Senaste nytt

Nybörjare vill nå guldstatus, vilket program?

agehall

Medlem
Har en kanske lite udda fråga som delvis har med detta ämne att göra - finns det någon möjlighet att samla poäng från någon annans persons resa OM jag betalar den?
Tanken slog mig när jag läste att tyska affärsresenärers poäng/miles egentligen tillhör deras respektive arbetsgivare.
Jag antar att det är viss skillnad på statusmiles och bonusmiles här? Varierar det kanske mellan olika bolag?

Nej, nja och nej.

Det är den som flyger som tjänar miles. Du kan möjligen tjäna extrapoäng eller liknande genom att betala biljetten åt andra, men förutom det finns det inga möjligheter.
 

Gnopps

Medlem
Nej, nja och nej.

Det är den som flyger som tjänar miles. Du kan möjligen tjäna extrapoäng eller liknande genom att betala biljetten åt andra, men förutom det finns det inga möjligheter.
Jag vet att det finns arbetsgivare som ser poäng intjänade när de betalat som deras. För resebokare på företag erbjuder en del affärsresebyråer till och med automatiserade system som loggar in på arbetstagarens konto för att söka bonusbiljetter samtidigt som betalda biljeter.
 

agehall

Medlem
Vaddå? Skulle arbetsgivaren ha tillgång till mina poäng/miles? Det verkar ju helt sjukt.

Är det inte SAS Credits och liknande de använder då?
 

NyfikenGrau

Medlem
Tackar för svar. Nej det känns ju spontant som att bonuspoäng/award miles eller vad det kallas kan gå till den betalande, men aldrig statusmiles.

En typ av fusk som troligen skulle funka är om man t.ex. har samma namn som en förälder och bjuder denna på en resa (utan att själv följa med så klart) och skickar med sitt kort.

I Tyskland kan arbetsgivaren sedan 2006 kräva att få den anställdes bonuspoäng, men det känns inte som något som tillämpas alltför ofta.
 

miles

Medlem
Så är det ju i Sverige också, skattetekniskt anser man att bonuspoäng som man flugit sig till i tjänsten tillhör arbetsgivaren, som ska betala sociala avgifter för dem. Sen förmånsbeskattas poänguttaget om man tar ut resor osv för privat bruk. Huruvida detta efterföljs i praktiken så noga vet jag inte :rolleyes:
 

agehall

Medlem
Men i sverige har skattemyndigheten 0 möjligheter att kontrollera detta och likaså din arbetsgivare.

Skulle dessa regler ändras så kommer nog iaf jag att kreditera till UAMP eller USDM. De lär bara skratta åt svenska skattemyndigheten ifall de försöker få reda på hur många poäng jag tjänat.
 

miles

Medlem
Nja, noll möjligheter att kontrollera skulle jag inte säga. Det åligger den skattskyldige att lämna uppgifter till arbetsgivaren, som sedermera lämnar kontrolluppgift till Skatteverket. Både du och din arbetsgivare kan tvingas lämna uppgifter vid föreläggande. Det är väl snarare så att resurserna oftast läggs på annat. Det gäller även utländska flygbolags bonusprogram, för övrigt...

Sen om de skulle skratta åt Skatteverket eller inte är en annan fråga :) Det var faktiskt ett fall för några år sedan där finska Skatteverket begärde ut uppgifter från Eurobonus om anställda i en finsk koncern. SAS ville inte gå med på det, men förlorade i kammarrätten (i Sverige). Mellan de nordiska länderna finns dock ett särskilt avtal om handräckning i skatteärenden, så man ska kanske undvika Finnair Plus för säkerhets skull om man vill komma undan Skatteverkets långa arm :D

Edit: Sorry TS för all denna OT, men jag är inte bara flygpoängsnörd, är även juridikskadad, tycker sånt här är intressant :) Skatterätten var en av de roligaste kurserna på juristlinjen...kan bero på att vi hade en praktiserande advokat som lärare som lärde ut en massa tips och tricks :cool:
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det finns mig veteligen ingen lag som tvingar EuroBonus att lämna ut uppgifter till skattemyndigheten.

Ingen förutom jag och mitt bonusprogram vet hur mycket poäng jag har eller har tjänat på en viss resa. Som alla vet händer det rätt ofta att poäng inte krediteras korrekt..
 

Dr. Miles

Expert
Nja, noll möjligheter att kontrollera skulle jag inte säga. Det åligger den skattskyldige att lämna uppgifter till arbetsgivaren, som sedermera lämnar kontrolluppgift till Skatteverket. Både du och din arbetsgivare kan tvingas lämna uppgifter vid föreläggande. Det är väl snarare så att resurserna oftast läggs på annat. Det gäller även utländska flygbolags bonusprogram, för övrigt...
Det är väldigt svårt att bevisa att du inte har krediterat dina flygningar till något av partnerflygbolag.
Säg jag är inte ens med Egyptair Plus, men bara för att bevisa att jag inte har krediterat ska jag bli medlem och skriva ut account statement?

Sen om de skulle skratta åt Skatteverket eller inte är en annan fråga :) Det var faktiskt ett fall för några år sedan där finska Skatteverket begärde ut uppgifter från Eurobonus om anställda i en finsk koncern. SAS ville inte gå med på det, men förlorade i kammarrätten (i Sverige). Mellan de nordiska länderna finns dock ett särskilt avtal om handräckning i skatteärenden, så man ska kanske undvika Finnair Plus för säkerhets skull om man vill komma undan Skatteverkets långa arm :D

Ja, men därför agehall skrev att kreditera till amerikanskat FFP då det nog inte finns sådant avtal mellan Sverige och USA.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Ja, men därför agehall skrev att kreditera till amerikanskat FFP då det nog inte finns sådant avtal mellan Sverige och USA.

Vill man vara ännu mer kreativ så finns ju ET (vad nu deras program heter) och Avianca LifeMiles. Båda borde vara säkrade från skatteverket.
 
Toppen