Senaste nytt

Nu möjligt att välja sittplats i SAS GO vid bokning för 99-300kr

igelkotten

Medlem
Fel av mig med Eurobonus guld.

Du skrev:



Du kan inte betala för en resa med Eurobonuspoäng, och sen lägga in ett annat kort för benefits. Att boka poängresa är en benefit och därför kan du inte använda din guldstatus hos Miles+Bonus för att välja säte. Och eftersom du då inte har någon Eurobonusstatus så kan du inte heller välja plats fritt. Då spelar det ingen roll om du byter tillbaka till Eurobonusnumret för du kommer inte välja säten ändå.

Din revenuebiljett har du kopplat till guldkort till och därför får du välja säte där. Inga konstigheter.

Stämmer inte alls. Jag bokar award med eb-poäng med SAS, Singapore Airlines, United Airlines, Lufthansa, Asiana, och poängen är enbart betalningsform. Du kan sedan alltid hantera bokningen som en vanlig bokning (med de restriktioner som gäller en award), och genom guldkort på annat program (M+B) för min del dra nytta av extra bagage, fritt väja säte för de bolag som tillåter det (SAS gjorde det i somras, men vet ej om det ändrats nyligen för Star Gold) samt lounge och fast track. Vad har du för belägg för det du skriver?
 

fcx

Medlem
Stämmer inte alls. Jag bokar award med eb-poäng med SAS, Singapore Airlines, United Airlines, Lufthansa, Asiana, och poängen är enbart betalningsform. Du kan sedan alltid hantera bokningen som en vanlig bokning (med de restriktioner som gäller en award), och genom guldkort på annat program (M+B) för min del dra nytta av extra bagage, fritt väja säte för de bolag som tillåter det (SAS gjorde det i somras, men vet ej om det ändrats nyligen för Star Gold) samt lounge och fast track. Vad har du för belägg för det du skriver?

Det är en SAS-specifik restriktion att man inte tillåter att använda förmåner från två olika kort samtidigt vid flygningar med SAS. Detta gäller både på revenue och på award. De övriga flygbolagen du listar har inte samma restriktioner.

Denna regel är relativt ny (tror från 2018?), och tillämpningen har inte alltid varit konsekvent, men man verkar skärpa efterlevnaden steg för steg.
 

Hachans

Medlem
Det är en SAS-specifik restriktion att man inte tillåter att använda förmåner från två olika kort samtidigt vid flygningar med SAS. Detta gäller både på revenue och på award. De övriga flygbolagen du listar har inte samma restriktioner.

Denna regel är relativt ny (tror från 2018?), och tillämpningen har inte alltid varit konsekvent, men man verkar skärpa efterlevnaden steg för steg.

Nej precis. Tidigare gick det utmärkt att göra så. Men det skärps och det är inte bara sas. En snabb sökning på Flyertalk ger samma besked. Flygbolagen vill såklart inte att man kostar dem pengar medan man göder ett annat FF-program. Fullt rimligt kan jag tycka.
 

igelkotten

Medlem
Jag testade precis att boka en award i GO med mina eurobonuspoäng, inloggad på mitt konto, och vid sidan för passagerarinfo ändrade jag till M+B. På efterföljande sida fick jag välja säte, vilket var kostnadsfritt. Så SAS tillåter ännu gratis säte för Star Gold, och det är inga problem att välja säte gratis trots att jag bokar med mina EB-poäng.

Det är en SAS-specifik restriktion att man inte tillåter att använda förmåner från två olika kort samtidigt vid flygningar med SAS. Detta gäller både på revenue och på award. De övriga flygbolagen du listar har inte samma restriktioner.

Denna regel är relativt ny (tror från 2018?), och tillämpningen har inte alltid varit konsekvent, men man verkar skärpa efterlevnaden steg för steg.

Ja, men är det en förmån att använda sina poäng? Eller syftar du på att man inte kan samla poäng till ett program samtidigt som man utnyttjar förmåner från ett annat? Det kunde man förr, men vet att det inte längre fungerar lika smidigt i t ex lounge-gaten. Jag är för lat för att leta upp var SAS has sagt att detta inte längre ska gå, men (med reservation för att jag misstolkat eller har fel) är du och Hachans säkra att just detta faller in under detsamma? Jag tror att ni kan ha fel att just detta faller in under att utnyttja dubbla förmåner.

Nej precis. Tidigare gick det utmärkt att göra så. Men det skärps och det är inte bara sas. En snabb sökning på Flyertalk ger samma besked. Flygbolagen vill såklart inte att man kostar dem pengar medan man göder ett annat FF-program. Fullt rimligt kan jag tycka.

Vilket program göder man i detta fall dock?
 
