Senaste nytt

[Semi-Live] En roadtrip i flyover country

Alla andra gör det, så varför inte jag? Detta blir förhoppningsvis en semi-live rapport från vår 4-dagars roadtrip i USA. Kanske ett annat fokus än vad ni är vana vid, jag hade inte tänkt ta en enda bild på menyer tex. Istället vill jag fokusera på hur priviligierade vi är som flyger första klass, är 4 dagar i USA (långresa för många av er) och kan njuta av fina hotell och bra flyg.

Det gnälls ibland väldigt mycket, tex ibland gnälls det på cabin crew som inte dyker upp när man trycker på knappen (lösning, använd apostlahästarna och sök upp personalen). Det mesta som folk gnäller över har en väldigt enkel lösning, bara man själv tänker till lite, är ödmjuk och inser att alla människor kan ha en dålig dag. Möt dina medmänniskor med ett leende (även om det tar 10 sekunder istället för 5 för ANAs personal att komma till ditt säte), så blir oftast livet enklare.

20190820_051315.jpg

Det bästa med Kastrups lounge, baristan

Sitter på LH2447 på väg till Munchen, tre rader business men vi är bara två personer. Frukosten kom precis in, men jag tackade nej, blev en snabb macka vid 0330 och en trippel cappuccino på Kastrup, så jag väntar nu tills vi är i loungen. Lufthansas mat är ju ofta sisådär, men den luktar i alla fall väldigt gott just nu, som när man kommer ner till en frukostmatsal på ett bättre hotell. Det får faktiskt magen att kurra lite.

20190820_054519.jpg

Det värsta som hänt idag är att jag kl 0330 inser att jag har en skjorta med orangea toner och skall ha röda skor...

Gardinen är inte fördragen, men jag orkar inte uppbåda minsta uns av negativ energi för att bli upprörd över det. Beläggningen är låg, inte bara i business, så inget spring. Sen om sanningen skall fram, det är bara en gardin, vill någon från economy gå förbi den, även i stängt läge, är den inte speciellt svårforcerad. Nu kanske vän av ordning utbrister "men du har ju betalt för det". Då skall jag förklara min syn på det hela.
1. Det är en bonusresa, betald med poäng mestadels från värvningar och vanliga inköp, jag har svårt att bli upprörd för att jag har betalt något, då det i princip inte är något alls jag har betalt.
2. Jag försökte hitta "gardin-tillägg" nedbrutet på kvittot, men hittade bara bränsletillägget. Jag har inte läst alla terms and condition så det står kanske något där om gardinen
3. Bara för att man har betalt för något så behöver man inte bli allt för upprörd om det inte ingår, om det handlar om något så trivialt som en gardin (på samma sätt som att man behöver inte bli belönad för allt man gör, som jämförelse så fick jag ingenting för att hjälpa den gamla damen med hennes väskor på Öresundståget, men jag gjorde det ändå).

Såg nu när jag lättade på trycket att gardinen var halvt fördragen, oj vad mycket svårare det blev att gå förbi den .

20190820_065353.jpg

Ojoj, de farliga människorna i economy som man tydligen inte vill dela toalett med.

Detta blir nog en bra dag!
 

Taggen

Medlem
Ojoj, de farliga människorna i economy som man tydligen inte vill dela toalett med.
Du missförstår, det är inte att dela toaletten som är problemet, det är att dela det främre utrymmet avsett för de som betalar mer för sitt säte i en trång kabin som är problemet. Sedan vet alla att passagerare i business dricker mer och måste ha snabbare access till toaletten och då kan det inte vara kö.
 
Nu har vi varit här i first class-loungen i satellit-terminalen på Munchens flygplats i drygt två timmar. Min vän kom inflygandes från Arlanda (jag vann med 20 minuter trots att jag landade vid G gate och han på K gate). FCT i Frankfurt har ju sin charm, men denna vinner överlägset gällande utsikt.

Vet ni vad som hände när jag kom till loungen? Lounge-värden som kontrollerade boardingkort så något i stil med "I guess you have been here before". Jag svarade sanningsenligt nej, bara i Frankfurt. Trots detta fick jag ingen visning av faciliteterna i loungen. Blev jag upprörd? Nej, jag tänkte att det är någorlunda lätt att hitta restaurangdelen och toaletterna helt själv. Jag har också sett en och annan ur personalen som man kan fråga om man behöver hjälp.

