Senaste nytt

Taxi, Uber eller Blacklane eller buss Berlin Tegel till Hilton (Centrum)

David

Medlem
Blacklane har jag tagit tidigare och även i fredags. Smidigt med förbeställning i appen.

Tog en UberX från Courtyard (ligger ca 900m från Hilton åt "fel håll") till Tegel idag och notan slutade på knappa 24 eur. Vi åkte Merca Viano.
 

MarcusH12

Medlem
Jag tänkte lyxa till det lite när jag åker från tegel.
Funderade först på Blacklane men såg att dom hade blandade recensioner på nätet.
Har tittat på Interline Berlin och Prime Limousines & More men dessa kostar något mer.

Någon som har erfarenhet av dessa och kan dela med sig?
 

bachelor

Medlem
Är säkert partisk då jag inte testat de andra alternativen, men vill verkligen slå ett slag för uber black. Har aldrig blivit besviken och har många gånger blivit positivt överraskad av servicegraden.

Som ett exempel i Frankrike under EM för ett gäng år sen fick vi en minibuss och han hade bunkrat upp med sprit och 5 olika blanddrycker som man kunde plocka fritt från, han drog en icke-kostnad för detta men fick bra med dricks såklart.
 

Berglund

Medlem
Som ett exempel i Frankrike under EM för ett gäng år sen
Nu är ju inte Frankrike = Tyskland och ett sample size = 1 ingenting att dra så särskilt stora slutsatser av. Uber Black är ofta bra, det håller jag gärna med om. Däremot skulle jag säga att liknande händelser är mer undantag än vad det är regel.
 

bachelor

Medlem
Nu är ju inte Frankrike = Tyskland och ett sample size = 1 ingenting att dra så särskilt stora slutsatser av. Uber Black är ofta bra, det håller jag gärna med om. Däremot skulle jag säga att liknande händelser är mer undantag än vad det är regel.

Håller både med och inte. Naturligtvis ska man inte vänta sig dryck på det sättet, men ett artigt bemötande, lite vatten, bra musik, fräsch bil både till modell och renlighet tycker jag hör till standard och det är mer än vad man kan säga om random tysk taxi.

Jag har troligen ca 500 uber resor, varav de flesta i Tyskland och Hong Kong. Frankrike var mer en rolig anekdot.

I Hong Kong menar jag att de är magiska, ofta bra bilar (Tesla, fina Mercor, Audi samt en massa lyxminibussar) , bra service och billigare än de vanliga red cab som ofta känns som en kvarleva från 70-talet.

I Tyskland är det lite mer komplicerat då ett antal städer knappt har Uber. Berlin och Frankfurt har jag en minimal sample size på, men vad gäller München och Düsseldorf har jag massvis av resor och alltid bra nivå.
 

MarcusH12

Medlem
Är tillbaka nu från resan och testade Prime Limousines & More från flygplatsen till hotellet och Blacklane från hotellet till flygplatsen.
Kan ge en liten jämförelse.

  • Hos Prime Limousines & More fyller du i deras formulär via hemsidan om vart du vill åka och när samt flight så skickar dom en offert med kostnadsförslag, tog ett par timmar för mig att få.
  • Hos Blacklane kan du beställa via en app och direkt få ett pris.
  • Hos både företagen fick jag information om namn och telefonnummer till föraren innan, hos Prime fick jag dessutom reda på regnummer och bilmodell.
  • Bilarna var likvärdiga (båda Mercedes S-klass L) förutom att bilen från Prime hade bildskärmar och tillhörande fjärrkontroll samt Recliners med fotstöd i baksätet.
  • Servicen från chaufförerna var likvärdig.
  • Blacklane har 60 minuters inkluderad väntetid och Prime 45 minuters för Berlin (TXL) flygplatsen, flygplanen från Arlanda blev försenat så det dröjde mer en 45 från utgångstid men behövde inte betala extra för det.
  • Blacklane har generösare avbeställningsregler.
  • Både bilarna kändes rena och fräscha.
  • Båda bilarna kom i tid.
Sammanfattningsvis två bra alternativ.
 
Last edited:

ekf

Medlem
Till och med den 16 augusti kan man få 2x10 EUR rabatt med Uber i utvalda tyska städer om man betalar med ett Mastercard.

Rabattkod: MASTERCARD-20

Det finstilta:
"Der Nachlass von 10€ gilt für zwei Fahrten mit der UberX, XL- und Green-Option. Nur bei Bezahlung mit Mastercard® und nur solange der Vorrat reicht. Gültig bis zum 16. August 2020 in Berlin, München, Frankfurt, Köln, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf und Duisburg"

"Hallo ekf,

in diesem Sommer musst du nicht in die Ferne reisen, um deine Lieblingsorte zu besuchen. Du kannst auch in deiner Region viele schöne Momente erleben. Wie wäre es zum Beispiel mit einem Picknick am See, einem ausgiebigen Spaziergang im Park oder einem Kaffee mit Freunden?

Um dir den Sommer zu versüßen, haben wir ein ganz besonderes Angebot für dich: Du erhältst jeweils 10€ Nachlass* auf deine nächsten beiden Fahrten über die Uber App, bei Zahlung mit Mastercard®.

Wir bitten alle iOS Endgeräte-Besitzer, die Uber App einmal komplett zu schließen und neu zu starten, bevor der Promocode eingegeben wird, um die reibungslose Teilnahme zu gewährleisten.

So funktioniert’s: Hinterlege einfach in der Uber App deine Mastercard® als Zahlungsmittel unter „Geldbörse” bzw. „Wallet” und gib den Code MASTERCARD-20 ein. Das Beste daran: Am Ziel angekommen, kannst du einfach aussteigen, ohne dein Smartphone noch einmal in die Hand nehmen zu müssen, denn die Bezahlung erfolgt ganz automatisch über die von dir hinterlegte Mastercard®.

Für die Sicherheit der Uber Community wurde eine Vielfalt an Schutzmaßnahmen eingeführt. So haben z.B. unsere Mietwagenpartner Trennfolien für Fahrzeuge zur Verfügung gestellt und es gilt auf jeder Fahrt die Maskenpflicht für Fahrgäste und Partner-FahrerInnen. Anhand neuester Technologie zur Gesichtserkennung in der Uber App wird zudem in regelmäßigen Abständen überprüft, ob Partner-FahrerInnen einen Mund-Nasen-Schutz tragen.

Wir wünschen dir eine gute und sichere Fahrt!

Dein Uber Team"
 
Toppen