Det är aldrig extraordinärt. Vad som hänt tidigare under dagen är irrelevant.Finns det något case som säger att försening av inkommande plan som ska gå vidare som ny linje och därmed orsakar "följdförsening" på nya linjen ej räknas som "extraordinary circumstances", och därmed ska ge ersättning?
Finnair svarar nu att AY141 blev försenat från Helsingfors på grund av att en passagerare som checkat in inte dykt upp och att de därmed måste lasta av bagage, och att AY142 som vi åkte med därför blev försenat. Jag har svårt att se att detta kan räknas som "extraordinary circumstances" och "outside their control" då det ska finnas i deras procedurer hur detta ska hanteras utan att orsaka förseningar. Vet du (eller någon annan) möjligen något mer om detta?Det är aldrig extraordinärt. Vad som hänt tidigare under dagen är irrelevant.
Sen kan det ju vara sent till flygplatsen det ska flyga från pga saker som är extraordinära, tex all trafik står still pga väder, då lär man inte ha ett case.
Låter inte extraordinärt enligt mig. Sånt händer varje dag och är helt inom flygbolagets dagliga verksamhet. De försöker slingra sig.Finnair svarar nu att AY141 blev försenat från Helsingfors på grund av att en passagerare som checkat in inte dykt upp och att de därmed måste lasta av bagage, och att AY142 som vi åkte med därför blev försenat. Jag har svårt att se att detta kan räknas som "extraordinary circumstances" och "outside their control" då det ska finnas i deras procedurer hur detta ska hanteras utan att orsaka förseningar. Vet du (eller någon annan) möjligen något mer om detta?
Gör det och hälsa att ni ses i domstolen... Behöver kanske inte säga det men har alltid velat säga "se you in court" när man vet att man har rätt.Finnair har nu svarat att om jag inte är nöjd med deras svar så får jag dra det via ARN eller motsvarande. Så det blir nog nästa steg.
De skulle ju kunna vänta med att lasta en passagerares väska tills dess att denne gått ombord? I alla fall där väskorna lastas styckesvis..Inget som flygbolaget kan påverka utan att införa eskort från bagageinlämning till gate på samtliga pax.
Det handlar väl primärt om att ha tillräckligt goda rutiner för att denna typ av händelse (som ju sker hela tiden) inte ska leda till problem, potentiellt i kombination med att inte ha alltför snäva förbindelser vid transfer. Det senare (kort transfer) är ju en konkurrensfördel - då får man se till att hantera sådana här helt alldagliga problem alternativt pröjsa.Även om jag vet att det är rätt så tycker jag personligen att det är helt sjukt att flygbolaget behöver betala ersättning pga en passagerare som väljer att inte kliva ombord. Inget som flygbolaget kan påverka utan att införa eskort från bagageinlämning till gate på samtliga pax.