Senaste nytt

SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

Fredde18

Medlem
Skit, jag som nyss bokat för en resa i febr just för att det är direkt från ARN. Det går ju inte att ta sig från NRK till CPH samma dag för att hinna flighten från CPH.
Men flygplatsen NRK har ju ”lovat” oss en linje till Köpenhamn. Så tålamod, det kanske löser sig :p (obs, Lite förhoppningsfullt ironiskt inlägg)
 
  • Gilla
Reactions: Alf

011430121

Medlem
Kom ihåg att SAS snart bara ägs av danskarna. Såklart dom vill att alla linjer går från CPH.
Vad kommer att förändras?
Så här ser ägarbilden ut nu enligt Wikipedia

DFEE5B1F-A243-4941-A17C-B30AD391E3D1.png
 

Robert flysas

Moderator
Blir intressant att se hur de gör med vår bokning OSD-ARN-LAX i business vi gjorde för flera månader sedan.........Finns ju ingen chans vi kan bli om ombokade ens.
 

MartinH

Medlem
Det borde öppna för en hel del trixande som enskilda resenärer kan göra för att slippa 340kr/ben?
Det är förvånansvärt många här som uttalar sig om flygskatten utan att verka förstå vad den innebär...
Det är i dagsläget 255 kr flygskatt på flyg till USA om resan startar i Sverige. Totalt, inte "per ben", enkelresa eller t/r kostar samma. Till Asien är det 408 kr (åtminstone så långt bort som SAS destinationer).
Missförstå mig rätt...jag är inget fan av flygskatten heller.
 

palmen

Moderator
Äsch. Spelar inte så stor roll för mig. Lite längre att ta sig till Köpenhamn än Stockholm men trevligare flygplats där nere och bättre lounge i Eventyr.
Sen gillar jag ju att flyga så funkar liksom.
Danskt crew är väll däremot inte lika roligt kanske :p
Jag hade en supergrym dansk kvinna i business hem från New York för någon vecka sedan, hon får gärna servera på alla SAS flygningar framöver. Det finns helt klart guldkorn i dansk crew, men generellt är det väl fler som är "sämre" än vad det är i Stockholm utifrån mina icke empiriska studier :)
 

M.K

Medlem
@MartinH Jag vet exakt vad den innebär. Ett procentuellt ganska högt påslag på billiga biljetter. De biljetterna som fyller flyget till en bra beläggning.

I en lågmarginal bransch som flyget spelar detta en stor roll vilket vi fått bevis efter bevis för då linje efter linje flyttas eller läggs ner. 255kr mer i rena intäkter för SAS per pax är faktiskt en stor skillnad. De lär helt säkert försöka ta ut detta i välbehövlig ökad marginal.

Vi har i den stora flygskattetråden gått igenom upptagningsområdet där stora populationer i Sverige enkelt når Kastrup med t ex tåg istället för ARN. Konkurrensen finns på riktigt.
 
Last edited:
Toppen