Jag testade precis att boka en award i GO med mina eurobonuspoäng, inloggad på mitt konto, och vid sidan för passagerarinfo ändrade jag till M+B. På efterföljande sida fick jag välja säte, vilket var kostnadsfritt. Så SAS tillåter ännu gratis säte för Star Gold, och det är inga problem att välja säte gratis trots att jag bokar med mina EB-poäng.
Jag kan också välja sittplats gratis, men inte den sittplatsen jag vill ha (rad 30). Raderna 36 och högre är gratis.
 

igelkotten

Medlem
Jag kan också välja sittplats gratis, men inte den sittplatsen jag vill ha (rad 30). Raderna 36 och högre är gratis.

Funkar gratis för mig, så måste vara något IT-problem som spökar för dig. Testa ringa in och be de ändra. Rad 36 och högre är väl alltid gratis?

Screenshot 2019-08-27 at 19.42.59.png
 

Hachans

Medlem
Jag testade precis att boka en award i GO med mina eurobonuspoäng, inloggad på mitt konto, och vid sidan för passagerarinfo ändrade jag till M+B. På efterföljande sida fick jag välja säte, vilket var kostnadsfritt. Så SAS tillåter ännu gratis säte för Star Gold, och det är inga problem att välja säte gratis trots att jag bokar med mina EB-poäng.



Ja, men är det en förmån att använda sina poäng? Eller syftar du på att man inte kan samla poäng till ett program samtidigt som man utnyttjar förmåner från ett annat? Det kunde man förr, men vet att det inte längre fungerar lika smidigt i t ex lounge-gaten. Jag är för lat för att leta upp var SAS has sagt att detta inte längre ska gå, men (med reservation för att jag misstolkat eller har fel) är du och Hachans säkra att just detta faller in under detsamma? Jag tror att ni kan ha fel att just detta faller in under att utnyttja dubbla förmåner.



Vilket program göder man i detta fall dock?

Detta har lyfts tidigare i BC, det är ingenting som jag hittar på.

Ej tillåtet med ett bonuskort på flyget och annat i loungen | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Reglerna finns länkade i ett dokument i den här posten:
Ej tillåtet med ett bonuskort på flyget och annat i loungen | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Och så har jag fått det förklarat för mig av personal också, det kort du vill använda för dina förmåner ska även vara det kort du krediterar till. Åtminstone på SAS, vad andra bolag hittar på får stå för dem. Om du sen på en award inte får några miles, spelar ingen roll.
 

igelkotten

Medlem
Detta har lyfts tidigare i BC, det är ingenting som jag hittar på.

Ej tillåtet med ett bonuskort på flyget och annat i loungen | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Reglerna finns länkade i ett dokument i den här posten:
Ej tillåtet med ett bonuskort på flyget och annat i loungen | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Och så har jag fått det förklarat för mig av personal också, det kort du vill använda för dina förmåner ska även vara det kort du krediterar till. Åtminstone på SAS, vad andra bolag hittar på får stå för dem. Om du sen på en award inte får några miles, spelar ingen roll.

Dokumentet från SAS säger dock inte alls att man inte kan ha ett annat guldkort på en awardbokning? Det är i min mening en feltolkning av dig.

Jag tror inte att tabellen i skärmdumpen från SAS inkluderar bokning av awardbiljett som en förmån. Säg att en resenär har en award-biljett på SAS. Denna biljett bokas i awardklass oavsett om man bokat dessa med EB-poäng eller poäng från annat program, oavsett kort som man har inlagt kommer man tjäna 0 poäng. Vilket kort man sedan lägger in spelar alltså ingen roll, eftersom förmåner och intjäning (av 0 poäng) sker till samma kort.

Jag kan alltså använda min Aegeanpoäng för att boka en SK award, och utnyttja mitt guldkort med United. Denna situation faller inte alls under det som diskuterats i de trådar som du länkade till.
 

igelkotten

Medlem
Länkar in skärmdumpen här för att vara tydlig. Ta en titt på exemplet i dokumentet. Det är tydligt att detta dokument riktar in sig på en helt annan situation, och att den inte bryr sig om huruvida det är ett SAS guld eller Star Alliance guld. Situationen som dokumentet riktar in sig på är när någon flyger med SAS, och har inlagt ett kort som saknar guldstatus hos Star Alliance (oavsett om det är med Eurobonus eller annat program). Denna person kan då inte få en gratis väska eller lounge access (eller annan guldförmån) genom att visa upp guldkort. För att få utnyttja dessa guldförmåner måste guldkortet vara registrerat på bokning - därigenom sker intjäning till samma program vars förmåner man utnyttjar. Exemplet i dokumentet nedan är väldigt tydligt.

SAS.JPG
 
Har en bokning till Berlin i SAS GO light, utresan går att välja platser gratis, hemresorna via Köpenhamn går ej att välja gratis, kostar mellan 99-179kr. Är diamant. Varit så nu i flera veckor så ingen tillfällig bugg. Fler som stött på detta?
 
Toppen