Senaste nytt

Fördelning av hur Du tjänar dina poäng & FlyPremium-prognos - Baserat på excel-fil från sas.se

Big Birger

Medlem
Inlägg ändrat 2021-03-08 av Senator

Moderator har ett önskan från @Big Birger ändrat detta inlägg. Använd gärna denna länk framöver:

SAS EuroBonus Analysis and Forecast | AwardFares Blog



Har tidigare roat mig med att skapa excel-ark för att visualisera EuroBonus-historik och ett verktyg för att kunna göra en prognos över sin FlyPremium-nivå, både med data från ebcrawler och med "klipp och klistra" utan skript.

Nu när det sedan en tid finns en möjlighet att ladda ned ett excel-ark med de 5 senaste årens transaktioner från sas.se, blev det dags att göra en tredje variant på excel-fil. Förhoppningsvis underlättar excel-filen från sas.se och den nya filen EB Intjäningskategorier och FlyPremium-prognos 1.0.xlsx för många. :)

Ny version
EB - Statistik och FlyPremium-prognos.xlsx - Google Drive

Möjligheten att ladda ned ditt data finns under "Min EuroBonus" en bit ner vid tabellen med alla transaktioner.
excel-rutan.png


Genom att ladda ned excel-filen, kopiera allt data och klistra in i fliken "Ebdata från SAS-excel" i det nya excel-arket så borde det fungera. Borde... Hojta till om något inte skulle fungera.

I fliken "Intjäningskategorier" har jag gjort några grundläggande kategorier, för att det ska gå att se hur just Du har tjänat in dina poäng de senaste 5 åren. Testdatat nedan är kanske inte 100% representativt, men visar principen.

Intjäning per kategori - 2015-2019.png


Genom att använda datum-filtret i excel, går det att snabbt få diagrammen att uppdatera sig dynamiskt. Så genom att välja "2019" och "2018" i filtret (i röda ringen) blir diagrammen lite annorlunda. Som sagt, testdatat är lite skumt. Det går en massa olika varianter på datum/månader och säkert veckodagar också om man vill.

Intjäning per kategori - 2018-2019.png


Saknar du någon kategori, skicka lite testdata i samma format som du får från sas.se så kan jag lägga till fler kategorier.

FlyPremium-prognosverktyget är samma som tidigare. Testdatat har tydligen högsta FlyPremium-nivån, men kommer förlora den i november med nuvarande prognos. De mörka staplarna är "poäng från förr", ljusblå är "nya poäng" och mellanblå är "poäng från förra månaden som hänger med".

FlyPremium - Prognos.png


Skriv gärna en kommentar om något verkar knas, eller skicka PM om det är lite för pinsamt stora buggar... ;)
 
Last edited by a moderator:
Skriv gärna en kommentar om något verkar knas, eller skicka PM om det är lite för pinsamt stora buggar... ;)

Stort tack för ett grymt verktyg och att du delar med dig!

För mig klarade inte Ebcrawler-fliken av att få all data på rätt format. Insåg att det berodde på att mitt Excel var på svenska så datumformlerna lyckades inte förstå exempelvis January. Jag löste det via att ändra språket i systeminställningar till engelska.
 

Big Birger

Medlem
Stort tack för ett grymt verktyg och att du delar med dig!

För mig klarade inte Ebcrawler-fliken av att få all data på rätt format. Insåg att det berodde på att mitt Excel var på svenska så datumformlerna lyckades inte förstå exempelvis January. Jag löste det via att ändra språket i systeminställningar till engelska.

Skumt. Jag har testat på både svensk och engelsk excel, och svensk och engelsk Windows. Kan du skicka PM med ngn skärmdump hur det såg ut när det blev knas för dig? Nu blev jag nyfiken. :)
 

Firetee

Medlem
Jättebra script, tack så mycket!

Ett högst obetydligt förbättringspotential - Enligt ReadMe heter fliken "Poängfördelning" medan den verkar heta "Intjäningskategorier" på riktigt, kan vara bra att ändra då det kan förvirra någon.
 

Abbs

Medlem
Jag hade problem med att 3 siffriga poäng lagras som text(och då konverteras korrekt till värden) medans större summor lagras direkt som värden.

Capture.PNG

Löses enkelt genom att ta bort alla mellanslag i EBdata kolumnerna (markera, CTRL+H, find what: tryck space bar, replace: tomt, klart).

Mycket bra ark, tack! Dock går den bananas på datumen (använder engelskt excel samt Windows, den klarar inte av de svenska månaderna).
 
Toppen