Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Rogbjo

Medlem
SAS skriver ju rakt ut på claim-sidan: göd inte flightright etc. utan claima direkt hos oss. Det ger samma resultat... Swiss är inte kaxiga?
Man förstår SAS, de torskar ju säkert varje gång mot Flightright m.fl. men vinner 100 % av fallen mot oerfarna resenärer som inte orkar ta ärendet vidare.
 

Magnus8

Medlem
Någon som känner till hur LATAM hanterar förseningsklagomål? Vi skulle flyga från MAD till FRA 3.juli (satt på planet minst 45 minuter innan vi sändes tillbaka till loungen). Flighten blev till slut inställt och vi erbjöds att flyga nästa dag kl 13.00. En av dörrarna hade skadats av en jet bridge.
 

henke12

Medlem
Någon som känner till hur LATAM hanterar förseningsklagomål? Vi skulle flyga från MAD till FRA 3.juli (satt på planet minst 45 minuter innan vi sändes tillbaka till loungen). Flighten blev till slut inställt och vi erbjöds att flyga nästa dag kl 13.00. En av dörrarna hade skadats av en jet bridge.
Ingen erfarenhet av LATAM alls,
MEN, då flygningen avgick från EU-land gäller EG261/2004 :)

Stalltips är att det kommer säkert knorras och i detta fall hade jag nyttjat nån flygadvokat..
 

taxvalp

Medlem
Någon som känner till hur LATAM hanterar förseningsklagomål? Vi skulle flyga från MAD till FRA 3.juli (satt på planet minst 45 minuter innan vi sändes tillbaka till loungen). Flighten blev till slut inställt och vi erbjöds att flyga nästa dag kl 13.00. En av dörrarna hade skadats av en jet bridge.

I ett sådant fall är det ju inte helt orimligt för flygbolaget att åberopa ”extraordinära omständigheter” då det låter som att markpersonalen klantat sig snarare än flygbolaget. Jag skulle inte stånga mig blodig för detta case om deras svar bekräftar händelseförloppet du beskriver.
 

Agö

Medlem
I ett sådant fall är det ju inte helt orimligt för flygbolaget att åberopa ”extraordinära omständigheter” då det låter som att markpersonalen klantat sig snarare än flygbolaget. Jag skulle inte stånga mig blodig för detta case om deras svar bekräftar händelseförloppet du beskriver.
Det finns ju klar och tydlig praxis från högsta ort på att t.ex. en skada som uppstått till följd av kollision mellan "mobile boarding stairs" och ett flygplan inte är extraordinärt. Se t.ex. denna post. Med andra ord är det ett säkert case.

"The Court has clarified that the collision of mobile boarding stairs with an aircraft cannot be considered as ‘extraordinary circumstances’ exempting the air carrier from payment of compensation under Article 5(3) of the Regulation. Mobile stairs or gangways can be regarded as indispensable to air passenger transport, and therefore air carriers are regularly faced with situations arising from the use of such equipment. A collision between an aircraft and a set of mobile boarding stairs is, hence, an event inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier. Extraordinary circumstances would apply, for example, when damage to the aircraft is due to an act external to the airport’s normal services, such as an act of terrorism or sabotage."
 

taxvalp

Medlem
Det finns ju klar och tydlig praxis från högsta ort på att t.ex. en skada som uppstått till följd av kollision mellan "mobile boarding stairs" och ett flygplan inte är extraordinärt. Se t.ex. denna post. Med andra ord är det ett säkert case.

"The Court has clarified that the collision of mobile boarding stairs with an aircraft cannot be considered as ‘extraordinary circumstances’ exempting the air carrier from payment of compensation under Article 5(3) of the Regulation. Mobile stairs or gangways can be regarded as indispensable to air passenger transport, and therefore air carriers are regularly faced with situations arising from the use of such equipment. A collision between an aircraft and a set of mobile boarding stairs is, hence, an event inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier. Extraordinary circumstances would apply, for example, when damage to the aircraft is due to an act external to the airport’s normal services, such as an act of terrorism or sabotage."

Tack, @Agö! Jag hade snurrat till det.
 

Andree_16

Medlem
En fråga som kanske besvarats men jag har försökt hitta svar utan att komma i mål. Jag hade en flygning Skopje ( Makedonien) > Warsaw (Polen) > Göteborg, allting bokat genom LOT i en bokning. Mitt flyg från Skopje blev försenat och jag missade därmed flyget Warsaw > Göteborg och blev totalt 14h försenad med övernatting i Warsaw som följd.

Räknas kompensationen från Warsaw till Göteborg (vilket är inom EU och en sträcka under 1500km) eller från Skopje till Göteborg (vilket är utanför EU och c. 1900km)? Antar att jag i bästa fall kan få € 400 vilket hade varit ett bra tillskott.

  1. A flight of less than 1500 km in distance
  2. A flight within the EU of greater than 1500 km in distance, or any other flight of greater than 1500 km but less than 3500 km in distance
  3. A flight not within EU of greater than 3500 km in distance
Cash compensation for cancellation is a payment of:[10][11]

  1. 250, in the case of a type 1 flight
  2. 400, in the case of a type 2 flight
  3. 600, in the case of a type 3 flight
 

uprof

Medlem
10+ h försenad AMS-ARN-VBY, fick övernatta på ARN. ”Due to Mandatory Security related circumstances are considered extra ordinary circumstances and therefore I am not able to compensate you according to EU 261/2004 Regulations.” Är det lönt att driva vidare eller bara att tacka för hotellnatten och släppa?
 
Toppen