Senaste nytt

Malta, var ska man bo, vad gör man osv.. ?

FF#1

Medlem
Vi ska tydligen till Malta i början på November för att få se solen, slappa en knapp vecka och bara få ett miljöombyte mitt i den mörkaste perioden. 2 vuxna, 2 barn samt en svärmor ska med på äventyret.

Antar att det är många på forumet som har varit där så jag efterlyser lite tips mm om Malta.

Var ska man bo?
Funderar på att hyra en lägenhet eller ett hus via Airbnb. Några tips på områden som är fina?

Vi kommer ha hyrbil för att åka runt och kolla lite på ön.
Något speciellt att tänka på gällande hyra bil. Lokala firmor eller de internationella jättarna?
Hur är trafiken?
Tips på sevärdheter?

Hur är maten på Malta, tänkte nog laga rätt mycket själv men några restaurangbesök lär det bli.
Någon som har hittat nått smultronställe?

Har som sagt noll på koll så alla tips tas tacksamt emot. :)
 

GOTBound

Medlem
Instämmer ang. Hilton Malta, vi har varit två år i rad, med barn. Ett populärt BC hotell.
Hotellet har även en inomhuspool, vilket kan vara bra i November. Huvudpoolen utomhus är öppen, men Merkanti bech club poolerna stänger sista september.

Finns mycket att se, framför allt om historia är ett intresse. Maltas akvarium är ev. värt en tur, vi tyckte det kanske inte riktigt var värt entrén även om det var ett väldigt fint akvarium.

EK
 

Hachans

Medlem
Airbnb rekommenderas varmt.

Skit i hyrbil. Det är trafik överallt och omöjligt att parkera. Kollektivtrafiken är hyfsad om än lite rörigt att hitta rätt buss på torget i Valetta. Parkering är en mardröm.

Rundtur rekommenderas på Gozo, asmysigt. Där kan ni hyra bil om ni vill, men roligare med guidad jeeptur. Det finns underjordiska ruiner också att kolla på på Malta, mycket spännande men liten utställning. Men känner ni att ni vill kolla in det så boka det nu typ, det är fullbokat veckor i förväg men är inte dyrt.

Generellt är Malta mycket historia, så om ni tycker det är kul kommer ni gilla det.
 

FF#1

Medlem
tack för tips, vi gillar historia. Måste nog ha hyrbil då svärmor har lite svårt att gå långa sträckor. Dock så är vi inte främmande för att dumpa den temporärt och ta en buss om det är passande.

Det borde väl vara mindre turister, trafik och trängsel i början av november jämfört med sommaren?
Måste nog ha en hyrbil så jag får leta efter ett ställe med parkering inkluderat.
 

Carl

Medlem
Malta är väldigt litet så jag har valt taxi ist för hyrbil. Malteserna är ganska dåliga på att köra bil vilket du inte minst kan se då väldigt många bilar har plåtskador.
Valetta med gamla stan är finare än Sliema eller Saint Julian men det är såklart en smaksak. Håller dock med om att Hilton är bra. Trevlig resa
 

FF#1

Medlem
Malta är väldigt litet så jag har valt taxi ist för hyrbil. Malteserna är ganska dåliga på att köra bil vilket du inte minst kan se då väldigt många bilar har plåtskador.
Valetta med gamla stan är finare än Sliema eller Saint Julian men det är såklart en smaksak. Håller dock med om att Hilton är bra. Trevlig resa
Vi är 5 pers = stor taxi = ovanligt? Eller?
En har dessutom ont i benet och lite svårt att gå.

Vill inte bo på hotell den här gången, så det blir nog ett hus eller lägenhet

Har förstått att det är litet så det spelar nog ingen roll var man bor på ön.

Hyrbilsförsäkring kan nog vara bra...
 

Carl

Medlem
Just ni är ju 5 personer. Har faktiskt inte funderat över större taxibilar då mitt behov aldrig infunnit sig.
Ni har helt rätt i att ön är väldigt liten.
 

Taggen

Medlem
tack för tips, vi gillar historia. Måste nog ha hyrbil då svärmor har lite svårt att gå långa sträckor. Dock så är vi inte främmande för att dumpa den temporärt och ta en buss om det är passande.

Det borde väl vara mindre turister, trafik och trängsel i början av november jämfört med sommaren?
Måste nog ha en hyrbil så jag får leta efter ett ställe med parkering inkluderat.
Om svärmor har dykarcertifikat så rekommenderar jag dykning då Malta är en känd destination för just dykning. Runt Gozo är också bra dykning.
 
Toppen