Senaste nytt

Hur viktigt är det med hela namnet på biljetten?

Jones

Medlem
Jag fick vackert gå till skatteverket och byta namn på grabben när vi hade en Star Alliance awardbokning som blivit galen. Vad gör man inte för First till Oceanien :)
Hade ocksa denna ide uppe nar jag glomde ett av efternamnen i bokningen for sonen (dvs mellannamnet). Fick inte igenom det hos andra halften - det var ocksa hens efternamn som jag ville ta bort. Men detta var endast for en businessbiljett till kampanjpris sa andra halftens installning helt forstaelig.

For sonen anvander jag numera alla fornamn, mellannamn och efternamn. Har andrat i bonusprogrammen ocksa. Inser att jag ocksa borde andra for egen del sa att mitt andranamn kommer med - just nu bokar jag inte med det inom Star Alliance eftersom jag inte andrat Eurobonus - hittillls aldrig nagot problem. Men tiden har nog anda kommit nu.
 
Hej!

Efter att läst mitt eget svar och andras svar i tråden blir jag nu till och med osäker på mig själv.
Jag har tre förnamn, vi säger Adam Bertil Cesar, där det tredje är mitt tilltalsnamn dvs Cesar.
Sedan har jag ett efternamn, vi säger Andersson.

I passet står det Adam Bertil Cesar som förnamn och Andersson som efternamn.
Jag har, som många säger, alltid skrivit mitt tilltalsnamn och efternamn dvs Cesar Andersson och aldrig råkat ut för något på alla mina resor.
Dock bokade jag en resa med Lufthansa First till Bogota via Tallin och dom bad om det första förnamnet i passet dvs Adam, och sedan efternamnet dvs Andersson.
Så enligt vad dom vill skulle jag heta Adam Andersson i bokningen men uppgav som alltid mitt tilltalsnamn och efternamn dvs Cesar Andersson.

Behöver jag vara orolig?
 
Hej!

Efter att läst mitt eget svar och andras svar i tråden blir jag nu till och med osäker på mig själv.
Jag har tre förnamn, vi säger Adam Bertil Cesar, där det tredje är mitt tilltalsnamn dvs Cesar.
Sedan har jag ett efternamn, vi säger Andersson.

I passet står det Adam Bertil Cesar som förnamn och Andersson som efternamn.
Jag har, som många säger, alltid skrivit mitt tilltalsnamn och efternamn dvs Cesar Andersson och aldrig råkat ut för något på alla mina resor.
Dock bokade jag en resa med Lufthansa First till Bogota via Tallin och dom bad om det första förnamnet i passet dvs Adam, och sedan efternamnet dvs Andersson.
Så enligt vad dom vill skulle jag heta Adam Andersson i bokningen men uppgav som alltid mitt tilltalsnamn och efternamn dvs Cesar Andersson.

Behöver jag vara orolig?
Hur gick det, kom du iväg till Bogota?
 

Jackie

Medlem
När jag bokade så skrev jag mitt samtliga förnamn i ett sedan råkade jag fylla i min frus tilltalsnamn och sedan mellannamn.
På biljetten försvann mellannamnet så jag var också lite orolig att hon inte kunde flyga men det gick bra att flyga trots att mellannamn saknades på biljetten.
Ex. Passet: Eva Marie Svensson, Biljetten Eva Svensson
 

Canadien

Medlem
När jag bokade så skrev jag mitt samtliga förnamn i ett sedan råkade jag fylla i min frus tilltalsnamn och sedan mellannamn.
På biljetten försvann mellannamnet så jag var också lite orolig att hon inte kunde flyga men det gick bra att flyga trots att mellannamn saknades på biljetten.
Ex. Passet: Eva Marie Svensson, Biljetten Eva Svensson


Marie är inget mellannamn utan ett andra förnamn. Mellannamn är väldigt ovanligt i Sverige.
 

GOTBound

Medlem
När mina föräldrar namngav mig i slutet på 1970-talet så var det enligt då rådande trend personnamn tilltalsnamn
efternamn.
Detta har inte skapat något annat än "problem" för mig genom livet, ex. varje upprop i skolan, "matchar namnet på biljetten passet" "blir det rätt i ESTA/visum ansökan" etc.
När det sammanföll sig att pass och körkort skulle förnyas "ungefär" samtidigt för ett par år sedan, kontaktade jag Skatteverket och ändrade mitt namn till tilltalsnamn personnamn efternamn, kalla det risk mitigering ;)

När mina barn namngavs blev det givetvis tilltalsnamn personnamn personnamn efternamn. allt för att de skall slippa mitt "problem" :D
Formatet som var gängse norm på 1970-talet med personnamn tilltalsnamn var ett riktigt otyg och har inte skapat annat än problem för oss svenskar internationell! ;)

EK
 
Vi har mest flugit SAS tidigare men ahr nu en awardbokning med Turkish ARN-IST-DPS.
I sonens pass står namnet skrivet i formatet Förnamn: Adam Bertil Efternamn: Svensson Olsson. Jag har alltid bokat honom som Adam Olsson då det är hans tilltalsnamn. Inte haft några problem med det tidigare.

Tror ni det kommer vara några svårigheter med Turkish?
 
Toppen