Senaste nytt

Norwegian kapar nästan alla långlinjer från Skandinavien

Lågprisbolagen lever på känslan av att ha gjort en smart affär. Det handlar nog inte så mycket för folk om vad man får ombord eller vad det kostar i slutänden. Det handlar nog mer om att det upplevs som billigt att flyga Ryan/Norwegian jämfört med SAS. Tänkt på att folk åker till Ullared och köper massa onödiga saker för många tusenlappar, bara för att "det är ju så billigt"där.
 

Sebbeh

Medlem
Fel tråd men om man åker en hel familj kan 10-15000 kr i besparing räcka till mycket annat roligt.
Är själv EBD men tvekar inte om det skiljer stora summor. Senaste exemplet, vi ska åka till Liverpool i höst och då prioriteras direktflyg i första hand i stället för MAN eller annan mellanlandning.

Ja, att undvika MAN skulle jag också gjort..
 

PTR

Medlem
Nu blir det kanske lite(mycket?) OT/rant här men kunde inte hålla mig.

Tycker först och främst att det är helt felaktigt att jämföra Norwegian med ett bolag som t.ex Ryanair.
Norwegian kränger inga lotter, finns ingen vid boarding som väger carry-ons och "bötfäller" de med för tung väska.
Som blivit nämnt tidigare här så har dom fräscha plan och har haft gratis wifi i flera år.

Utöver det har dom faktiskt fungerande* prio boarding jämfört med ett annat bolag! ;)
(Hade faktiskt tänkt starta en tråd för att rapportera om det från i våras men...)

För att inte gå totalt OT så tycker jag det är synd att vissa linjer försvinner även om det
inte påverkar mig (än) genom att jag enbart flyger främst inrikes och inom Europa.
Flyger inte med dom för att jag är en "fanboy" utan för att dom _alltid_ varit billigare
och imho är dom mycket bra short haul för ett LCC.

Oavsett, konkurrens är bra och iaf jag hoppas dom överlever.

*Om man reser på en flex biljett (som generellt är billigare än motsvarande hos konkurrenten;)
 
Ja, jag förstår inte riktigt hatet mot Norwegian. Allting lika så föredrar jag också fullservice/legacy-bolag inom *A och kan betala mer för dem, men rätt tider och direktflyg vinner alltid och där ligger inte sällan Norwegian bra till. När jag flugit med dem har det allting fungerat bra*, och deras Premium på longhaul behöver absolut inte skämmas mot t.ex. SAS Plus. Dessutom har de ett toppen bonusprogram för den som inte flyger så ofta med dem.

Men oavsett om man någonsin flyger Norwegian eller inte, så lär försämrad konkurrens innebära försämringar för alla med tiden. Det är bara att hoppas att något annat, nytt, bolag fyller de lediga slottarna.

*) Ja, jag fattar vilken sits man sitter i om ett flyg blir inställt, men om man har budget för att hantera något oväntat, lite marginal i tidplanen och bra försäkringar behöver det inte vara speciellt avskräckande.
 

HCas

Medlem
Lågprisbolagen lever på känslan av att ha gjort en smart affär. Det handlar nog inte så mycket för folk om vad man får ombord eller vad det kostar i slutänden. Det handlar nog mer om att det upplevs som billigt att flyga Ryan/Norwegian jämfört med SAS. Tänkt på att folk åker till Ullared och köper massa onödiga saker för många tusenlappar, bara för att "det är ju så billigt"där.

Särskilt Ryanair hade ju detta extremt mycket som sin grej. De levererade (lite tillspetsat) en i alla led plågsam upplevelse för att ge kunderna känslan av att ha gjort ett riktigt klipp ekonomiskt (vilket i och för sig ofta också stämde på den tiden de krängde massor med biljetter för en spottstyver). Nu har till och med Ryan normaliserats lite; jag blev tvungen att ta ett flyg med dem för ett tag sen och det var hör och häpna helt okej, inte alls som jag mindes det från mina studentdagar.

Med det sagt spelar norsken ändå i en annan liga. Som flera andra har skrivit är boknings- och reseupplevelsen med Norwegian i de allra flesta fall likvärdig med eller bättre än SAS Go på shorthaul. De har en bra hemsida, använder vanliga flygplatser, har schysta plan med wifi och vettig ombordförsäljning. Det enda man inte får är väl den där gratiskoppen med kaffe.

Det kan finnas många bra anledningar att inte använda Norwegian men deras koncept mot kund är inte dåligt enligt mig.
 

mtlmr

Medlem
Short-haul finns det för mig knappast någon anledning att välja SAS över Norwegian för upplevelsen. Och hur mycket är loungebesöket värt i pengar egentligen? (speciellt om man också har ett PP).

Den stora anledningen att välja SAS eller annat nätverksbolag i min mening, är just nätverket. Vid IRROP finns det helt andra möjligheter som SAS-flygare..

Särskilt Ryanair hade ju detta extremt mycket som sin grej. De levererade (lite tillspetsat) en i alla led plågsam upplevelse för att ge kunderna känslan av att ha gjort ett riktigt klipp ekonomiskt (vilket i och för sig ofta också stämde på den tiden de krängde massor med biljetter för en spottstyver). Nu har till och med Ryan normaliserats lite; jag blev tvungen att ta ett flyg med dem för ett tag sen och det var hör och häpna helt okej, inte alls som jag mindes det från mina studentdagar.

Med det sagt spelar norsken ändå i en annan liga. Som flera andra har skrivit är boknings- och reseupplevelsen med Norwegian i de allra flesta fall likvärdig med eller bättre än SAS Go på shorthaul. De har en bra hemsida, använder vanliga flygplatser, har schysta plan med wifi och vettig ombordförsäljning. Det enda man inte får är väl den där gratiskoppen med kaffe.

Det kan finnas många bra anledningar att inte använda Norwegian men deras koncept mot kund är inte dåligt enligt mig.
 

M.K

Medlem
@mtlmr som du skriver är en stor anledning *A nätverket. Jag skulle aldrig välja NAS på long haul pga detta då tid kostar pengar.

SAS är även bäst i klassen på att betala kompensation vid strul. Nu sist vid strejken fick jag visserligen vänta en stund, men det är ändå ingenting jämfört med andra bolag. Jag har t ex två ej avslutade tvister från 2017 där jag tagit hjälp utan framgång än sålänge. *A Loungerna/Fasttrack/poäng har såklart ett värde också. Jag håller dock med om att NAS är ett ok LCC alternativ i luften.
 

palmen

Moderator
Och deras labour-shopping (sociala dumpning) som gjort att andra bolag tvingas följa efter. Detta är en stor anledning!
Det händer ju i alla branscher, men förr eller senare inser bolag vad kvalité kostar.
Titta bara på IT och att outsourcea. Billigt på pappret, men blir det billigare på sista raden? Vad kostade egentligen bygget av nya hemsidan som outsourceades? Hade nog varit billigare att ta in kvalité från första början.
 
Toppen