Senaste nytt
Hallå!!

Sökt igenom samtliga trådar med dessa 2 kort och även scrollat igenom google sheets/excel-jämförelserna men står efter alla dessa timmar av letande och räknande fortfarande fast.

Min situation:
Aldrig ägt kreditkort tidigare iom att jag inte gillar tanken på att ta kredit, sparar väldigt mkt och investerar så det är mitt bankkort+ISK't som är mina bästa vänner :).
Dock, så kommer jag behöva detta iom ett par eCommerce-projekt jag håller på att starta upp. I och med att det ibland kan dröja innan ens sälj kommer in på kontot bör jag i detta fall ha ett kreditkort. Jag har tittat på SAS Amex och verkar som att Premium är det mest populära? Men är ändå frågvis varför det även finns ett SAS Eurobonus Premium alternativ, borde man inte bara välja Amex? Är det att vissa butiker/ställen ej tar detta?
Kommer göra de flesta stora köpen online av stora leverantörer, kommer Amex'et även här krångla till det?

Utgifter:
Jag har räknat på att jag minst kommer spendera ca 20-30k varje månad, lågt räknat. Men åtminstone 20k och upp ibland kanske 50k per månad. Bör man redan här snegla mer på ett Elit kort? De största utgifterna kommer vara facebook-ads i USD/Dollar samt inköp utav varor i USD/Dollar, dock ser jag gärna alternativ där jag t.ex. kan betala så mycket här hemma i Sverige t.ex. hyra mm med kortet.

Frågorna som går är väl att jag gärna söker personliga rekommendationer och erfarenheter vad som har varit styrkor och svagheter och hur jag bör tänka med avgifter mm och vilket kort som kommer generera mer "valuta" såklart. Inte superbra koll heller på dessa vouchers och hur det funkar och vad man senare betalar själv då det alltid står så olika. :)
Jag tänker försöka spara undan så mkt som möjligt utav den vinst/utdelning som kommer i bolaget och föredrar resor framför materiella saker, den stora utgiften kommer väl senare vara en uppgradering i boende. Så resa+cashback är väl det jag värdesätter. : )


Skulle verkligen uppskatta svar och rekommendationer då jag bör teckna det här inom 2-3 veckor.
 

palmen

Moderator
Sas amex eller vanligt amex fungerar på samma ställen. Sas kortet ger dig eurobonus poäng, det vanliga ger dig amex poäng som sedan kan växlas till olika flygbolag/hotell mm.

Om de stora leverantörer du pratar om tar amex är omöjligt att svara på utan att veta vilka de är. Finns företag med miljarder i omsättning som inte tar amex medan du kan använda det i de flesta food trucks.

Om du spenderar 25k i snitt per månad kommer du få 2 voucher med elite. Men har du poäng nog att nyttja dom? Troligtvis inte.

Tänk på att både amex och mastercard du nämner har rätt höga avgifter i utländsk valuta, omkring 2% om jag kommer ihåg rätt.

Kan vara bra att titta på något av de vanliga amex korten då de har väldigt bra kickback på köp i utländsk valuta, kanske green eller gold?

Det vi behöver veta är vad du vill få ut av kortet.
Mest poäng?
Låg kostnad per månad?
Låga påslag på köp?
Vad vill du använda poäng till?
 
Sas amex eller vanligt amex fungerar på samma ställen. Sas kortet ger dig eurobonus poäng, det vanliga ger dig amex poäng som sedan kan växlas till olika flygbolag/hotell mm.

Om de stora leverantörer du pratar om tar amex är omöjligt att svara på utan att veta vilka de är. Finns företag med miljarder i omsättning som inte tar amex medan du kan använda det i de flesta food trucks.

Om du spenderar 25k i snitt per månad kommer du få 2 voucher med elite. Men har du poäng nog att nyttja dom? Troligtvis inte.

Tänk på att både amex och mastercard du nämner har rätt höga avgifter i utländsk valuta, omkring 2% om jag kommer ihåg rätt.

Kan vara bra att titta på något av de vanliga amex korten då de har väldigt bra kickback på köp i utländsk valuta, kanske green eller gold?

Det vi behöver veta är vad du vill få ut av kortet.
Mest poäng?
Låg kostnad per månad?
Låga påslag på köp?
Vad vill du använda poäng till?

