Senaste nytt

Bilbyte Nord-/Sydön Nya Zeeland

chazzie

Medlem
Jag såg att i alla fall AVIS inte tillåter att man tar hyrbilen på färjan mellan Nord- och Sydön på Nya Zeeland, men att de har någon speciallösning som gör att man lämnar in bilen vid avfärd över sundet och plockar upp en annan vid ankomst på samma bokning.

Har någon gjort detta och kan upplysa om hur det fungerar rent praktiskt och om det är något man bör tänka på?
 

Dr. Miles

Expert
Inget direkt svar till din fråga men,
personalen på biluthyrningsfirman i Auckland sa att det var alldeles för många som hyrde Auckland->Wellington enkelväg så de hade bra pris för enkelvägs bilhyra Wellington->Auckland.
 
Jag såg att i alla fall AVIS inte tillåter att man tar hyrbilen på färjan mellan Nord- och Sydön på Nya Zeeland, men att de har någon speciallösning som gör att man lämnar in bilen vid avfärd över sundet och plockar upp en annan vid ankomst på samma bokning.

Har någon gjort detta och kan upplysa om hur det fungerar rent praktiskt och om det är något man bör tänka på?

Fungerar ungefär som två olika hyror. Bilen på norra ön lämnas vid färjeterminalen i Wellington och i Picton går man till ett bås och hämtar upp den nya bilen. Kommer inte ihåg att jag tyckte det var speciellt krångligt.
 

chazzie

Medlem
Inget direkt svar till din fråga men,
personalen på biluthyrningsfirman i Auckland sa att det var alldeles för många som hyrde Auckland->Wellington enkelväg så de hade bra pris för enkelvägs bilhyra Wellington->Auckland.

Fungerar ungefär som två olika hyror. Bilen på norra ön lämnas vid färjeterminalen i Wellington och i Picton går man till ett bås och hämtar upp den nya bilen. Kommer inte ihåg att jag tyckte det var speciellt krångligt.

Jag kommer att åka andra hållet, Queenstown -> Auckland men jag antar att förfarandet är samma. Det jag såg var att i Wellington så var det 2km från färjeläget till AVIS-kontoret, det låter opraktiskt med två resväskor och handbagage :)
 
Jag kommer att åka andra hållet, Queenstown -> Auckland men jag antar att förfarandet är samma. Det jag såg var att i Wellington så var det 2km från färjeläget till AVIS-kontoret, det låter opraktiskt med två resväskor och handbagage :)

Jag hyrde med Hertz så jag har inte den exakta informationen för Avis men jag skulle vara förvånad om de inte har en bilutlämning vid färjan eller i värsta fall en shuttle som tar er till kontoret.
 

Micce1980

Medlem
Hyrt via Ace en eller två gånger och tagit med bilen på färjan mellan öarna, inga problem bara aningen dyrare. Vill minnas att man annars har smidig shuttle vid behov.
 

chazzie

Medlem
Jag hyrde med Hertz så jag har inte den exakta informationen för Avis men jag skulle vara förvånad om de inte har en bilutlämning vid färjan eller i värsta fall en shuttle som tar er till kontoret.

Hyrt via Ace en eller två gånger och tagit med bilen på färjan mellan öarna, inga problem bara aningen dyrare. Vill minnas att man annars har smidig shuttle vid behov.

Enklast är väl att maila något av Aviskontoren, om man korsar under anständig tid på dygnet ökar väl dessutom chansen att det finns någon form av transfer.
 

chazzie

Medlem
Latheten visade upp sig märkte jag här, när jag själv bemödade mig att mellan kaffekopparna gå in på Avis sida i NZ så har de en färdig sida för detta:

Multi-Island Car Hire in NZ | Avis New Zealand Car Rental

Där framgår det att:
Multi Island Hire - Booking Options
  • Make a reservation for your journey - from initial pick-up date and location to the final drop-off location.

  • The final step is to send your travel dates and itinerary to reservations@avis.co.nz.

  • Quote your 'Reservation Number' in the email and provide details of your planned itinerary.

  • A reservations agent will then create separate reservations for each leg of your journey, ensuring that the rate applied covers the entire rental period.

  • You will be sent your new reservation numbers, so the locations know to have your vehicle ready for your arival.

Verkar vara "easy as pie" :)
 

Birch

Medlem
Hur sent inpå behöver man göra det här klart med Avis? Jag hade gärna haft lite frihet med datumen beroende på väder osv när jag är där

Detta går att läsa nästan längst ner under Multi-Island Hire Terms and Conditions från länken ovan, vilket jag utgår ifrån då jag har samma tankar kring vädret som du har under min resa framöver.

"A minimum of 72 hours notice is required of the customers’ intention to cross between the islands if a crossover booking has not be previously made. If notice is not given, we cannot guarantee a vehicle will be available on the other side."
 
Toppen