Senaste nytt

Champagnetråden

Äldre Pol Roger brukar vara "toasted". Fick mig att tänka på Mad Men citatet ang. cigaretter: "It's toasted" :) Generellt så är det ju sa att ju äldre en champagne är desto mer svamp, tobak, krut, mocca (sadelkammare hehe) och mörkare dofter/toner smaker blir det.Bollinger NV är också rätt "rejäl" i smaken om man säger så

Från bolagets sortiment skulle jag rekommendera Pol Roger Brut Vintage eller Deutz Brut Classic. Palmer & Co Brut Reserve brukade vara rätt brödig, men har inte druckit den på ett tag och hört annorlunda.

Tack för tipsen.

Nu var det ju inte exakt det ni sa, men jag provade en Pol Roger NV och Bollinger NV på halvflaska mot varandra (blint). Pol Roger hade en riktigt härlig krämig och rund smak som jag gillade. Jag ska nog skaffa mig en årgång av Pol Roger och lägga undan.

Provade även en Charles Heidsieck i helgen. Mycket trevlig - jag gillade brödigheten, men framförallt krämigheten även där. Tyvärr glömde jag ta en bild. Uppskattar ni andra som lägger upp bilder i tråden! :)

Den här krämiga doften (alltså inte bubblorna) gillade jag. Jag sökte om andra fann den hos Pol Roger, men den beskrivs oftast inte så.
 

Per N

Medlem
Några saker jag funderat på nu när jag börjat lagra Champagne. En detalj som nämns, att det är viktigt med jämn temperatur. Finns det något som säger vad det innebär, tex att temperaturen inte får variera mer än x grader? Med tanke på att det är ett ganska stort spann på priser för vinkylar så undrar man om det är en viktig kvalitetsaspekt. En annan sak jag funderar på, det går tex att köpa vintage 2002 fortfarande, är dom tappade på flaska senaste åren eller då dom en gång släpptes? Följdfråga på det är förstås hur dom i så fall lagrats under alla år.
 

GOTBound

Medlem
14 grader Celsius är en bra lagringstemperatur, vid varmare temperatur mognar vinet snabbare. Dock är det viktigt att oavsett temperatur så skall temperaturen vara jämn , precis som du skriver. En annan viktig faktor är vibrationer som påverkar vinet negativt. Även solljus (uv) har negativ påverkan därav är det flesta glasdörrar glas som skyddar mot uv strålning.

Det är skillnad på;
Vinkylar; vinet håller en temperatur för serving inom närtid, oftast två temperaturzoner, en för rött och en för vitt.
Vinlagringsskåp. långtidsförvaring av vin, oftast en temperaturzon, 14 grader Celsius är vad som rekommenderas vid långtidslagring, ofta är vinlagringsskåp utrustade med kolfilter och mätare för luftfuktighet, dyrare modeller kan även justera och hålla en angiven luftfuktighet.

Det finns vinlagringsskåp med glasdörr och belysning likväl som de med solida dörrar.
Min erfarenhet är att det som skiljer dyra från billiga är ljudnivå samt kvalitén på inredning, belysning, hyllor, typ av hyllor; både funktion och material.

Antal flaskor som anges för en kyl är rent teoretiskt ;)

Nu är jag långt ifrån expert på vinlagring men detta är vad jag snappat ut under åren som vinsamlare.

EK
 

banditan

Medlem
Något jag märkte bör jag köpte vinlagringskyl var hur "liten" den var när jag väl började införskaffa godsaker....

Jag hade läst på och rekommendationerna var att köpa större än vad man först tänkt sig. Så det gjorde jag, men har nu märkt att den är lik förbannat är alldeles för liten! (I-landsproblem, jag vet *haha)
Dels tar champagneflaskor generellt större plats, dels vill man oftast ha flera flaskor från samma årgång, för att kunna följa utvecklingen.

Så input från mig blir - köp m y c k e t större än vad du tror du behöver
 

MTheC

Medlem
14 grader Celsius är en bra lagringstemperatur, vid varmare temperatur mognar vinet snabbare.
Jag skulle nog rekommendera något svalare än 14 grader som skulle vara det absolut varmaste jag skulle lagra i. De vinlagringsskåp jag har hemma kör jag på 11.5 grader och i den vinkällare jag hyr hos anger intervallet 10-12 men har faktiskt inte frågat exakt vilken temperatur de håller på de olika lagringsplatserna.
 

Per N

Medlem
Så input från mig blir - köp m y c k e t större än vad du tror du behöver
Jag har flera av lite mindre modell, Climadiff, där det får plats ca 32 flaskor. En sådan kostar ca 5000 kr. Min gissning är att den startar och stoppar kompressorn +/- 2 kanske 3 grader från inställd temperatur. Då undrar man om det räknas som jämn temperatur eller ej. Ska flaskorna ligga i 10 år bör man kunna täcka för glasdörren som skydd mot UV. Ev dålig belysning spelar inte heller någon roll. Detta förstås om man inte använder vinkylen som en möbel i tex vardagsrum.
 

GOTBound

Medlem
Jag skulle nog rekommendera något svalare än 14 grader som skulle vara det absolut varmaste jag skulle lagra i. De vinlagringsskåp jag har hemma kör jag på 11.5 grader och i den vinkällare jag hyr hos anger intervallet 10-12 men har faktiskt inte frågat exakt vilken temperatur de håller på de olika lagringsplatserna.

Du har helt rätt 12 är den ”optimala” temperaturen för långtidsplanering, jag vet inte vad jag fick 14 ifrån.

EK
 

MTheC

Medlem
På besök i Amsterdam och var förbi riktigt bra 4850, de kör bra utbud av champagne på glas.
B873F9CF-9356-44C3-AE9C-6C8389648A0A.jpeg
BAF2C53E-D4D2-4E1A-BD80-51E9844AFDF9.jpeg

Charles Dufour Bulles de Comptoir Rose var favoriten. Generellt väldigt bra vinlista och för den som gillar kaffe också bra där (maten såg god ut men åt inget där).
 
Toppen