Senaste nytt

Kreditkortspyssel

Hej.

Som många andra har jag ett Amex och ett MC med extrakort till min fru på respektive kort. Vi har till största delen en gemensam ekonomi men vi står själv för egna personliga inköp (läs - kläder, datorer, telefoner osv). Enklast är att dela allting 50/50 men min fru gillar väskor och jag är inte så pigg på att betala hälften varje gång :rolleyes:

Det innebär en del pyssel när fakturan för respektive kort trillar in varje månad. Som det ser ut nu sitter vi och lägger in allt i ett excel - dokument som räknar ut hur mycket pengar man skall föra över till vårt gemensama konto där vi betalar våra räkningar.

Hur gör ni andra som är i samma situation som mig? Finns det möjligtvis en app som man kan använda? Har ni ett excel formulär som är överlägset och tidssparande?

Just nu känns det som man driver ett mindre företag i slutet på varje månad ;)

Tacksam för alla tips.

Tack på förhand.
 

Hachans

Medlem
Ta bara ett extrakort eller två. Ett får frun för sina inköp, du använder ett och sen använder ni ett gemensamt för om ni typ köper grejer gemensamt. Allt kommer till samma faktura men separat redovisat och så kan ni summera ihop lätt.
 

flonken

Medlem
Jag har samma setup som dig, med ett Amex / MC + extrakort till min sambo.
Jag går igenom inköpen i respektive app, tittar vad hon har köpt till sig själv och vad som vi ska dela på (mat osv).
Sen för hon över summan till mig, då jag alltid betalar av korten.
Gör detta 2-3 ggr per månad så det inte ska bli så jobbigt, samt att vi har bättre koll på månadens ekonomi.
 

gneken

Medlem
Har inget extrakort till sambon, men brukar betala det mesta, sedan anvnder vi oss av appen Splitwise för att hålla koll på utgifterna. Köper hon något till sig själv så betalar hon den delen, annars delar vi på allt.
 

Berglund

Medlem
Appen Splitwise har hjälpt oss annars hade jag nog bara gjort export ur Amex/MC till Excel och markerat/summerat där.

Edit: Gneken hann före att nämna Splitwise.
 
Min fru älskar att resa. Hon älskar det ännu mer nu när vi flyger lite bättre än innan :)

Hon gillar dock inte poängoptimering och läser inte på mitt favoritforum heller. Jag har redan lyckats med lite motstånd få henne att ha ett amex, ett mc och ett Revolut.

Jag har även förklarat när vilket kort skall användas vid en viss tidpunkt (kampanj, utomlands mm) jag tror dock att jag skulle pressa hennes tålamod med ett kort till :p

Tack för alla tips. Skall ta en titt på splitwise och håller tummarna för att det kan underlätta vårat företag!
 
Toppen