Senaste nytt

Starwood Gold vs Hilton HHonors Gold

Matsson

Medlem
Har tack vare goda tips på detta forum statusmatchat Amex plat till bl.à. Starwood Gold.
Har bokat 5nätter Sheraton Sandakan. Vad kan jag förvänta mig som Gold?
Är förmånerna lika bra som t.e.x. Hilton Honors Gold ?
 

ucce

Medlem
Har tack vare goda tips på detta forum statusmatchat Amex plat till bl.à. Starwood Gold.
Har bokat 5nätter Sheraton Sandakan. Vad kan jag förvänta mig som Gold?
Är förmånerna lika bra som t.e.x. Hilton Honors Gold ?

Hate to dissapoint, men du kan egentligen bara förvänta dig 50% mer poäng, late check-out och welcome gift eller gratis internet.

Uppgraderingar förekommer mycket sporadiskt (möjligen med undantag för Asien), förmodligen eftersom det finns så många SPG Golds,


Nu har jag inte HIlton Gold (är SPG Plat) men skulle tro att det är rejält mycket bättre.

Glöm däremot inte att registera dig för SPGs nuvarande promotion så får du trippla poäng på din vistelse
https://www.spgpromos.com/betterbythenight/?language=en_us&IM=Q4BBTN12_Eng_SPGcom_Text
 

Matsson

Medlem
Tackar
Bor på Hilton när jag kan,kommer nå Diamond i år, men på vissa orter saknas möjligheten. Jag antar att Starwood då är det mest heltäckande andra alternativet.
Klarar bara att nå högsta nivå på en kedja.
 

JacobGBG

Medlem
SPG är ett av få program som uppgraderar till sviter när tillgänglighet finns, detta gör dom hyffsat populära trots avsaknad av lounge.
 

agehall

Medlem
Enligt min erfarenhet så ligger SPG Gold rätt långt efter Hilton Gold. Men det beror säkert på vilken del av världen man reser i.
 

ucce

Medlem
SPG är ett av få program som uppgraderar till sviter när tillgänglighet finns, detta gör dom hyffsat populära trots avsaknad av lounge.

Det där med svituppgradering vid tillgänglighet går ju att diskutera. På pappret ja, i praktiken betydligt mer sällan och det finns massor av sätt för hotellet att smita undan (kolla några av FT-trådarna). Dessutom gäller det bara för Platinums.

Däremot förstår jag inte vad du menar med avsaknad av lounge? Det är brand standard på alla Sheratons (utom resorts) och många Westins och Le Meridiens har också. Kanske inte W, Luxury Collection eller St Regis, men det är ju sällan businesshotell heller
 

ucce

Medlem
Jag kan förtydliga. I förhållande till Hilton/Hyatt/Marriott så är antalet lounger mycket färre.

Ok tack! Försökte läsa på lite om Hilton, men jag förstod inte riktigt med loungeaccessen - kan man komma in med status eller måste man boka ett visst sorts rum?

(Till OP: Om det finns lounge på ett SPG hotell kommer man in som Platinum, men måste annars boka en viss sorts rum)
 

agehall

Medlem
Ok tack! Försökte läsa på lite om Hilton, men jag förstod inte riktigt med loungeaccessen - kan man komma in med status eller måste man boka ett visst sorts rum?

(Till OP: Om det finns lounge på ett SPG hotell kommer man in som Platinum, men måste annars boka en viss sorts rum)

Jag tror både Hilton och SPG ger lounge access till sina top-tier-medlemmar, oavsett rumstyp. Annars måste man boka ett executive rum av något slag. Det brukar stå i rumsbeskrivningen att man får tillgång till executive lounge. Bokar man ett sådant rum så spelar inte status någon roll.
 

ucce

Medlem
OK. Om man får lounge access med HH Gold blir det ju avgjort mycket bättre än SPG Gold. Annars är inte skillnaderna så stora som jag trodde (i publicerade förmåner)
 
Toppen