö övrigt verkar idén spridit sig till pendeltågen i Stockholm där tågvärdarna gärna påpekar att tåget anlänt enligt tidtabell i de fall detta sker - annars är de väldigt tysta om just den saken ;)

Vad jag har läst mig till började "tidtabellskriget" i USA efter avregleringen och det blev snabbt kaotiskt. Någon form av uppstyrning infördes som de flesta bolag följde efter (därför tror jag IATA hade ett finger med i spelet). När Ryanair gjorde entré på marknaden ville de spela helt efter egna regler och hade dessutom inga anslutningar att ta hänsyn till så de kunde ta i lite för att på så sätt se bra ut i statistiken.
 

Tongen2

Medlem
Jag brukar ta tid från när push back börjar till att de lagt i bromsen vid gaten vid ankomst. Tex sträckan SDL-ARN tar 50 minuter enligt hemsidan och det tar i regel ganska exakt 50 minuter från att push back börjar till ankomstgaten. Däremot tar själva flygtiden i luften typ 30 minuter ungefär. Snabba ryck!
 

lucasd

Medlem
Tiden som anges är blocktiden, alltså tiden från det att blocken tas bort från hjulen tills de att läggs tillbaka. Så i tiden ingår allt från att dörren stängs till det att dörren öppnas egentligen.

Hur mycket extra tid som beräknas kan påverkas av hur stor flygplatsen är, vilken flygplats det faktiskt är, hur mycket trafik det är en viss tid på dygnet osv.

Det påverkas också av flygbolagens egna beräkningar samt vilket flygplan som flyger sträckan. Inom Sverige kan det exempelvis skilja fem minuter mellan SAS och Norwegian på samma rutt.

FR24 brukar visa en snittid för en viss flight. Nu hittar jag det inte, bara för det, men det kan ge en uppskattning om hur mycket extra tid som läggs på.
 
Toppen