Senaste nytt

Hjälp med att välja lojalitetsprogram

Danilo

Ny medlem
Jag har de senaste åren rest en hel del inom Europa och känner nu att det är dags att titta på något lojalitetsprogram. Jag funderar på om jag ska välja SAS Eurobonus (via amex) eller eventuellt Lufthansa Miles & More. Jag flyger dock inte ofta med SAS, hittills bara några enstaka gånger. Det har blivit några fler gånger med Lufthansa. Har läst på om båda programmen men känner inte att jag kommer närmare ett beslut, snarare tvärtom! Jag tänkte därför höra med er om ni kan hjälpa mig att välja rätt.

Jag snittar i princip 1-2 resor i månaden inom Europa. Destinationerna varierar och det gör även flygbolagen. Det är allt från Lufthansa, Brussel Airlines och SAS till KLM, Air France och Norwegian. Reste tidigare i economy men har på sistone köpt allt fler business class-biljetter.

Tips på vad jag bör välja? Finns det andra program jag bör överväga? Om det är Eurobonus, vilket kort i så fall? Vilka har bäst uppgraderingar till business/first? Som ni märker är frågorna många, uppskattar därför all hjälp jag kan få här.
 

Berglund

Medlem
uppgraderingar till business/first
Jag vill inte slå ner dina förhoppningar fullständigt men med ditt flygmönster (inom Europa) finns det bara ett litet antal avgångar som betjänas av ”riktig” businessclass och first kan du bara glömma. Någon sådan uppgradering bör du definitivt inte räkna med.

I övrigt tycker jag att Eurobonus, trots dess fel och brister, är ett väldigt bra (och tämligen enkelt) bonusprogram. Möjligheten att få in massa extrapoäng via kreditkort, elavtal, shoppingportaler och liknande gör att det blir jämförelsevis enklare att få ihop poäng till kommande uppgraderingar alternativt långresor i premiumkabin. Eurobonus är gratis, prova att gå med! Se till att bli värvad här på forumet till ett Amex Premium eller Amex Elite. Kreditkorten är gratis de första tre månaderna och handlar du för vissa belopp inom 90 dagar får du en fin välkomstbonus mätt i poäng.
 

ilon

Medlem
Nu när du ställer frågan i forumet för eurobonus så kommer du nog få hyfsat partiska förslag (läs: eurobonus, miles&more, eventuellt miles&bonus eller miles&smiles).

Själv flyger jag övervägande med Lufthansa, men krediterar ändå samtliga flighter till eurobonus då det oftast är klart fördelaktigast intjäning. Har även ett miles&more medlemskap, men det är nog inte en endaste flight som krediterats till det.

Bor du i Sverige så har eurobonus även väldigt bra möjligheter att tjäna extrapoäng via kreditkort, samt möjligheter till 2-4-1 vouchers (res upp till 2 personer med 50% poängrabatt) om du väljer ett kreditkort från Amex och spenderar minst 150k på det.

Jag skulle rekommendera eurobonus om du utgår från Sverige, då krediteringen från övriga *A bolag fortfarande är förmånlig, även om intjäningen på SAS är låg för det mesta.
 

Danilo

Ny medlem
Jag vill inte slå ner dina förhoppningar fullständigt men med ditt flygmönster (inom Europa) finns det bara ett litet antal avgångar som betjänas av ”riktig” businessclass och first kan du bara glömma. Någon sådan uppgradering bör du definitivt inte räkna med.

I övrigt tycker jag att Eurobonus, trots dess fel och brister, är ett väldigt bra (och tämligen enkelt) bonusprogram. Möjligheten att få in massa extrapoäng via kreditkort, elavtal, shoppingportaler och liknande gör att det blir jämförelsevis enklare att få ihop poäng till kommande uppgraderingar alternativt långresor i premiumkabin. Eurobonus är gratis, prova att gå med! Se till att bli värvad här på forumet till ett Amex Premium eller Amex Elite. Kreditkorten är gratis de första tre månaderna och handlar du för vissa belopp inom 90 dagar får du en fin välkomstbonus mätt i poäng.

Kan vill tillägga att vad gäller uppgraderingar tänker jag mest på flyg till andra världsdelar. Kommer nog flyga till USA och andra ställen någon gång per år och vill då där nytta av min poäng.
 

Senator

Moderator
Kan vill tillägga att vad gäller uppgraderingar tänker jag mest på flyg till andra världsdelar. Kommer nog flyga till USA och andra ställen någon gång per år och vill då där nytta av min poäng.

Att använda poäng på uppgraderingar med andra bolag inom Star Alliance oavsett om vi talar EuroBonus eller t.ex Miles & More kräver att du köper relativt dyra ekonomiklass eller affärsklassbiljetter. Det verkar finnas några sweetspots t.ex med Premium Economy med Lufthansa och EuroBonus.

Jag har svårt att se om du bor i Sverige och med ditt resande annat än EuroBonus.
 
Toppen