Hallå Palmen, supertack för snabbt svar. Vill verkligen inte göra ett nytt copy-inlägg, verkligen varit noga med att läsa igenom alla trådar.

För att svara och rangordna:
1) Vad vill du använda poäng till? = spara, lägga in i utdelningsaktier, starta en pengamaskin, gå mot FIRE. Lite så : )
2) Låga påslag på köp? Självklart, jag kommer ju inte spendera fysiskt i själva landet/ta ut pengar i bankomat utan elektroniskt via internet - blir det här samma sak?
3) Mest poäng = Alltid en bonus!
4) Låg kostnad per månad? - Absolut, tror dock att om det går riktigt bra kommer den totala årsavgiften vara liten på kortet men självklart lägger jag detta högst i normala fall, kollat på årsavgift.

Ja, superbra! Tänkte även räkna in de vanliga Amexkorten om t.ex. Green-Gold skulle vara bättre?
 

palmen

Moderator
För att lägga till:
Bör jag endast kika på hur många vouchers jag får utav mina spendings utifrån Excelarket eller vad är det man vill få ut mest utav/värt, flygpoäng-bonus eller Vouchers, samt vad innebär vouchern mer exakt? Fly-Premium-nivå, något att lägga in i kalkylen för bonus?

Lägger in excelen här igen
Beräkna intjäning av Eurobonus - uppdaterad 2019-07-04 - Google Sheets
Även om du har 4 vouchers så är de helt "värdelösa" om du inte har poäng att nyttja dom för. Om vi bara tittar spend från kort kommer du dra in ca 50k poäng till Eurobonus med amex premium och ha en voucher. Då kan du åka en person i Business med sas.
Skaffar du amex elite får du 2 vouchers och ca 60k poäng. Det räcker fortfarande bara till 1 resa i Business för en person.

Flypremium har sin sweetspot om du drar in 200k eurobonuspoäng på ett år, då kan du göra 3 business resor med sas för de poängen, men behöver spendera omkring 1,5M på kortet för att få den summan poäng, med andra ord behöver du få in poäng på andra sätt också för att ha nytta av det.
 

palmen

Moderator
1) Vad vill du använda poäng till? = spara, lägga in i utdelningsaktier, starta en pengamaskin, gå mot FIRE. Lite så : )
Varken amex eller sas poäng ger några utdelningsaktier. Pengamaskin är det inte heller, men kan generera poäng du kan nyttja till resor. Gå mot FIRE har jag ingen aning om vad det är.

2) Låga påslag på köp? Självklart, jag kommer ju inte spendera fysiskt i själva landet/ta ut pengar i bankomat utan elektroniskt via internet - blir det här samma sak?
Den valutan du debiteras i räknas, oavsett var i världen du befinner dig eller om du handlar på nätet.

3) Mest poäng = Alltid en bonus!
Det är dock viktigt att veta vad dessa poäng ska gå till.

4) Låg kostnad per månad? - Absolut, tror dock att om det går riktigt bra kommer den totala årsavgiften vara liten på kortet men självklart lägger jag detta högst i normala fall, kollat på årsavgift.
Är du beredd att lägga 6,6k på ett kort (amex platinum), sen ha 2% påslag på varje transaktion i utländsk valuta? Där får du massor av fördelar om du reser mycket, annars är nog gold/green bättre.

Jag skulle föreslå att du tittar på vad du kan få för amex poängen (vad du kan växla till) om det intresserar dig. Även se över vad du vill göra med sas poängen. Resa är ett för brett begrepp, vart vill du resa hur vill du resa, vilken framförhållning behöver du ha, bara du som reser osv?
 
Hej Palmen!
Tusen tack för svar. Yes, som du märker är jag lite ny på dessa kort och alla dess fördelar.
Ursäkta om jag var oklar med FIRE etc. Alltså i första hand är jag ju inte ute efter att få så mkt flygpoäng t.ex. hellre cashback eller nyttja själv.
Alltså det jag tjänar kommer jag vilja spara - men undrar som sagt vilka bonusar varje kort passar bäst som sagt.

