Senaste nytt

Lounge access med barn?

090034208

Medlem
Om man är Star Alliance gold så får man ju ta med 1 gäst men hur är det med egna små barn?
Om jag har Gold och bjuder in frugan, slipper oxå egna barn med(5 samt 3 åring)?
Eller måste vi båda ha Gold och ta med varsitt barn, hur fungerar det ni som vet?

Egna barn tycker man skulle slippa, dom äter ju inte mycket och dricker framförallt ej sprit så det kostar ju inget att ha dom med, eller?
 

agehall

Medlem
Det beror på. Om du är EBG och går till en SK lounge, så får du ta med hela familjen. Försöker du komma in i en Senator lounge som EBG så är det 1 gäst som verkar gälla. Iaf råkade min chef ut för det.

Dessutom har jag svårt att tro att mat och sprit i sig är en stor kostnad för en lounge. Tänk bara på lokalhyra och personal, så spelar det nästan ingen roll vad de serverar, där är ändå en droppe i havet av kostnader...
 
Last edited:

Malu

Medlem
Min erfarenhet från att ta med familjen (hustru + 3 barn) som EBG är att det alltid går bra i SAS-lounge (enligt reglerna) och ibland även andra *A-lounger, särskilt om det är helg eller annan lågtrafiktid. Jag brukar låta familjen stå strax bakom mig och se tysta och snälla ut... ;)
 

Alx

Medlem
Sprit dyrt? Det gäller nästan bara i Skandinavien och några andra länder som starkt reglerar handeln via skatter etc. Anledningen till begränsningarna beror snarare på platsbrist. Titta bara på LH Senator i FRA innan den nya utbyggnaden kom! Men jag har då aldrig varit med om att direkt familj har nekats inträde. Jo förresten, LH försökte en gång. Till ingen nytta visade det sig när vi, för att påvisa hur absurt det vore, bad barnen vänta i receptionen! Vi fick genast gå in allihop! ;)
 

Roger J

Medlem
Är det inte så att den exakta regeln i SAS-loungerna är "hela familjen" om man är Eurobonus Guld, men endast en gäst om man är övrig Star Allaince Gold? Hittar inte på deras hemsida...
 

Malu

Medlem
Är det inte så att den exakta regeln i SAS-loungerna är "hela familjen" om man är Eurobonus Guld, men endast en gäst om man är övrig Star Allaince Gold? Hittar inte på deras hemsida...

Från SAS webb:

EuroBonus Gold members traveling on a same-day ticket with SAS, Blue1, Estonian Air and Wideroe, Star Alliance carrier are welcome to bring one guest or the immediate family in the SAS lounges. The guest must present a boarding card for any same day Star Alliance flight.

Gold members also have lounge access when arriving from an SAS operated intercontinental flight (though not at Newark due to airport authority regulations). Your Gold lounge privileges are also valid in connection with award trips.
 
Toppen