Jag hade här tänkt klaga över ölutbudet i loungen, något som jag tidigare reflekterar över i FCT. Sen får jag syn på ett antal craft beer uppställda. Så inte heller det kan jag klaga på. En frukostöl på terrassen var perfekt. Som jag skrev innan, denna dagen blir bra.

20190820_075934.jpg

Kanske inte är något för en ölkännare som @palmen men duger åt mig

20190820_091712.jpg

Frukostölen, en av de viktigaste ölen på dagen
 

JohanGE

Medlem
Jag betalar mer skatt en många av mina nära, så jag borde få bättre vård och kanske en egen kö till matstånden på den lokala festivalen. Nej fy nu blev jag sådär sjukt provocerande med dåliga jämförelser. Jag ser poängen i flera av argomenten, och även jag förväntar mig så klart mer från de flesta aspekter när jag köper (även via award) en dyrare biljettklass. Men samtidigt har golfkillen en sund inställning som jag måste stämma in i :)

Edit: Och tack för en trevlig rapport, so far
 

Canadien

Medlem
Kul med nya öl i MUC, i FRA är det det gamla vanliga... Så iställer för att dricka öl för €8/liter får jag dricka Ruinart rose för €93/liter. Här har LH en del pengar att spara.
 

palmen

Moderator
Nu har vi varit här i first class-loungen i satellit-terminalen på Munchens flygplats i drygt två timmar. Min vän kom inflygandes från Arlanda (jag vann med 20 minuter trots att jag landade vid G gate och han på K gate). FCT i Frankfurt har ju sin charm, men denna vinner överlägset gällande utsikt.

Vet ni vad som hände när jag kom till loungen? Lounge-värden som kontrollerade boardingkort så något i stil med "I guess you have been here before". Jag svarade sanningsenligt nej, bara i Frankfurt. Trots detta fick jag ingen visning av faciliteterna i loungen. Blev jag upprörd? Nej, jag tänkte att det är någorlunda lätt att hitta restaurangdelen och toaletterna helt själv. Jag har också sett en och annan ur personalen som man kan fråga om man behöver hjälp.

Jag hade här tänkt klaga över ölutbudet i loungen, något som jag tidigare reflekterar över i FCT. Sen får jag syn på ett antal craft beer uppställda. Så inte heller det kan jag klaga på. En frukostöl på terrassen var perfekt. Som jag skrev innan, denna dagen blir bra.

Visa bifogad bild 96252
Kanske inte är något för en ölkännare som @palmen men duger åt mig

Visa bifogad bild 96253
Frukostölen, en av de viktigaste ölen på dagen
Har druckit Crew förut, första craftbeer ölen jag drack från Tyskland. Det är inget superspeciellt, men är helt ok öl och något som absolut platsar i en flygplatslounge, även i en First lounge enligt mig. Jag skulle bli väldigt glad över att se detta i en First lounge framöver, initiativet att faktiskt erbjuda de som föredrar öl före vin/champagne ska absolut lyftas!
 
Sådär, på planet till Chicago.

Funderingarna angående loungen, tänk vilken möjlighet och hur priviligierade vi är som kan använda en sådan här lounge. Mat, alkohol och ständig uppassning.

Som tidigare skrivit så drack vi frukostölen på terrassen. Efter en habil trerätters-lunch så blev det också en cigarr på terrassen.

20190820_131013.jpg


Duschrum användes, och även om kvinnan som stod där inte kunde så mycket engelska så försökte hon i alla fall. Att duscha efter en lunchcigarr är om inte nödvändigt så i alla fall väldigt skönt. Det fanns möjligtvis någon spricka i kaklet, men man kunde reglera vattentemperaturen på ett adekvat sätt och skjortan blev struken medan jag duschade.

Det absolut största orosmomentet för mig var att min kära vän hade fått ett nytt boardingkort och den lilla fina röda fickan. Jag hade dock bara det lite sunkiga boardingkortet från Kastrup. Nervöst så gick jag mot boarding, men min nervositet var obefogad, jag kom faktiskt med planet ändå. Detta kan vara bra information för andra som inte får Lufthansas eftertraktade first boardingkort, man kan borda planet ändå.

20190820_150658.jpg


Dagen är fortfarande bra!
 
Toppen