Senaste nytt

Min första och andra flygning i First; aka ARN-CPH via 3 enkelbiljetter & 3 awardzoner (semi-live)

Peter_West

Medlem
Middag ombord på SQ F

20190703_014417.jpg

Lite Krug att dricka.

20190703_012327.jpg

Caviar och lax till förrätt.

20190703_013447.jpg

Potatis- och löksoppa med tryffel och hasselnöt.

20190703_014524.jpg

Boston lobster thermidor (Book the Cook).

20190703_020808.jpg

Apelsinkaka med mandelglass.

Allt var utsökt! Min bästa måltid i luften hittills.
 

Peter_West

Medlem
Frukost ombord på SQ F

Nytt sömnrekord i luften för mig. Sov ca 6-7h tack vare en tyst kabin och en säng med bra längd och bredd. Det goda fotutrymmet gjorde att man slapp sova på snedden. Dags för frukost!

20190703_113730.jpg

Frukt och lite western-style tilltugg.

20190703_115810.jpg

20190703_121319.jpg

Kyo kaiseki (Book the Cook). Och mera Krug.
 

Peter_West

Medlem
Framme i CPH, så nu är flygdelen av denna resa över. Kvar är bara "egen transport" till ARN-området så småningom. Tack till alla som har läst, gillat och kommenterat! Utan många av er och tipsen i detta forum hade resan inte blivit av. Väldigt kul att testa First x2!


SUMMERING (snabbt ihopskriven)

-jämförelse av mina flygningar i LH F (B747-8), SQ C & SQ F (B777-300ER). Siffra under varje rond anger rangordning. Väldigt subjektivt (och få replikat).

ROND 1
Lounge
1) SQ F
2) LH F
3) SQ C (ej hemmabas)
Jag gillade ambience och inredning bättre i TPR än i FCL & FCT. Maten och champagnen likaså. Servicen var rätt så jämnt lopp. Fördel badkar för LH.

ROND 2
Boarding
1) LH F
2) SQ F
3) SQ C
Svårslaget att åka bil direkt till planet med LH.

ROND 3
Kabinen
1) LH F & SQ F
2) SQ C
Den häftiga layouten i LH F B747-8 väger jämnt mot den mer privata och snyggare färgsatta SQ F. Fräschare WC i båda SQ dock.

ROND 4
Stolen
1) SQ F
2) LH F
3) SQ C
SQ F vinner på bredare, bekvämare, snyggare samt mer privat. LH F något mjukare och mycket luftigare än SQ C.

ROND 5
IFE
1) SQ F
2) SQ C
3) LH F
Surfade mest på mobilen så kan inte kommentera utbudet tyvärr. Innehållet utgår dessutom i LH F pga trasig IFE. Men skärmen kändes "liten" för det långa avståndet. Gillade fjärren i båda SQ bättre (hade display). SQ F vinner på större skärm.

ROND 6
Internet
1) LH F (obegränsat vad jag förstod)
2) SQ F (100 MB)
3) SQ C (30 MB)

ROND 7
Servicen
1) SQ F
2) SQ C
3) LH F
Svårt att slå SQ F här med en egen hjälpreda per pax. Vänligheten och hjälpsamheten var faktiskt även bättre i SQ C än i LH F (som kändes lite mer "robotaktig"). Och även mer cc/pax i SQ C.

ROND 8
Maten
1) SQ F
2) LH F
3) SQ C
Mycket bättre på SQ F än LH F faktiskt. Plus för LH som kunde erbjuda dessertvin.

ROND 9
Amenity kit
1) LH F & SQ F
2) SQ C
Går inte igenom detta så noga, men SQ C förlorar pga inget delades ut.

ROND 10
Sängen
1) SQ F
2) LH F
3) SQ C
Liknande längd på F-produkterna, men SQ kändes nog bredast, och mest privat. Samt skönare kudde/täcke


Jag har SÄKERT glömt något viktigt, och gjort någon typo på mobilen.



HELHETSINTRYCK
SQ F vinner min jämförelse, LH F blir förstås god tvåa, men SQ C är också väldigt bra!
 
Last edited:

Peter_West

Medlem
Får man fråga hur många miles & more poäng denna fina resa kostade och vad du fick betala i flygskatt?

Absolut,
ARN-FRA-HND LH F 105k miles + 3190 SEK (!)
HND-SIN SQ C 35k miles + 311 SEK
SIN-CPH SQ F 105k miles + 338 SEK

Efter att jag bokade har de som kostade 105k miles höjts till 111k miles (sedan 9 maj 2019). Den mellan region Far East och Southeast Asia är oförändrad.
 
Toppen