palmen
Moderator
Du kan inte bara tita på hur många poäng du tjänar på en tur och retur, vad är sedan kostnaden för att använda dessa?Hvorfor mener du at opptjening av Avios ikke er noe bra? Jeg flydde til Singapore i sommer fra OSL-LHR-SIN og betalte 5800 nok t/r. Jeg er BA gull og tjente 22.000 Avios på nest billigste Avios økonomi klasse. Da kan jeg nesten reise 2 ganger t/r OSL-LHR med disse poengene.
Barna og kona som ikke har status tjente 5600 Avios på samme turen. Det vil si at et gullmedlem på BA tjener 4 ganger så mange Avios.
Hvor mange Eurobonuspoeng tjener et gullmedlem på SAS til HKG fra OSL-CPH-HKG på nest laveste opptjeningsnivå? Kan man da fly 2 t/r OSL-CPH med disse poengene?
Jag har flygit jorden runt med 6 stycken flighter i First för 75k Eurobonus-poäng och ca 4000 kronor i skatter. Vad skulle det kosta dig i antal avios att göra 6 flighter i First? Betydligt mer än 75k om det ska ta dig jorden runt då de prissätter sina awards per segment och inte som Eurobonus där du får 8 segment på en award-resa.
Det finns en hel del saker som British Airways Executive Club är bättre på än vad SAS Eurobonus är. Men det finns många områden där det är precis tvärt om. Att boka korta flighter i business/first inom Asien eller USA är en sweetspot med Avios, kan blir äldigt bra värde på de poängen. Att boka längre resor där man behöver göra fler flighter så är Eurobonus betydligt bättre för det mesta.
Och för att svara vad man kan köpa för sina eurobonus-poäng, på kampanj kan man tex flyga 2 t/r Oslo-Svalbard för 10k poäng i plus (när man har flypremium, annars blir det go för den summan). Det är betydligt mycket mer resa för pengarna än att flyga OSL-CPH.