Senaste nytt

Växla mellan SAS Amex Elite och Premium

pedantic

Medlem
Börjar närma mig andra 2-4-1 vouchern på SAS Amex Elite för året och tänkte göra ett försök på en tredje voucher på ett SAS Amex Premium-kort.

Har ett par funderingar kring vad som händer rent praktiskt när ansöker Premium och sen säger upp Elite;
  • Hur blir det med reseförsäkringen för resor köpta med Elite-kortet?
  • Tas den en ny kreditkontroll när man ansöker om Premium när man har ett aktivt Elite?
  • Behålls kreditgränsen från det befintliga Elite när man går över till annat SAS Amex?
Eller har jag tänkt helt fel och måste behålla Elite kortet ändå? :eek:
 

FilipJ

Medlem
1. Resförsäkringar som ges med befintligt kort (dvs då premium) gäller för resor bokade med amex som är uppsagt.
2. Förmodligen, men vissa på BC har visat att ansökan kan gå igenom direkt utan kreditkontroll. Kanske mer sannolikt om man är tidigare kund med bra historik?
3. När jag bytte från premium till Elite höjdes min kreditgräns utan att jag ens frågat om det. Den borde väl knappast gå ner? Det är bara min tanke.
 

Tonton

Medlem
Hur blir det med reseförsäkringen för resor köpta med Elite-kortet?

Jag skulle fråga Amex. Mycket ändringar har skett senaste året. Jag gjorde nyligen exakt liknande som du tänker, och införskaffade mig ett Premium. Men just pga ovan så har jag beslutat att behålla mitt Elite tills de resor jag har bokade med det är avklarade. "Bästa kort" gäller ju exempelvis inte längre.

Tas den en ny kreditkontroll när man ansöker om Premium när man har ett aktivt Elite?

Det tas alltid en ny UC.

När jag bytte från premium till Elite höjdes min kreditgräns utan att jag ens frågat om det. Den borde väl knappast gå ner? Det är bara min tanke.

Nej - läs mitt svar angående Amex och kreditgränser här: #30
 

pedantic

Medlem
Jag skulle fråga Amex. Mycket ändringar har skett senaste året. Jag gjorde nyligen exakt liknande som du tänker, och införskaffade mig ett Premium. Men just pga ovan så har jag beslutat att behålla mitt Elite tills de resor jag har bokade med det är avklarade. "Bästa kort" gäller ju exempelvis inte längre.
Sjukt nojjigt! Får ringa Amex och kolla läget helt enkelt. :eek:
 

Jackie

Medlem
Jag började med Amex Premium sedan ansökte jag om Elite då jag redan uppnått till en 2-4-1 voucher.
Ny UC gjordes när jag ansökte till Elite.
Sa upp mitt Premium och frågade om jag kunde få högre kredit på Elite så frågade dem mig om jag ville föra över min kredit på Premium till Elite, jag sa ja om jag får varför inte, dem kopplade mig till en annan avdelning och sedan var det fixat.
 
Jag hade ett SAS Amex Elite och hade precis fått min andra 2-4-1 voucher, samt mina 20k status points för 2 månader sen.
Fick reklam om SAS Amex Elite kredittkort och beställde ett byte. Vilket nu är på plats och jag fick 20k nya status points. Och jag antar att jag kan tjäna upp nya 2-4-1 vouchers.
 

NotRyan

Medlem
Jag hade ett SAS Amex Elite och hade precis fått min andra 2-4-1 voucher, samt mina 20k status points för 2 månader sen.
Fick reklam om SAS Amex Elite kredittkort och beställde ett byte. Vilket nu är på plats och jag fick 20k nya status points. Och jag antar att jag kan tjäna upp nya 2-4-1 vouchers.
Du sa väl inte upp det gamla?
 
Toppen