Senaste nytt

Hur många kreditkort kan man ha? Och vad tycker bolåneavdelningarna?

Delayed

Medlem
0.1 enligt Kreddy. Totalt fem krediter som "Kreddy vet om" på totalt 186 tkr varav knappt sex tkr nyttjat "just nu", enligt Kreddy. Sen finns det exempelvis ett par "limitlösa" betalkort som Kreddy inte "vet om" eller beaktar, vilket i sig är lite märkligt.
 

Xilan

Medlem
Jag har en kredit på över 100000 hos amex. Jag använder Max 30000 på en månad. Kanske lika bra att ringa dem och be de sänka min kreditgräns?
Nja, det är inte säkert att det är en bra idé. Om syftet är att höja ditt kreditbetyg, så kan det nämligen slå åt andra hållet eftersom en parameter är i vilken grad man utnyttjar sin kredit. Det är alltså positivt för kreditbetyget att inte maxa sina krediter.

Jag hade gränsen 300 000 på BA Visa på den tiden det var ett bra kort. Det verkade snarast vara positivt för mitt kreditbetyg eftersom utnyttjandegraden på mina kreditkort totalt sett låg på några enstaka procent max, om ens det.
När jag sedan sänkte kreditutrymmet till mer normala nivåer blev också mitt betyg något försämrat.

Men i slutändan är väl inte kreditbetyget sådär jätteintressant om man inte ska ta blancolån av någon låneförmedlare som bedömer och beviljar lån och sätter ränta helt automatiskt. Där spelar det naturligtvis roll. I alla andra sammanhang är det nog en "samlad bedömning" som gäller.
 

Gus

Medlem
Jag ligger på 1,1 hos Kreddy, trodde jag skulle få lite lägre siffra för jag har ändå hyfsad årsinkomst. Jag har totalt 8 kort i plånboken, 7 kreditkort och 1 betalkort. Kanske dags att rensa lite :). "Mardrömmen" vore väl att få en så pass hög siffra att Amex inte beviljar ens ansökningar. Vilken siffra måste man ha då tror ni?
 

Berglund

Medlem
Vilken siffra måste man ha då tror ni?
När du börjar röra dig konstant över 4,1 på den skalan så kommer en och annan kreditgivare att neka dig. Amex är dock speciella då de inte bara gör en generell bedömning utan även kikar på vilken historik du haft med just Amex. Hur har du skött betalningarna där, har du krånglat? Då nekar de oftare. Om du däremot tidigare varit mönsterkund då kan de tänka sig att acceptera risken möjligtvis med ett lite lägre kreditbelopp.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
När du börjar röra dig konstant över 4,1 på den skalan så kommer en och annan kreditgivare att neka dig. Amex är dock speciella då de inte bara gör en generell bedömning utan även kikar på vilken historik du haft med just Amex. Hur har du skött betalningarna där, har du krånglat? Då nekar de oftare. Om du däremot tidigare varit mönsterkund då kan de tänka sig att acceptera risken möjligtvis med ett lite lägre kreditbelopp.
Aha, det låter tryggt! Just betalningarna till amex är jag en mästare på. Om jag tex köper 1 liter mjölk på Ica för 10 kr så för jag direkt över 10 kr till amex-kontot så det bokförs dagen efter. Jag gillar att hela tiden ligga på +-0, då får jag en bättre översikt över min ekonomi.
 

Delayed

Medlem
Om jag tex köper 1 liter mjölk på Ica för 10 kr så för jag direkt över 10 kr till amex-kontot så det bokförs dagen efter.
Menar du att du gör en inbetalning till Amex för varje kortköp du gör? Nu gissar jag att de inte noterar detta normalt men skulle de göra det tycker de nog mest att du agerar märkligt. Hur orkar du för övrigt?

Det normala är att man betalar fakturan i sin helhet på förfallodagen, varken förr eller senare. Förr i tiden, med manuella insatser, hade de nog blivit galna på ditt ständiga betalande.
 

Gus

Medlem
Menar du att du gör en inbetalning till Amex för varje kortköp du gör? Nu gissar jag att de inte noterar detta normalt men skulle de göra det tycker de nog mest att du agerar märkligt. Hur orkar du för övrigt?

Det normala är att man betalar fakturan i sin helhet på förfallodagen, varken förr eller senare. Förr i tiden, med manuella insatser, hade de nog blivit galna på ditt ständiga betalande.
Haha ja det är nog lite udda beteende! :rolleyes:Ibland om jag köper något för 90 kr så slänger jag in en hundring! Då kan jag köpa något för 10 kr utan att göra en extra inbetalning! :)

Jag för över pengarna från mitt lönekonto så att det saldo jag har på mitt lönekonto verkligen är mitt riktiga saldo. Jag är nästan tvungen att göra såhär för att ha koll på min ekonomi, eftersom jag för närvarande har 7 kreditkort.
 
Toppen