Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

FF#1

Medlem
Då var det skickat till Italiens "ARN"... ska bli spännande vad som händer nu...?


Inte ett ljud från Italiens reklamationsnämnd..., efter drygt 3 månader?

går det att dra tillbaka och driva småmål eller skicka till Air help eller motsvarande eller är det kört tills de ha svarat?
 

EBGGOT

Medlem
Dumfråga som jag borde vet svaret på - Birdstrike går inte under 261/2004 reglerna när det kommer till ersättning? Missade min connection i MUC bara för planet blev 1h sen från GOT. Kapten sa att det var något med birdstrike... blev 6h sen till Spanien!

Vad säger vi ?
 

EBGGOT

Medlem
Vad tror du själv?
Visst, kaptenen kan ju alltid göra en Top Gun-manöver när en fågel kommer....

Snälla, tänk lite själv :)


ja, du begåvade. Verkar inte vara helt självklart.
snälla, var lite påläst innan du ber mig tänka själv. Tack tack.

Tip! An airline can’t deny you compensation for disruption if the bird strike occurred on an earlier flight - click here to see our previous article on Rotational Delays for further information.
 

MrDollar

Medlem
Jag ber om ursäkt, såg inte att det var en tidigare flight!
- Jag ska vara mer påläst nästa gång, jag läste det som att det var ditt plan som fick birdstrike.

Tidigare flight & regler runt det vet jag ingenting om.

Sorry @EBGGOT

ja, du begåvade. Verkar inte vara helt självklart.
snälla, var lite påläst innan du ber mig tänka själv. Tack tack.

Tip! An airline can’t deny you compensation for disruption if the bird strike occurred on an earlier flight - click here to see our previous article on Rotational Delays for further information.
 

asaeke

Ny medlem
Hej!
Ny medlem med lite frågor.

Skulle resa hem från Zakynthos i onsdags. Får kl 20.16 ett meddelande från tui att vi är ombokade och ska lyfta från Zakynthos kl 09.05 till Helsingfors. Där ska vi vänta i 5 timmar innan vi ska flyga vidare till Köpenhamn kl 17.45.
Ursprungsplanet skulle avgå 14.00 och landa 16.15 i Köpenhamn.
Varit i kontakt med Jet time som bekräftar att vi kommer att få ersättning för detta.
Det jag undrar över är storleken på ersättningen. 400 euro/pers då man berömmer det på ursprungs sträckan, men jag tycker att det borde baseras på vår nya sträcka. Eller är det en fråga man ska ta med tui?
Vår restid förlängdes med 7,5 timme.
 

palmen

Moderator
Hej!
Ny medlem med lite frågor.

Skulle resa hem från Zakynthos i onsdags. Får kl 20.16 ett meddelande från tui att vi är ombokade och ska lyfta från Zakynthos kl 09.05 till Helsingfors. Där ska vi vänta i 5 timmar innan vi ska flyga vidare till Köpenhamn kl 17.45.
Ursprungsplanet skulle avgå 14.00 och landa 16.15 i Köpenhamn.
Varit i kontakt med Jet time som bekräftar att vi kommer att få ersättning för detta.
Det jag undrar över är storleken på ersättningen. 400 euro/pers då man berömmer det på ursprungs sträckan, men jag tycker att det borde baseras på vår nya sträcka. Eller är det en fråga man ska ta med tui?
Vår restid förlängdes med 7,5 timme.
Det är 400.
Man tittar på längden på sträckan från start till destination och tar inte hänsyn till hur mycket stopp det är.
 
Jag skulle gärna få lite hjälp med att formulera ett svar till Norweigen som nekar ersättning för en inställd flight. Har kört det en bvända redan men det är som en vägg av lögner och förnekelse. Jag skulle behöva eventuella domar att hänvisa till. Någon som vill hjälpa mig?

Ärendet är följande
Är inbokat på DY4037 ARN-LLA 13 Juli 2019, med avgång 09:25.
Kvällen innan, dvs 12 juli , vid ca 21:00, får jag ett sms med info om att flighten är inställd och att jag ska kontakta Norweigen.
Jag kontaktar norweigen som svarar att ALLA deras flighter ARN-LLA är inställda den 13 juli, och jag ska få flyga den 14:e juli istället. Ingen orsak ges. Jag blir då ombokad och flyger till LLA den 14:e juli. Jag ansöker om ersättning enligt EU261/2004 och får efter 4 veckor följande svar.

Svar 1 från Norweigen

"Norwegian avgång DY4037 (ARN-LLA) 13.07.2019 blev dessvärre inställd. Denna oregelmässighet blev förorsakad av en extraordinär omständighet som inte kunde undvikas även om alla rimliga åtgärder genomfördes. Detaljerad information om orsaken till avvikelsen har tillhandahållits på engelska i händelse du skulle vilja använda dokumentet som bekräftelse på händelsen.
____________________________


Flight Disruption Information
Norwegian flight: DY4037 (ARN-LLA) 13.07.2019

Disruption type: Cancelled

Reason for disruption: This flight was cancelled due to due to an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original disruption was caused by a lightning strike.
_____________________________

Vi kan dessvärre inte tillmötesgå din begäran om kompensation eftersom flyget ställdes in på grund av extraordinära omständigheter. Detta grundar sig på EU förordningen 261/2004 Artikel 5(3)."

Jag svarade på detta och påpekade att indicenter som skett på tidgare flighter ej är relevant i detta fall, speciellt inte när flighten utgår från en av deras hubbar samt att flighten blev inställd 12h innan avgång och ej kan anses som plötsligt.

Svar 2 från Norweigen
"Kompensation betalas inte ut om orsaken till förseningen eller det inställda flyget är av extraordinära omständigheter som inte kunde ha undvikits även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits. Detta omfattar, men är inte begränsat till, väderförhållanden som påverkar såväl den inbokade flygningen som tidigare avgångar, oförutsedda skador på flygplanskroppen, strejker eller andra arbetsrättsliga konflikter, flygtrafikkontroller, hastig sjukdom hos flygbolagets personal och andra oförutsebara omständigheter som utgör en säkerhetsrisk utanför vår kontroll.


Under avgångstiden så kan orsaken för avvikelsen generaliseras baserat på den information dom har för stunden. Den angivna orsaken är baserad på vidare utredning och har blivit bekräftad.


Samtidigt som vi respekterar din begäran om vidare behandling av ditt krav, finns det vissa villkor som vi måste följa för att vi ska kunna erbjuda en rimlig och rättvis service. I enlighet med våra riktlinjer, kan vi tyvärr inte ompröva vårt beslut i den här frågan."

Vad säger ni?

Uppdatering. Tog det en sväng via ARN och erhöll igår detta mejl. Trevlig helg!

***

Vedrørende DY4037 fra Stockholm (ARN) til Luleå (LLA) x, et krav gjeldende én (1) passasjer.

Vi har tatt en totalvurdering av denne saken og har kommet frem til at vi vil imøtekomme kravet om EU kompensasjon på 250 EUR per passasjer, totalt 250 EUR.

Vi har allerede klagers bankinformasjon fra et tidligere krav og vil benytte dette til å gjennomføre utbetalingen.

***
 
Toppen