Ok: alltså så kan det jag handlar för här och utland istället omvandlas till något jag kan växla in istället - som kanske är bättre än eurobonuspoäng.
Varför Green-Gold kan vara bättre än att samla Eurobonuspoäng?
Alltså kanske Membership-Rewards gynnar mig bättre än att samla till flygpoäng som jag

Supersjysst som du beskrev i posten innan med vouchers och poäng - något jag behöver fundera på, visste inte som sagt att man måste "backa upp" resan så att säga. Menar Amex att man är värd/får en voucher på ett kort, 2 på elite men för att uppnå denna level måste jag alltså spendera en betydligt högre summa. Jag tror inte jag kommer spendera upp emot 1.5mkr vad jag tror. - Det här var klurigare än vad som marknadsförs.

Ska precis hoppa in och fixa lite saker, återkommer senare under dagen. Är oerhört tacksam för svaren! Det här är en riktig djungel.
Men, jag vill ju självfallet spendera så lite som möjligt inte mer än vad jag behöver. Säg att man skulle köra ett eurobonuskort, kanske inte gör resor samma år utan kan man kanske resa året därpå eller brinner eurocashen upp?

Så vad jag förstår det som står jag mellan och har jag förstått det rätt?
Amex eller MC Premium - Jag kan antingen tjäna in flygpoäng med vanliga MC Eurobonus som jag kan resa för, måste dock spendera mkt.
Amex Premium kortet får jag 1 voucher men för att nyttja måste jag uppnå X belopp i kr. Mkt högre valutapåslag i utländsk valuta.
Green vs Gold - här får jag poäng på det jag handlar, lite bättre % för utländsk valuta, poängen kan jag lösa in i resor.

Iom att jag med 70-80% kommer handla i USD/utländsk är kanske ett vanligt kort bättre i mitt fall då den % som läggs på utländsk valuta lär vara mer än vad jag kanske kommer lägga på en resa/resor per år?
 

palmen

Moderator
Supersjysst som du beskrev i posten innan med vouchers och poäng - något jag behöver fundera på, visste inte som sagt att man måste "backa upp" resan så att säga. Menar Amex att man är värd/får en voucher på ett kort, 2 på elite men för att uppnå denna level måste jag alltså spendera en betydligt högre summa. Jag tror inte jag kommer spendera upp emot 1.5mkr vad jag tror. - Det här var klurigare än vad som marknadsförs.
Flypremium får du från SAS Mastercard Premium, med andra ord ingen koppling till Amex. Du kan med andra ord köra enbart på amex och få vouchers och nyttja dina poäng där.
Vill du använda flypremium från mastercard kortet så behöver du få in 200k poäng under 12 månader. Om du bara får poängen på det kortet behöver du spendera över 1 miljon.
 
Hallå Palmen, supertack för snabbt svar. Vill verkligen inte göra ett nytt copy-inlägg, verkligen varit noga med att läsa igenom alla trådar.

För att svara och rangordna:
1) Vad vill du använda poäng till? = spara, lägga in i utdelningsaktier, starta en pengamaskin, gå mot FIRE. Lite så : )
2) Låga påslag på köp? Självklart, jag kommer ju inte spendera fysiskt i själva landet/ta ut pengar i bankomat utan elektroniskt via internet - blir det här samma sak?
3) Mest poäng = Alltid en bonus!
4) Låg kostnad per månad? - Absolut, tror dock att om det går riktigt bra kommer den totala årsavgiften vara liten på kortet men självklart lägger jag detta högst i normala fall, kollat på årsavgift.

Ja, superbra! Tänkte även räkna in de vanliga Amexkorten om t.ex. Green-Gold skulle vara bättre?

Korten som genererar Eurobonuspoäng hjälper dig inte med punkt 1. Möjligtvis indirekt eftersom du kan spendera lite mindre pengar på flygresor. Men jag får intrycket att du flyger väldigt lite, och kanske inte ens tar semester, så det blir ju rätt begränsat värde. Traditionella Amex kort med membership rewards ger något bättre flexibilitet, men det är fortfarande så att du behöver köpa saker för att nyttja poängen. Iofs kan du ju köpa grejer för poängen och blocka dem som en bisyssla.
Punkt 2. Om du handlar mycket utomlands är nog Revolut/Curve eller liknande kort där du helt slipper valutapåslaget (upp till en viss gräns) bättre.
3. Bestäm dig för om du vill ha Eurobonus poäng för att resa bättre och/eller billigare, eller andra poäng som du kan använda lite mer flexibelt, men till lite sämre kurs om du vill resa.

Just some 2cents.
 
Toppen