Senaste nytt

Skateboard, isärskruvad, som handbagage?

henrik l

Medlem
Misstänker att jag får snabbare svår här än att försöka ringa SAS. Fru och barn flyger FCO-CPH i slutet av veckan. Sonen har två skateboards, där han skruvar bort axlar och hjul. Sedan kommer han att packa ihop dem. Enligt handbagereglerna är dom för långa 80 cm. Men vad är era erfarenheter om man skulle försöka få med en bräda som handbagage?
 

Berglund

Medlem
Med tanke på vad folk släpar med sig ombord, så kommer inte hans brädor att vara störst...

Däremot kan man alltid ha otur med en gate agent eller ombordpersonal som ju naturligtvis då har all rätt att krångla och neka. Är det viktigt att de åker i handbagaget hade jag provat att inte säga något utan bara knallat på. Med lite tur är planet inte fullt, annars tänker jag att brädorna rimligtvis kan ligga på golvet under sonens och fruns fötter. Då tar de inte upp plats för någon annan ombord och stör minimalt. Det borde gå!
 

ilon

Medlem
Nu var det visserligen en Lufthansa-flight men, jag såg senast för en dryg vecka sedan en kille med skateboard som handbagage, den gången dock med truckar och hjul monterade.

Utan truckar och hjul borde ju två brädor utan problem gå in i overhead ovanpå övrigt bagage, förutsatt att övriga inte har oversized hard-case.

Frågar man inte så kan man inte få ett nej, och med sas så kan man säkert få ett ja av kundtjänst och ändå bli nekad vid ombordstigning.
 

Syversen

Medlem
Avvikelser som detta fungerar ofta men har man otur och stöter på nitisk personal i gaten kan det vara kört. Hade du t.ex. flugit samma flight som mig från Göteborg till Frankfurt härom veckan hade du fått blankt nej från den kanske mest hårdnackade dam jag någonsin träffat vid en gate. Hon mätte väskor, skickade tillbaka en stackars mamma med småbarn och sulky tillbaka till specialbagage trots löfte om att få lämna sulkyn vid gaten och hade antagligen knäckt en skateboard över knät om hon fått chansen.Tveksamt att hon skulle arbeta med människor med den attityden.
 

hallgren

Medlem
Vi flög hem från SFO med SAS för ett par år sedan och hade barnens två nyinköpta skateboards i handbagaget utan problem. Tror inte att det spelar någon roll om den är monterad eller inte, det är ju själva plankan som är för stor om man går strikt enligt reglerna.
 
Hon mätte väskor, skickade tillbaka en stackars mamma med småbarn och sulky tillbaka till specialbagage trots löfte om att få lämna sulkyn vid gaten och hade antagligen knäckt en skateboard över knät om hon fått chansen.Tveksamt att hon skulle arbeta med människor med den attityden.

Om hon följer reglerna och inte hittar på egna tycker jag det låter uppfriskande. Måste vara jobbigt att behöva städa upp efter kollegor som lovar saker som inte är OK. Sen kan jag inte hjälpa att tänka på tråden angående prioboarding där tillfällen när personalen är bestämd angående reglerna och nekar folk som försöker bryta mot dessa hyllas gång efter gång.
 

fcx

Medlem
Om hon följer reglerna och inte hittar på egna tycker jag det låter uppfriskande. Måste vara jobbigt att behöva städa upp efter kollegor som lovar saker som inte är OK. Sen kan jag inte hjälpa att tänka på tråden angående prioboarding där tillfällen när personalen är bestämd angående reglerna och nekar folk som försöker bryta mot dessa hyllas gång efter gång.
Kan inte annat än hålla med
 

Syversen

Medlem
Om hon följer reglerna och inte hittar på egna tycker jag det låter uppfriskande. Måste vara jobbigt att behöva städa upp efter kollegor som lovar saker som inte är OK. Sen kan jag inte hjälpa att tänka på tråden angående prioboarding där tillfällen när personalen är bestämd angående reglerna och nekar folk som försöker bryta mot dessa hyllas gång efter gång.

Regler är till för att följas, helt enig, men attityden hos denna kvinna var bortom något jag tidigare upplevt. Flighten var långt från full så det kändes bara omständligt att inte låta folk ta med sig sina väskor. Mamman med två småbarn hävdade själv att hon försökt checka in sin sulky men fått beskedet att den skulle lämnas vid gate. Kvinnan vid disken menade att idioterna vid incheckningen borde vetat detta och skickade tillbaka henne och jag såg henne aldrig boarda innan vi lyfte sen. Två äldre människor i rullstol som väntade på assistans rullade hon undan några meter innan boarding för tyckte de var i vägen. Regler skall givetvis följas, men i ett serviceyrke tycker jag att pondus gärna får kompletteras med empati och respekt.
 

palmen

Moderator
Flighten var långt från full så det kändes bara omständligt att inte låta folk ta med sig sina väskor.
Detta är dock väldigt "farligt" då man lär kunderna att det är OK att ha med sig för stora väskor bara planet inte är fullt. Ingen vet ju i förväg om planet är fullt eller inte och kan tänka mig diskussionen som uppstår nästa gång de flyger och blir nekade att ta det ombord.
 

aikelo

Medlem
Jag såg en YouTube video med nån "flight-tuber" som flög LA till England med Norwegian. Där la jag märke till att en kille gick ombord med brädan i handen.
Jag som är van med SAS handbagageregler, regerade på detta.
 
Toppen