Senaste nytt

Bästa necessär?

jerixon

Medlem
Gör det simpelt för mig och kör påse från någon random flygplats.
Har bara 4 saker i min påse så det är ju inte direkt platskrävande eller några ömma saker.
Orkar inte med något strul när jag reser helt enkelt :)
@Tonton är ju lite rebell och skiter i plastpåsen helt och hållet..... han säger det funkar.... så jag vet inte hur de normalt ser på det hela.....
 

maswan

Medlem
Fick för första gången på utresa från Umeå packa om vätskor i en plastpåse själv nu, istället för att bara höra kravet på andra i kön. Blir nog en gratis plastpåse som necessär framöver, även om det är lite drygare att byta nu och då allt eftersom de slits ut.
 

agehall

Medlem
Kan någon som reser via Umeå vara så snäll och be om en referens till var de nya reglerna finns? Jag ser inget på transportstyrelsens hemsida iallafall... Skulle inte förvåna mig en sekund om mupparna på UME har hittat på något eget - det verkar ju tyvärr vara standard att göra där.
 

coclol

Medlem
Bästa BC'are!

Det här med necessärer är ju ett aber och de senaste 5-6 åren har det funkat alldeles utmärkt med en rejäl plastnecessär med dragkedja och så. Den är stryktålig och passar mina småflaskor perfekt. Ingen security har haft några som helst synpunkter och jag har mätt att den rymmer blott en liter. Döm till min förvåning när security på MMX igår insisterade om att det skulle packas om i deras plastpåsar (som inte är märkta med volym och ser opraktiska ut i formatet). Jag sa varsågod och demonstrativt så packade personalen om min plastpåse med en sur uppsyn.

Nu till frågan: jag har sett genomskinliga plastboxar på 1 liter som har varit "godkända" och som skall finnas/har funnits att köpa. Är det någon som har sett något liknande?
 
Bästa BC'are!

Det här med necessärer är ju ett aber och de senaste 5-6 åren har det funkat alldeles utmärkt med en rejäl plastnecessär med dragkedja och så. Den är stryktålig och passar mina småflaskor perfekt. Ingen security har haft några som helst synpunkter och jag har mätt att den rymmer blott en liter. Döm till min förvåning när security på MMX igår insisterade om att det skulle packas om i deras plastpåsar (som inte är märkta med volym och ser opraktiska ut i formatet). Jag sa varsågod och demonstrativt så packade personalen om min plastpåse med en sur uppsyn.

Nu till frågan: jag har sett genomskinliga plastboxar på 1 liter som har varit "godkända" och som skall finnas/har funnits att köpa. Är det någon som har sett något liknande?
Jag kör också plastnecisär med dragkedja, grymt smidigt mot sånna dåliga ziplock :) (och miljövänligare väl)
varför skulle en sån plastbox vara mer okej ? Tror du att dom släppt igenom dig med en sån box istället för plastpåse med dragkedja
 

coclol

Medlem
Jag kör också plastnecisär med dragkedja, grymt smidigt mot sånna dåliga ziplock :) (och miljövänligare väl)
varför skulle en sån plastbox vara mer okej ? Tror du att dom släppt igenom dig med en sån box istället för plastpåse med dragkedja

Den jag har sett hade lite fräcka TSA stämplar och 1 liter tydligt tryckt. Sen så undviker man ju alla "klämma sönder saker" incidenter. Så jag tänkte att det var lite win-win på det.
 

maswan

Medlem
Kan någon som reser via Umeå vara så snäll och be om en referens till var de nya reglerna finns? Jag ser inget på transportstyrelsens hemsida iallafall... Skulle inte förvåna mig en sekund om mupparna på UME har hittat på något eget - det verkar ju tyvärr vara standard att göra där.

Justja, det har jag glömt att rapportera. Jag frågade varför Umeå var annorlunda och de sa att de applicerade reglerna så som de var skrivna, och att det var alla andra som gjorde fel som släppte igenom något annat än rätt ziploc-påsar med bara det flytande i.
 
Den jag har sett hade lite fräcka TSA stämplar och 1 liter tydligt tryckt. Sen så undviker man ju alla "klämma sönder saker" incidenter. Så jag tänkte att det var lite win-win på det.

Matlåda 3-pk | Transparent låda | MENUETT | Jula
Som man skriver ”TSA Approved” med röd spritpenna kanske :p
Det hade vart väldigt bra och ha någon hårdare variant för det är alltid nervöst när väskan är full och necessären ska ner
 
”Skräddarsydd” necessär i läder och mocka, med tygklädsel inuti. Även mitt efternamn ingraverat på den!

Ganska värdelöst egentligen men känns lite lyxigt! (Fått den av min partner).

Har aldrig behövt lägga om flaskorna till zip påse i security! Lägger alltid upp necessären och det har räckt! :D
 
Matlåda 3-pk | Transparent låda | MENUETT | Jula
Som man skriver ”TSA Approved” med röd spritpenna kanske :p
Det hade vart väldigt bra och ha någon hårdare variant för det är alltid nervöst när väskan är full och necessären ska ner

Reglerna är, och har väl alltid varit, att det ska vara en "genomskinlig återförslutningsbar plastpåse" (så står det i alla fall hos Transportstyrelsen). Sen att personalen ibland är lite pragmatiska och släpper igenom annat är ju trevligt, men knappast något man kan kräva. Lösningen är enkel, lägg vätskorna i en påse, och lägg påsen i necessär/låda, så kan man snabbt och enkelt plocka ur bara vätskorna om det strular utan att behöva packa om...
 
Toppen