Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

danielhog

Medlem
Vad kan jag göra när man inte får svar? Jag har skickat två mail till LOT Polish Airlines genom deras kontaktverktyg på hemsidan angående en 14h försenad flygning, i det andra mailet bifogade jag en EU 261/2004 Complaint Form och var tydlig med att jag yrkade på € 400 ersättning. Jag har fått automail på att båda mailen inkommit så den biten är dokumenterad.

Kommer nu i veckan kontakta dom en vända till men vad är annars nästa instans? Någon som har ersättning med den här typen av complaints gentemot LOT?
Hur lång tid har det gått? Min vända med LOT tog typ en månad, hörde av mig efter 3.5 vecka utan någon mer respons än autosvar och fick lite syrligt att ”det alltid tar 30 dagar att behandla”.
 

Andree_16

Medlem
Hur lång tid har det gått? Min vända med LOT tog typ en månad, hörde av mig efter 3.5 vecka utan någon mer respons än autosvar och fick lite syrligt att ”det alltid tar 30 dagar att behandla”.

Glömde datumen tydligen, jag skickade först ett mail genom contact form den 5:e juli där jag i kort skrev att jag var försenad och ville ha ersättning för detta. Sen kollade jag mer i detalj upp vad som gällde och skickade 29:e juli en detaljerad request inklusive claim form. Ingen av dessa har blivit bevarade.

Men om det normalt tar 30 dagar att behandla kanske jag ska räkna med lite extratid nu över semestermånaderna...

Tack för svar så länge!
 

NyfikenGrau

Medlem
Har någon anlitat en "mellanhand" typ flygforsening.se eller airhelp.com, flygadvokaten.com etc. från början och gått hela vägen till vinst eller förlust i domstol?
Då jag inte har någon juridisk kompetens är jag särskilt intresserad av hur det fungerar i praktiken om man förlorar mot flygbolaget, i synnerhet vem som betalar och i så fall vad? På dessa sidor är mitt intryck att det mest står vad man betalar till mellanhanden om denne vinner i domstol, väldigt lite om vad som gäller vid förlust?
Någon måste ju betala arbetet och jag tror inte mellanhänderna pysslar med välgörenhet..?
Bara tar en av texterna som förbryllar mig lite som exempel, från ifdelayed.com, hur kan detta funka i praktiken?

"Since the beginning, our philosophy has always been “no win – no fee”, meaning that we only charge you if we can get you your compensation."
 

squeezen

Medlem
snabb verification...
Bokning gjord med pengar. två pers CPH-FRA-HKG-SIN // SIN-HKG-ZRH-CPH
Jag fick idag mail om att LH slutar med First class på FRA-HKG på fredagar på vintertabellen.
LH796 pratar vi om.
De föreslår ombokning via MUC och i J som bokn klass, dvs i business.

Frågor:
De faktiskta "rättigheter" jag har är 75% av priset på delen av resan som downgradas?
Alternativ boka av och få tillbaka pengarna?

Jag ser att LX har availability i A- klass på ZRH-SIN samma datum och princip samma tider detta borde jag kunna be dem att boka om till, eller hur?

Jag skulle kunna tänka mig att flyga CPH-FRA-SIN och strunta i HKG på vägen ut. Sätter lite käppar i planerna men inget hotell bokat och Singapore airlines nya First suite får vi ändå testa på hemvägen (SIN-HKG).
 

fcx

Medlem
snabb verification...
Bokning gjord med pengar. två pers CPH-FRA-HKG-SIN // SIN-HKG-ZRH-CPH
Jag fick idag mail om att LH slutar med First class på FRA-HKG på fredagar på vintertabellen.
LH796 pratar vi om.
De föreslår ombokning via MUC och i J som bokn klass, dvs i business.

Frågor:
De faktiskta "rättigheter" jag har är 75% av priset på delen av resan som downgradas?
Alternativ boka av och få tillbaka pengarna?

Jag ser att LX har availability i A- klass på ZRH-SIN samma datum och princip samma tider detta borde jag kunna be dem att boka om till, eller hur?

Jag skulle kunna tänka mig att flyga CPH-FRA-SIN och strunta i HKG på vägen ut. Sätter lite käppar i planerna men inget hotell bokat och Singapore airlines nya First suite får vi ändå testa på hemvägen (SIN-HKG).

