Senaste nytt

Behöver tips gällande SAS Eurobonus brytpunk, Mastercard och Amex

Gargamel

Medlem
Lånar tråden till en fråga som jag hoppas att någon klok kan svara på. Har i dagsläget MC Premium och Amex premium.

Vill skaffa ett Amex elit istället men har några funderingar. Har brytpunkt för mitt eurobonusår i månadsskiftet juli/augusti. Planen är att ansöka om ett elit i månadsskiftet augusti/september.

Kan jag avsluta mitt amex premium nu och ändå få värvningspoäng för elit i september? Har läst att det måste gå 6 månader från uppsägning till nytt kort, gäller det även vid ”byte” av kort?

Om jag inte avslutat mitt premium och ansöker om ett elit i september. Hur påverkar det min kreditgräns på elitkortet?

Tack på förhand.
Jag hade ett Amex sedan tidigare när jag tog en inbjudan till Elite, där valde jag att jag hade ett kort sedan tidigare och ville avsluta det och det var inget problem att få bonusen.

Som redan har nämnts , Amex verkar räkna det på om du har haft korttypen senaste 6 månaderna och inte om du har haft ett Amexkort.
 

Matore

Medlem
Kapar tråden lite här. Jag tänkte byta upp till Elite och köra ett Mastercard, det blir väl 32.000 statuspoäng?
Om jag har brytdatum 1 feb, när är bäst för mig att skaffa dessa? Elite behöver jag skaffa tidigt för att nå spenden. Men vad blir bäst för att optimera att få EB guld?
 

Gargamel

Medlem
Kapar tråden lite här. Jag tänkte byta upp till Elite och köra ett Mastercard, det blir väl 32.000 statuspoäng?
Om jag har brytdatum 1 feb, när är bäst för mig att skaffa dessa? Elite behöver jag skaffa tidigt för att nå spenden. Men vad blir bäst för att optimera att få EB guld?
MasterCard spelar inte så stor roll iom att du får varje månad, Elite bör du skaffa ca 1.5 månader in på nya perioden för att inte riskera att få poängen på fel sida år 2.
 
Kapar tråden lite här. Jag tänkte byta upp till Elite och köra ett Mastercard, det blir väl 32.000 statuspoäng?
Om jag har brytdatum 1 feb, när är bäst för mig att skaffa dessa? Elite behöver jag skaffa tidigt för att nå spenden. Men vad blir bäst för att optimera att få EB guld?
Mastercard Premium ger 1 000 poäng i månaden, inte 12 000 på ett bräde - så räkna baklänges beroende på hur mycket poäng du tror du kommer behöva...
 

Matore

Medlem
MasterCard spelar inte så stor roll iom att du får varje månad, Elite bör du skaffa ca 1.5 månader in på nya perioden för att inte riskera att få poängen på fel sida år 2.
Hmm hänger inte med, varför då?. Bakdateras poängen? Om jag har bryt 1 feb och söker Elite 2 feb, hur kan det då hamna på fel period?
 

Matore

Medlem
Kan man ha två Elite och två MC och få dubbla status poäng på bägge?
Finns det några andra kreativa sätt att jaga upp baspoäng förutom att flyga och köpa dom?
 
Toppen