Senaste nytt

[Semi-live] 4 dagar i First

Jeff

Medlem
Efter att ha läst en hel del reserapporter här på forumet så är det äntligen dags för mig att bidra med en. Vet inte riktigt hur det kommer bli och var lite osäker på om jag skulle skriva en. Kanske blir mycket bilder och lite text eller helt tvärtom. Eller kanske lite av allt… Vi tar en sak (flight) i taget så hoppas vi på att det blir lite underhållande i alla fall.

Resan består utav 3 leg i Business, 4 leg i First och 1 leg i Plus. Det som jag tror kan bli mest intressant är väl två av flighterna i First, Singapore Airlines A380 (gamla suite) och ANA 777 (nya kabinen). Fokus kommer i alla fall att ligga på First!
Bokningen: Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2019

Jag kommer att uppdatera allt eftersom så tanken är väl att köra lite semi-live rapportering.
 

Jeff

Medlem
Resan börjar på Arlanda terminal 5. När jag går in till terminalen så inser jag att det här var sista gången jag var utomhus (undantag: takterrass och transport till planet) på 4 dagar. Spännande!

Det är mycket folk för att vara 04:45 på morgonen men som tur är så är det relativt kort kö till check in för SAS Gold/Business. Det tog ett litet tag vid disken då man inte riktigt visste hur man skulle få fram alla mina boardingkort för utresan. Efter att damen bakom disken suttit i telefon med en kollega i ca 5 min ger hon mig boardingkort för ARN-MUC och MUC-FRA. Gör inte mig så mycket då jag ändå kommer få ett nytt fint boardingkort för Lufthansa First i Munchen eller Frankfurt.

Tar mig bara någon minut att nå Pontus från det att jag fick boardingkortet i handen. Första gången jag kommer till Pontus precis vid öppning så blev positivt överraskad efter att ha tagit den första tuggan. Det var en helt annan macka än den man får när man glider in mellan 8-10 på morgonen. Men så blir det väl när de ligger där några timmar..

20190810_050806.jpg


Går bort till gate 9 och när jag närmare mig hör jag utropet om prio boarding. Ser hur vissa blir hänvisade åt sidan. Bra!
Med 10 meter kvar så ropar man ut att alla kan boarda och på två sekunder hinner hälften av alla passagerare att ställa sig i kön..

20190810_054328.jpg
 

squeezen

Medlem
härligt! åker en liknande utresa om några månader.
återkom gärna med vilken lounge du kommer in i då ankommer i SQ F men antar åker vidare nästa dag (nytt datum) i C med SQ?
Är det vanliga business loungen eller first, eller The private room.

Trevlig tur!
@Jeff
 

Jeff

Medlem
Härligt!

Ser fram mot en recension av SQ F på PEK-SIN. Tittar själv på att ta en omväg för att flyga den sträckan - så vill gärna veta mer om hur den kabinen är, samt hur servicekonceptet ser ut på den sträckan :)

Ska försöka att inte bli allt för onykter så att jag kommer ihåg allt. Men svårt när det serveras både Dom och Krug ;)

härligt! åker en liknande utresa om några månader.
återkom gärna med vilken lounge du kommer in i då ankommer i SQ F men antar åker vidare nästa dag (nytt datum) i C med SQ?
Är det vanliga business loungen eller first, eller The private room.

Trevlig tur!
@Jeff

Tack! :)

Jag åker vidare med Thai i C så kommer inte att få tillgång (enligt "reglerna"). Men! Jag ska försöka iaf. Är dessutom min födelsedag (dagen efter att jag ankommer till Singapore) så med lite tur...

Om man åker vidare med SQ i C så har man tillgång, som jag förstår det.

Edit: Ah, var lite för snabb. Tänkte att du frågade specifikt om Private Room. Jag återkommer gällande vilken lounge man kommer in i.
 

squeezen

Medlem
Ska försöka att inte bli allt för onykter så att jag kommer ihåg allt. Men svårt när det serveras både Dom och Krug ;)



Tack! :)

Jag åker vidare med Thai i C så kommer inte att få tillgång (enligt "reglerna"). Men! Jag ska försöka iaf. Är dessutom min födelsedag (dagen efter att jag ankommer till Singapore) så med lite tur...

Om man åker vidare med SQ i C så har man tillgång, som jag förstår det.

Edit: Ah, var lite för snabb. Tänkte att du frågade specifikt om Private Room. Jag återkommer gällande vilken lounge man kommer in i.
fast enligt reglerna gäller det väl bara om man flyger vidare samma dag och med SQ i minst C?
 

Jeff

Medlem
fast enligt reglerna gäller det väl bara om man flyger vidare samma dag och med SQ i minst C?

Nu ska jag inte säga för mycket för jag har inte 100% koll på reglerna. Men om jag inte har helt fel så här du tillgång till TPR om du ankommer SQ F och reser vidare senast nästa dag (max 24h?) med SQ i minst C. Och det ska då vara det enda scenariot där du har tillgång till loungen dagen efter, under en mellanlandning.
 

Jeff

Medlem
ARN-MUC - Lufthansa A320 - Business

20190810_061558.jpg


Inte en jätteintressant flight men ger en liten kort sammanfattning.

Helt ok service men fick aldrig någon fråga om påfyllning (ingen alkohol så gjorde mig inget). Vi åkte visserligen på lite turbulens någonstans över gränsen mellan Polen och Tyskland så skylten för säkerhetsbälte var tänt ett tag. Gardinen var halvt fördragen genom hela flighten men det var iaf inget spring från ekonomi till toaletterna här fram (möjligt att någon tog sig förbi).

Frukost nummer två. Fick i mig lite müsli med mjölk, juice och kaffe. Väntar lite med alkoholen tills jag landar i München. Om jag känner mig själv rätt så kommer det ändå bli ett och annat glas idag (och de kommande tre dagarna).

20190810_064217.jpg


Resten av tiden spenderades på att kolla lite serier.

20190810_072210.jpg

Ursäkta den smutsiga skärmen

Juste, glömde en sak. Nu kanske några av er tror att jag flög med en Concorde mellan ARN-MUC men så var inte fallet. Jag bestämde mig för att skriva rapporten när jag väl var i luften. Därav den korta tiden mellan inläggen. Just nu sitter jag i Lufthansas First Class Lounge i München.
 
Toppen