Du har rätt till 75% av biljettpriset du har betalat. Om man ska räkna på hela resan, eller bara per segment är tvistligt. Om man ska räkna på totala biljettpriset, eller biljettpriset minus skatter och avgifter är också tvistligt.

Lycka till.
 

squeezen

Medlem
Du har rätt till 75% av biljettpriset du har betalat. Om man ska räkna på hela resan, eller bara per segment är tvistligt. Om man ska räkna på totala biljettpriset, eller biljettpriset minus skatter och avgifter är också tvistligt.

Lycka till.
Tack. Typ som jag trodde och LH är väl inte de mest givmilda i sådana cases.
75% av totalen (t/r och alla skatter och avgifter) är ju mycket och nästan ”värt det” men 75 av endast det segment minus allt omkring är ju kass. Hoppas på ombokning på andra later alternativ...
 
Har någon anlitat en "mellanhand" typ flygforsening.se eller airhelp.com, flygadvokaten.com etc. från början och gått hela vägen till vinst eller förlust i domstol?
Då jag inte har någon juridisk kompetens är jag särskilt intresserad av hur det fungerar i praktiken om man förlorar mot flygbolaget, i synnerhet vem som betalar och i så fall vad? På dessa sidor är mitt intryck att det mest står vad man betalar till mellanhanden om denne vinner i domstol, väldigt lite om vad som gäller vid förlust?
Någon måste ju betala arbetet och jag tror inte mellanhänderna pysslar med välgörenhet..?
Bara tar en av texterna som förbryllar mig lite som exempel, från ifdelayed.com, hur kan detta funka i praktiken?

"Since the beginning, our philosophy has always been “no win – no fee”, meaning that we only charge you if we can get you your compensation."

De tar nog bara case som de är säkra på att vinna.
Ska bli riktigt intressant o se hur resultatet blir i de case som handlar om SAS-strejken
 

danielhog

Medlem
Har någon anlitat en "mellanhand" typ flygforsening.se eller airhelp.com, flygadvokaten.com etc. från början och gått hela vägen till vinst eller förlust i domstol?
Då jag inte har någon juridisk kompetens är jag särskilt intresserad av hur det fungerar i praktiken om man förlorar mot flygbolaget, i synnerhet vem som betalar och i så fall vad? På dessa sidor är mitt intryck att det mest står vad man betalar till mellanhanden om denne vinner i domstol, väldigt lite om vad som gäller vid förlust?
Någon måste ju betala arbetet och jag tror inte mellanhänderna pysslar med välgörenhet..?
Bara tar en av texterna som förbryllar mig lite som exempel, från ifdelayed.com, hur kan detta funka i praktiken?

"Since the beginning, our philosophy has always been “no win – no fee”, meaning that we only charge you if we can get you your compensation."
Utan att veta så skulle jag gissa att de har tillräckligt bra koll själva för att bara ta säkra case eller något som kan bli prejudicerande och där de själva gjort en bedömning att caset är tillräckligt bra för att stå för finansiell risk själva.

Så hade jag lagt upp mitt företag iaf.
 

Emilio

Medlem
Finnair har nu svarat att om jag inte är nöjd med deras svar så får jag dra det via ARN eller motsvarande. Så det blir nog nästa steg.
Jag anmälde Finnair till Allmänna Reklamationsnämnden, och har nu fått ett svar från dom som lyder:

Eftersom flygningen har avgått från ett land utanför unionen och Sverige inte är första destinationsland inom unionen är nämnden inte behörig att pröva ärendet.

De hänvisade mig till Finlands motsvarighet av ARN, Kuluttajariitalautakunta, dvs Consumer Complaint Board. Är det någon som har erfarenhet av att driva ärenden via dom?
 

fly4fun

Medlem
Jag anmälde Finnair till Allmänna Reklamationsnämnden, och har nu fått ett svar från dom som lyder:

De hänvisade mig till Finlands motsvarighet av ARN, Kuluttajariitalautakunta, dvs Consumer Complaint Board. Är det någon som har erfarenhet av att driva ärenden via dom?

Om ärendet är ett EU261 ärende, och du känner att du har rätt, så kan du ju stämma flygbolaget i tingsrätten. Det är inte mycket svårare än ARN, men det kostar ca 800 kr har jag för mig, vilket man så klart får tillbaka om man vinner.

Flygbolag är generellt rädda för domstolar och prejudikat så många ärenden avgörs genom förlikning innan dom tas upp i domstolen.
 
Toppen